
Gerinc
Lengyelország tavalyi Oscar-nevezettje ismét egy olyan korszakot idéz meg, amire nem igazán lehetnek büszkék, de a múlt feltárása és művészi eszközökkel való bemutatása nagyon megy nekik. A Nem hagytak nyomokat megtörtént eseményt dolgoz fel és bemutatja, miként veszi fel a harcot a hatalom az egyén és az igazság ellen.
A cselekmény 1983-ban játszódik, de érdemes kicsit visszamenni az időben. 1981. december 13-án Wojciech Jaruzelski tábornok – aki ekkor már nem csak nemzetvédelmi miniszter, hanem miniszterelnök és a lengyel munkáspárt első titkára is volt egyben – nulla órától szükségállapotot hirdetett ki. Jaruzelski baljóslatú beszédében polgárháborút vizionált, melyért az 1980-ban szerveződött Szolidaritás mozgalmat okolta, melynek – szerinte – radikális vezetői káoszt előidézve és tüntetéseket szervezve véres testvérháborúba akarják taszítani az országot. A puccs még a kommunista Lengyelország szerint is illegális volt és az ellenzék erejét is csak ideiglenesen tudta megtörni, egyáltalán nem jelentett megoldást a szocializmus problémáira, elkerülhetetlenné téve ezzel a rendszerváltást. 
Az akciót a hadsereg és a rendőrség alakulatai hajtották végre, melyben több ezren vettek részt tankokkal, páncélozott járművekkel, könnyű gyalogsági harckocsikkal és gépkocsikkal, fegyverekkel megtámogatva. A hadsereg az állam és a gazdaság irányításában aktívan részt vett, az ellenállás pedig elsősorban politikai vonalon bontakozott ki. Rengetegen vesztették el az állásuk, hagyták el az országot vagy éppen tagadták meg nézeteiket és önmagukat a nyomás, a kényszer hatására, de már látszott a fény az alagút végén. 

A hatalom – az élete meghagyása mellet – gyakorlatilag a teljes eszköztárát felvonultatja ellene, profi szakemberek veszik kezelésbe; annak vagyunk szemtanúi, hogy lehet valakit kínzás, fizikai fájdalom okozása nélkül megtörni (de legalábbis megpróbálni megtörni). Ember küzd ember ellen, psziché psziché ellen, gerinc gerinc ellen. Régi módszerek ezek, kortalanok, időtlenek, mindig, minden rendszerben megállják a helyüket, ahol valakit jobb belátásra kel bírni.
A lengyel filmesek előszeretettel nyúlnak hozzá a múlthoz és akár erős ellenszélben is kiállnak az igazság, a tények feltárása és a nagyközönséggel való megismertetése mellett. Azok a dolgok, melyekről nem szívesen beszélünk, ugyanúgy a történelmünk részét képezik és ha képbe helyezzük magunkat, jobban megértjük a jelent is.
Erőteljes, elgondolkodtató film nagyszerű színészi alakításokkal, korhű jelmezekkel és díszletekkel, igazi 80-as évekbeli, rendszerváltás előtti feszült és izgatott atmoszférával.


