Érdekességek a 2021-es Oscar jelöltjeiről


A múltkori esélylatolgató lavina után ezúttal a 2021-es mezőny egy másik aspektusába ássuk bele magunkat. Elhelyezzük a mezőnyt a korábbi Oscarok krónikájában, megnézzük a statisztikák mögött megbúvó apróságokat a rekordok tekintetében (és egészen a Guinness-ig meg se állunk!), legyen az új jelölthöz, vagy visszatérőhöz köthető, és utánajárunk annak is, milyen szériák állnak fönt, vagy szakadhatnak meg.

Helyzetjelentés egy kurta-furcsa díjszezon 2021-es Oscar-esélyeiről

A lenti érdekességcunami gerincét alapvetően két statisztikai nagymester, Ben Zauzmer és Daniel Howat gyűjtése adja, de ez nem teljes fordítása írásaiknak és akad pár máshonnan behozott, valamint saját kiegészítés is, a már említett Guinness-rekord is ilyen. Az esélyekről most nem lesz különösebben szó, csak ahol adja magát, de a matek azóta nem is változott jelentősen, leszámítva, hogy a színésznőknél már több győzelme van Carey Mulligannek, mint Frances McDormandnak és hogy meglepetésre az írók szakszervezeténél az adaptált forgatókönyvet a Borat 2 vitte el. Na meg a feketék átadóján a legjobb filmet a Bad Boys 3-nak ítélték, amely így már 2(!) ilyen díjjal rendelkezik.

Dátumok, kategóriák és minden, ami általános – meg egy kis Oscar töri!

A lehetséges 120 helyből 118 lett kihasználva, a legjobb filmek között idén se töltötték ki a 10-et. A 23 kategóriában 56 cím kerül elő, átlagosan 2,1 jelölése lenne mindenkinek, de valójában 20 többszöri szereplőnk van, ebből 19 játék-, 1 dokumentumfilm. Tavaly még 125hely/24kat volt, ez a smink 5-re bővítésével rekord lett, de ugye a hangokat összevonták idénre. Mivel nem jött be helyette más, változatlanul az animációs a legfiatalabb betoldás, nekik ez a jubileumi 20. évük, noha voltak korábbi komoly modern címek, amik szerepeltek (A szépség és a szörnyeteg, Toy Story), valójában a Csibefutam után látták úgy az Akadémiánál, hogy megértek az egész estés „mesék” az Oscarra.23 kategória tehát utoljára a 73. gálán volt még animációk nélkül, de korábban 4 évig előtte is akadt 24, ugyanis a 90-es évek közepétől 2 zenei díjat osztottak, külön a drámai és a komikus tételeknek. Ezen időszak 1. évében nyert különdíjat a Toy Story a korszakalkotó egész estés számítógépes megoldásával.
A gála 2004 óta február végére, a 2006-os/10-es/14-es/18-as pedig a téli olimpiák miatt március elejére esett, tavaly viszont gyorsították a szezont és már február elején túl voltunk az átadón. De az április se idegen, az idei a 24. e havi lesz.Most egy 14,5 hónapos szünet alakult ki, de akadt már ennél nagyobb is az 5.-6. között (1932 nov/1934 márc), a legkisebb, 7 hónap pedig a 2.-3. idején történt (1930 ápr; az 1. ebben a hónapban / 1930 nov; a 3 éves őszi átállás kezdete). Míg 1935-46 között 1 kivétellel már kialakult egyszer a 2004 óta bevett időpont környéke, addig 1948-58 közt március utolsó harmada (legkorábban 19.-e) lett a dátum. Ezt követte az 1959-75-ös érában 1 kivétellel április első fele (legkésőbb 17.-e), hogy aztán az 1976-2003-as időszakban a március végéhez (legkorábban 21.-e) tendáljuk 6 áprilisi kilengéssel, amiből 3 sorban volt (1978-80), az utolsó pedig 1988-ban, szóval áprilison belül a 25.-e valóban a legkéseibb Oscar nap. Ezzel együtt a tavasziak közül a legelső gála utáni legkésőbbi is, hisz azt májusban tartották 1929-ben.

Vissza a mezőnyhöz, van itt még pár kategóriákon túli dolog. Egyedül csak a Mank szerzett 6-nál több jelölést, ez az elmúlt 73 évben csak egyszer fordult elő, mikor a Túl a barátságon vezette a 2005-ös csapatot a maga 8 nominációjával. A Mank mögött 6 film sorakozik 6 jelöléssel, összesen tehát 7 alkotás jutott el legalább 6-ig: ennél szorosabb ritkán volt az elosztás, csak 1939-ben és 2019-ben készült 8 olyan mozi is, ami legalább 6 említést érdemelt az Akadémiától. A Mank ugyanabban a 10 kategóriában szerepel, ahol a Schindler listája, a Titanic, a Szerelmes Shakespeare, és a Benjamin Button különös élete, noha a jelöléseik/díjaik száma meg az akkor még bontott hangkategória nem teszi 100%-osra a hasonlóságot.

Mank – kritika

Chloe Zhao 4 jelölést szerzett, ez 5 alkalommal történt meg férfiakkal korábban: Warren Beatty a Heaven Can Wait (1978) és a Vörösök (1981) kapcsán is kiérdemelte ezt, míg Alan Manken a Szépség és a szörnyeteg, Coenék a Nem vénnek való vidék, addig Alfonso Cuarón a Roma címe mellett szerepelt ennyiszer. Zhao a Nomádok földje kategóriáinak 67%-ban van ott, ezzel a fentiekből Manken rekordját állította be (4/6 aránnyal) a legalább 5 jelölést szerző filmek között. A Nomádok földjének ugyebár jó esélye van egy komplett 6/6-os tarolásra, és mikor legutóbb áprilisban volt a gála, akkor szintén egy komplett tarolást láthatott a nagyérdemű (Az utolsó császár, 9/9-es aránnyal, köztük a legjobb filmmel).

A nomádok földje – kritika

A 6. Oscar óta először jönnek több évből is filmek. Akkor 1932 augusztusa és 1933 decembere volt a bemutatási ablak (ez is okozta az 5.-6. közötti legnagyobb szünetet), most tavaly január és idén február, azaz 14 hónap a rekord 17-tel szemben. Viszont először tekintettek el a legalább kéthetes Los Angeles-i mozifutástól és streamingről is érkezhettek alkotások, ha azokat előzetesen és bizonyítottan amúgy mozis forgalmazásra szánták – legalább limitáltan (emlékezzünk a hazai nagyvásznas Netflix premierekre). Ez a 4. gála, amit halasztani kellett eredeti idejéről: 1938-ban a Los Angeles-i árvíz, 1968-ban Martin Luther King meggyilkolása, 1981-ben pedig a friss elnök, Ronald Reagan gyilkossági kísérlete szólt közbe. Világválság/háború/járvány tehát egész eddig soha nem állt az Oscar útjába.

23 kategória ide vagy oda, az életműdíj így se kerül vissza a fő eseményre, sőt annak külön átadóját teljesen törölték. Házigazdánk sorban harmadszor se lesz, viszont a gála egyik producere Steven Soderbergh, szóval a rendezés biztos kezekben. Márpedig rendeznivaló az lesz, hisz a 2002 óta bevált Kodak/Dolby színház mellett idén külső helyszínre is megy a gála, ami a város egyik látványos nevezetessége, a Union pályaudvar. Ez biztosítja azt, hogy ne teljesen virtuális legyen az egész, mert így dupla annyi lehet a korlátozott helyi létszám. Akik nem tudnak kiutazni, azok se Zoomon jelentkeznek majd be, hanem műholdasan tartózkodási országuk TV székházaiból. Nem először osztozik viszont a rendezésen két lokáció, ugyanis 1953-57 között az NBC közbejárására bizony 5 évig az idei Golden Globe-hoz hasonlóan kétparti volt a dolog, egyszerre Los Angeles-ben a Pantages színházban és New Yorkban az NBC stúdiójában. Ekkoriban volt először élő TV-s közvetítés, az NBC az ABC-től vette át, ők korábban csak rádióban sugározták élőben, és 1956-ban lett először házigazda is.

Minden eddiginél több fekete jelöltünk van: 25-en összesen 27-szer szerepelnek a listán. Az ex-rekord 2016-ból 18, tavaly mindössze 5-en voltak. Ehhez nagyban hozzájárult a Judas and the Black Messiah: 6 nominációja 10 afroamerikai között oszlik el, ez új rekord, a korábbit a Bíborszín tartotta 7-tel. Ázsia tavaly élte meg csúcsát az Élősködöknek is köszönhetően, de a 15 fő alig csökkent, csupán 13-ra. Két jelentős darab most is akad (A nomádok földje, Minari).

Mielőtt még a kategóriákba mennénk felsorolásszerűen, ide kívánkozik, hogy a legnagyobb hiányzónk talán a First Cow, bár ez nem a matek alapján, hanem azért, mert a New York-i filmkritikusok éves győztese eddig mindig legalább 1 jelölést elért. Végül pedig még az általános részhez tehető a már emlegetett Guinness-rekord. Ami elég hosszú lesz, sőt!

Borat utólagos mozifilm: Produkciós kenőpénz szállítása az amerikai rezsimnek a Kazahsztán egyszeri dicsőséges nemzetének hasznára, vagyis Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan. Ez a 110 karakterből álló angol címecske 25-tel hosszabb az 1965-ös Azok a csodálatos férfiak a repülő masináikbannál. No, nem ennek magyar nevénél, hanem az eredetijénél, ami úgy szól: Those Magnificent Men in Their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes. Ennek a Borathoz hasonlóan a forgatókönyvét (akkor még sztoriját) nominálták, de a leghosszabb Oscar-jelölt cím új rekordjának birtokosához köthető majd még meglepő érdekesség pár, azokról már lentebb.

Borat 2 – kritika

Lentebb, ahol elhagyva a rendes szövegezést, pontokba szedve rohanunk át a finomságokon.

Filmes kategóriák és producerek

A legjobb filmhez ugyebár a producereket nevezik meg, de rajtuk kívül alant végigmegyünk a nemzetközi, az animációs és a doksik közötti apróságokon is.

  • Az eddigi fődíjasok 95%-ának volt rendezői és írói jelölése, a vágóknál pedig 83%-os az arány. Idén e kategóriákban a Nomádok földje és az Ígéretes fiatal nő képviseli magát és a szezon során is ezek nyerték a legtöbb „legjobb film”-et.

    Ígéretes fiatal nő – kritika

  • A Chicagó-i 7-ek tárgyalása a 3. legjobb film jelölt, amelynek címében szerepel a városnév, ez új rekord: az 1938-as In Old Chicago és a 2002-es musical voltak még ilyenek. Eddig Párizzsal döntetlenre álltak az 1951-es Egy Amerikai Párizsban és a 2011-es Éjfélkor Párizsban révén. Az Ígéretes fiatal nő által pedig először szerepel a „fiatal” szó a legnagyobb kategóriában.
  • A Minari a 13. idegennyelvű a kategóriában, az Élősködők tavalyi sikere előtt ugye nem nyert más. Viszont az alkotás maga amerikai, így a nemrég megváltozott szabályok miatt a „nemzetközi” ötösbe már nem jelölhették, hiába nyerte meg a Globe-ot idegennyelvűként. Az egyetlen producer Christina Oh, ami manapság meglepő: míg korábban elég gyakori volt, az utolsó solo-producerált legjobb film jelölthöz 2011-ig kell visszamenni (A némafilmes).
  • Frances McDormand előtt még soha nem jelöltek producerként is olyan színészt, aki korábban nyert Oscart, Emmyt és Tonyt. A nők közül is kiemelkedik, hisz a producer-szereplő kombót se járta be még ezelőtt senki ugyanazon évben, különböző esztendőkben viszont sikerült már Barbra Streisandnak és Oprah Winfreynek is. Idevág, hogy McDormand így már 5 különböző évtizedben kapott nominációt, ezzel rekordot állított be: Laurence Olivier, Michael Caine, Jack Nicholson és Meryl Streep érték még ezt el korábban.
  • Billy Wilder és John Huston után Eric Roth a 3., aki legalább 5 írói jelölés után most gyűjtött egy producerit is, ráadásul ezen szerepkörben a Mankkel debütált.
  • A Kémek hídja (2015) és a Kaliforniai álom (2016) után Marc Platt rövid időn belül a 3. jelölését szerezte a Chicagó-i 7-ek
  • A One Night in Miami és a Ma Rainey – A blues nagyasszonya a 2.-3. film a 10-es keret bevezetése óta, amit jelölt a produceri és a színészi szakszervezet, szerepelt az Amerikai Filmintézet éves top10-es listáján és a Critics Choice-on is, ám az Oscaron legjobb filmként mégse. Korábban a Rögtönzött szerelem volt az egyetlen ilyen mellőzött, 2017-ben.

    Itt van Chadwick Boseman utolsó filmjének magyar feliratos előzetese

  • A Judas and the Black Messiah triója az 1. tisztán fekete producerekből álló csapat a kategóriában. Amúgy 8 producernő van idén a mezőnyben, ez pont annyi, mint tavaly, a rekord viszont 2016-ból a 9, plusz Christina Oh az 1. ázsiai-amerikai a szebbik nem képviselőiből itt.
  • A BAFTA és a producerek szakszervezete bevezetésük óta eddig minden év animációs győztesét jelölte: idén közösen az Előre, a Lelki ismeretek és a Wolfwalkers kapott tőlük említést. A Pixar duplázása amúgy új dolog a stúdiónak, az Oscarnak azonban nem. 2002-ben és 2016-ban a Disney (Kincses sziget + Lilo és Stich / Zootropolis + Vaiana), 2004-ben és 2011-ben pedig a DreamWorks (Cápamese + Shrek 2 / Kug Fu Panda 2 + Csizmás, a kandúr – te jó ég, ezek jelölve voltak?) hajtotta ezt végre.

    Wolfwalkers – kritika

  • A Lelki ismeretek eredeti címe a Soul ugye 4 betű. A Verdák (Cars), a Bolt és a Coco voltak még ilyen rövidek a mezőnyből, de mind a magyar, mind az angol címben a Fel!, azaz az Up vezeti ezt a statisztikát. Pete Docter számára ez a 4. jelölés a Szörny Rt., a Fel!, és az Agymanók után, ezzel ő lett a legsikeresebb rendezője a kategóriának. Mögötte egy 8-as(!) holtverseny maradt 3-3 nominációval.
  • A Toy Story, az Így neveld a sárkányodat, a Hihetetlen család, a Rontó Ralph, a Kung Fu Panda és a Shrek után a Shaun, a bárány a 7. franchise, melynek több része is kikötött az Oscar animációs listáin. Tavaly a Toy Story lett az 1. többszörös győztes, hisz 1995-ben még nem élt a kategória, így az nem számított a 3 2010-es győzelménél.

    Shaun, a bárány és a farmonkívüli – kritika

  • 20 év alatt mindössze 6 alkalommal történt, hogy minden animáció nyelve angol volt, a mostani előtt legutóbb 2012-ben.
  • Tavaly a Méz-királynő lett az 1. doku, amit a nemzetközi kategóriában is jelöltek. A döntés elég érthetetlen volt, hisz ezzel kitúrt onnan egy játékfilmet. Ismétlés a tudás atyja alapon jött a folytatás: a Kollektíva képében ismét lett egy ilyen átjáró duplázónk. Ez Románia debütálását is jelenti egyben, 35 sikertelen nevezés után. Ennél nehezebben csak Portugáliának megy a dolog, ők 37 visszautasításnál tartanak.

    Kollektíva – kritika

  • A Time-nál rövidebb című doksi csak az Amy (2015) és az RGB (2018) voltak a gála történetében.
  • A 2009-es Szemekbe zárt titkok óta a Globe mindig nominálta az idegennyelvű Oscar győztest: ez csak még jobban megerősíti a Minari kiválásával egyedül maradt Még egy kört mindenkinek esélyeit, mely Dánia 13. szereplése, így a 6. Franciaország (40), Olaszország (31), Spanyolország (20), Japán és Svédország (16-16) után. Thomas Vinterberg az elmúlt 10 év során a 4. rendező, aki duplázott a nemzetközi jelölteknél: orosz (Leviatán, Szeretet nélkül), iráni (Nader és Simin, Az ügyfél) és lengyel (Ida, Hidegháború) kollégáit követte ebben a VadászatMég egy kört kombóval.
  • A Quo Vadis, Aida? a 2. jelölése Bosznia és Hercegovinának, a 2001-es Senkiföldje volt még tőlük, azzal nyertek. Még Dél-Korea és az Elefántcsontpart 100%-os e téren.
  • Románia mellett Tunézia is bemutatkozó ország a The Man Who Sold His Skin
  • 1991 (A vörös lámpások) és 1993 (Isten veled, ágyasom!) után tér vissza Hong Kong, 3. jelölésük (Better Days) mondjuk messze a legváratlanabb volt az idei társaságból.

Írók és rendezők

Azt valahogy sose értettem, hogy a rendezők és a színészek mögött az írókat miért becsülik le annyira, legalább olyan kiemelt státuszt érdemelnének. Én nem is veszem külön őket.

  • 90 gálán keresztül csak angol nyelvű rendezések diadalmaskodtak. Az elmúlt 2 évben a Roma és az Élősködők törte ezt meg, idén a Minari vagy a Még egy kört mindenkinek folytathatná a sort. Ez amúgy a 4. alkalom, mikor két idegennyelven dirigáló rendező is jelölt, korábban 1976-ban (Szemben önmagukkal, Seven Beauties), 2006-ban (Levelek Ivo Dzsimáról, Bábel) és 2018-ban (Roma, Hidegháború) fordult ez elő.

    Minari – kritika

  • Eddig 7 rendezőnő jutott el Oscar-jelölésig, viszont Chloe Zhao és Emerald Fennell az 1. párosjelölése a gyengébbik nemnek, a korábbi 5 eset mindig 4-1 arányú volt a férfiak javára. Zhao az 1. nem fehér nő, míg Fennell az 1. elsőfilmes hölgy itt.
  • Zhao és Lee Isaac Chung a 6.-7. ázsiai rendező az Oscar történetében, szóval pont annyian lettek, mint a nők. Korábban Ang Lee 3 nominációból 2-t váltott díjra és tavaly Bong Joon-ho győzedelmeskedett.
  • David Fincher a 7. direktor, aki a 2000-res években legalább 3 jelölést szerzett, a Mank előtt a Benjamin Button és a Közösségi háló révén. Martin Scorsese vezeti ezt 6-tal, és a már említett Lee és Fincher mellett 3-3-mal áll Alejandro G. Inarritu, Clint Eastwood, David O’Russell és Stephen Daldry. Utóbbi első 3 rendezésével tarolt.

    Egy csodálatos videó a David Fincher rajongóknak

  • Sofia Coppola és Fran Walsh után Fennell a 3. nő, aki egyazon évben 3 jelölést is begyűjtött. Coppolához hasonlóan ő is producer-rendező-eredeti szkript felosztásban, előbbi az Elveszett jelentés Zhao viszont mindenkit átugrott (4-gyel), előtte pedig csak Greta Gerwignek sikerült a rendező-adaptáció szereplés, bár neki külön években.
  • Thomas Vinterberg az 1. dán rendező, akit nominált az Akadémia.

    Még egy kört mindenkinek – kritika

  • Christopher Hampton lehetne a 10. többszörös győztes író az adaptációk között. Az apa előtt a Veszedelmes viszonyokért nyert 1988-ban, amit saját színházi darabjából konvertált át filmre. Triplázni még senkinek se sikerült adaptált forgatókönyvvel.
  • A Mielőtt-trilógia, a Keresztapa, és a Gyűrűk ura után a Borat a 4. filmsorozat, amelynek több része is szerzett adaptációs jelölést. A Borat ezt úgy érte el, hogy a TV-s szereplések, valamint az Ali G filmben lévő cameo miatt a karakter már eleve adaptálásnak minősült. Sacha Baron Cohen különben az 1., aki egyazon évben az író-mellékszereplő jelöléskombót véghez vitte, függetlenül attól, hogy külön alkotásokkal.
  • Aaron Sorkinnak 10 év alatt ez már a 4. írói esélye. Az elmúlt fél évszázadban évtizedes periódusban ilyet korábban csak Francis Ford Coppola, Woody Allen, Oliver Stone és Coenék produkáltak.

    A chicagói 7-ek tárgyalása – kritika

  • A Minari a 7. nem angol nyelvű forgatókönyv, ami az eredetiek között szerepel. Az elődök: Marie-Loiuse (1944), A piros léggömb (1956), Válás olasz módra (1961), Egy férfi és egy nő (1966), Beszélj hozzá! (2002) és tavaly az Élősködök.
  • A One Night in Miami és a Judas and the Black Messiah által most először 4 fekete eredeti szkriptes írójelölt van, mivel a Judast egy trió vetette papírra. A kategóriában így már összesen 7 afroamerikai fordult meg, és ez egyben az 1., nem solo nomináció.
  • S talán mindközül a legérdekesebb: most először van az összes eredeti forgatókönyvet képviselő alkotás a legjobb filmek között is jelölve.

A színészekAz utolsó jelentős különszedést érő csoport természetesen a színészeké. Itt még elég részletesen elmerülünk, de a technikai díjaknál már nem.

  • Kezdjük az etnikumokkal, mert idén a vírus mögött egy amúgy békés, botrányoktól és #jelzőktől mentes szezonunk van. A 20 színészből 9 színesbőrű (Riz Ahmed, Chadwick Boseman, Steven Yeun, Viola Davis, Andra Day, Daniel Kaluuya, Leslie Odom Jr., Lakeith Stanfield és Youn Yuh-jung), ez új rekord. A 9-ből 6 férfi és 3-3 elosztásban vannak a fő-, és a mellékszereplők közt, eddig pedig még olyan se volt, hogy kategórián belül 2-nél több nem fehér színész szerepeljen. Most egyből duplán.
  • Ahmed az 1. muszlim főszereplőjelölt (3 elődje mind mellék volt), és pakisztáni származásával is úttörő, mert ilyen még soha, egyik kategóriában se volt az Oscaron.

    A metál csendje – kritika

  • Steven Yeun az 1. ázsiai-amerikai főszereplő nomináltunk, bár ez szinte adta magát, mivel a Minari meg az 1. ilyen produkció eleve. Yuh-junggal kiegészülve ők az 1. korai szülött színészek a gálák történetében, amúgy a kontinens 4. színész és 5. női mellékszereplő jelölése az övék. Koreaiul beszélő alakítást nem emeltek ki korábban.
  • Ha nyerne, Viola Davis volna az 1. duplázó fekete nő, amúgy 4. jelölésével már rekorder az afroamerikai színésznők között, sőt a 2. főszereplői nominációjával is. A Ma Rainey a 3. film, ahonnan mindkét főhős kategóriába jutott fekete jelölés (ezt korábban az 1972-es Csibész és az 1993-as Tina Turner életrajzi mozi érte el). Az utolsó ilyen apróság pedig, hogy a Judas and the Black Messiah az 1. alkotás, ahonnan 2 feketét jelöltek mellékszereplőnek. Ez a bejelentések tán legnagyobb meglepije volt.

    Júdás és a Fekete Messiás – kritika

  • Chadwick Boseman kapcsán nem a bőrszínes dolgok kerülnek elő a históriából, hanem sajnos a posztumusz jelölések. Összességében a 8., férfi főszereplőként az 5., színesbőrűként az 1., aki halála után kapta meg az Akadémia kitüntető figyelmét. James Deant 1955-ben és 1956-ban is (Édentől keletre, Óriás), Spencer Tracyt 1967-ben (Találd ki, ki jön ma vacsorára!), Massimo Troisit pedig 1994-ben (Neruda postása) bemutatott filmjeik alapján emelték ki főszereplőkként, de Boseman az előbbiekkel ellentétben esélyesebb a győzelemre. Ez csak Peter Finch-nek jött össze a Hálózatért (1976), legalábbis ebben a kategóriában. Mert mind tudjuk, mikor történt legutóbb ilyen, csupán Heath Ledger Jokere nyilván mellékszereplő volt. Előtte az 1984-es Tarzanból ért el még halála után jelölést Ralph Richardson, a legkorábbi eset pedig egyetlen posztumusz színésznőként Jeanne Eagels-é (1929, The Letter).
  • Függetlenül származásuktól akad még apróság fekete színésznőinkhez. Davis rövidebb alakítással érdemelte ki mostani főszereplői jelölését, mint amelyért kapta a szobrot mellékként, ez még nem fordult elő korábban senkivel. Az pedig, hogy Andra Day-jel kiegészülve ketten vannak feketék a főszereplők között, szintén elég érdekes. Történt már ilyen, 1972-ben Diana Ross és Cicely Tyson párosával. A dolog pikantériája viszont, hogy akkor Ross, most pedig Day egyaránt Billie Holidayt játszották el.
  • Gary Oldman csatlakozott Bradley Cooperhez, Denzel Washingtonhoz és Leonardo DiCaprióhoz, akik az elmúlt évtizedben 3 férfi főszereplő jelölést könyvelhettek el. Cooper azóta is üldözi Oscarját, Washington se mostanában nyert, de Leo és Oldman sikereire már csak a mémek miatt is emlékezhetünk. Washington és a tavalyi miatt DiCaprio 1990 óta 6-6 nominációt gyűjtöttek, ide most megérkezett 3.-nak Anthony Hopkins. Mindhárman csak egyiket váltották szoborra a vizsgált időintervallum alatt.
  • Hopkins egyébként a férfi főszereplők új korelnökévé is vált, 83 évesként átadta a múltnak Richard Farnsworth rekordját, aki 79 évesen szerezte halála előtt nem sokkal 2. jelölését. Mind győzelemben (82), mind nominációban (88) Christopher Plummer az összetett rekordtartó mellékszereplőként (főhősként Jessica Tandy 80 évesként), de ha a színészeken túlmegyünk, akkor Ennio Morricone (87) és James Ivory (89) a két legidősebb győztes: utóbbi a Szólíts a neveden forgatókönyvével érte ezt el.
  • Hopkins a 10. színész, aki egymást követő évben mellék-, majd utána főszereplőként ért el jelölést. Legutóbb ez Willem Dafoe-val történt, de ilyen esetekből csak Gene Hackman jött ki aztán főszereplői győztesként a dologból, a Francia kapcsolattal.

    Az apa – kritika

  • McDormand a 3. főszereplői Oscarjára készül (apró lemaradása ellenére is jó eséllyel), de még ezzel se lenne rekorder, mert Katharine Hepburn 4-et is behúzott. Davisszel együtt csatlakoztak Cate Blanchetthez, Kate Winslethez, Meryl Streephez és Michelle Williams-hez, ők 2000 óta mindkét színésznői kategóriában több jelölést is szereztek.
  • A Ma Rainey a 20. olyan mozi, ami mindkét főszereplői díjra jelölt, ám a legjobb filmeknél nem. De mindössze a 3., mely olyan évben tette ezt, mikor 5-nél több alkotás indult a fődíjért: a modern érában ez nem is fordult elő eddig, a 30-as évekből való a 2 korábbi eset. Ha Boseman nyer a férfiaknál, akkor Jeff Bridges után ő lesz 1932 óta a 2., aki egy filmnél nem jelölt címben nyújt szobrot érőt.
  • Leslie Odom jr. a 8. Tony-díjas musicalszínész, aki mellékszereplőként az Oscar közelébe is eljutott. Elődjei többek között Christopher Plummer, Kevin Kline és John Lithgow, hogy csak a legutóbbiakat emeljem ki.
  • Lakeith Stanfield Jonah Hill (A Wall Street farkasa) óta talán a legmeglepőbb név a kategóriájában. Az Akadémia előtt egyikük se kapott jelölést se a Globe-on, se a BAFTÁ-n, se a Critics Choie-on, se a szakszervezettől. Stanfieldet ráadásul eredetileg főszereplőnek kampányolták. Így viszont a Judas and the Black Messiah-val 2 egymást követő évben van a férfi mellékben duplán jelölt stáb (Az ír), ez csupán 1 alkalommal fordult elő korábban, mikor a Rockyt a Júlia (1977) követte.
  • Oké, hogy a Borat a Keresztapa után a 2. sorozat, melynek 1. és 2. része egyaránt bekerült az adaptációk közé, de összességében 1. bolgár színészjelöltként Maria Bakalova is a 2. olyan nő, akit mellékszereplőként egy folytatásban nyújtott alakításért nomináltak. Hogy honnan való a korábbi? Nyilván a Keresztapából, méghozzá a 2. epizódból Talia Shire, aki aztán a Rockyért a főszereplői kategóriát is megjárta.
  • Davis és Olivia Colman lehetnek a 8.-9. nők, akik mind mellék-, mind főszereplőként nyerhetnek Oscart. Ezt korábban Blanchett, Helen Hayes, Ingrid Bergman, Jessica Lange, Maggie Smith, Meryl Streep és a tavalyival Renée Zellweger hajtották végre.
  • Yuh-Jung Youn az 5. női mellékszereplő, akit nem angol alakításért emeltek ki. Valentina Cortesét (Amerikai éjszaka), Adriana Barrazát (Bábel), Penélope Cruzt (Vicky Christina Barcelona) és Marina de Tavirát (Roma) követi a sorban. Utóbbi még Stanfieldnél is sokkolóbb volt. Akad még 3 színésznő, akiket jelnyelvi beszédért jelöltek, amit idén Paul Raci és Riz Ahmed egyaránt megtanult a Sound of Metalért.
  • És akkor, akire mindenki várhatott a fejezet eleje óta: Glenn Close. Ez a 8. jelölése, ha most se kapja meg a díjat, akkor kiegyenlíti az örökranglista vezetőjét, Peter O’Toole-lt, mint a legtöbb színészi szobrot elbukó személyt (élők közül már most vezeti ezt a negatív listát). Abban viszont nem egyedi, hogy ugyanazzal az alakítással egyszerre az Oscar és a Málna listáján is szerepel: James Coco az 1981-es Csak ha nevetekben és Amy Irving az 1983-as Yentlben találta magát hasonló szituban.

    Filmek, fotók, érdekességek Glenn Close 74 esztendejéből

  • Végül pedig még egy olyan érdekesség is van, hogy Carey Mulligan az 1., aki több rendezőnő alkotásában ért el színészi jelölést: a 2009-es Egy lányrólt Lone Scherfig dirigálta. Továbbmenve pedig mivel őt máskor nem láttuk Oscar közelben, így az egyetlen olyan többszörös színész nominált, aki csak nők mozijaiból kapott kiemelést.

Zene füleinknek

A válogatást záró technikai turmix előtt egy valamit még külön csoportba lehet tenni: a 3 fülünket érintő kategóriát, amit ráadásul még egy színészekkel átköthető ponttal kezdünk.

  • Az elmúlt években kialakult egy új trend: sorban 4. esztendeje van ott az egyik betétdal énekese a színészi kategóriák valamelyikében. A sort Mary J. Blige nyitotta (Mudbound), Lady Gaga folytatta (Csillag születik) és Cynthia Erivo (Harriet) tartotta fönn, hozzájuk 1. férfiként Leslie Odom jr. csapódott a One Night in Miamihoz készült dalával, ami igen jó eséllyel is indul. Ráadásul a korábban Tony-díjat érő musicalalakítása is most lett világszerte ismert a Hamiltonról való előadásfelvétel Disney+-os megjelenésével. Blige előtt ugyanazon évben soha nem történt ilyen, a színészből lett énekeseket vagy az énekesből lett színészeket mindig csak külön jelölték itt vagy ott. A trend alapján már gondolkodhatunk: ki lesz az 5. jövőre?
  • Trent Renzor és Atticus Ross a 3.-4. komponisták, akik egyazon évben több zenéjükért is jelölve lettek az ezredforduló óta. John Williams 2001-ben, 2005-ben és 2011-ben, Alexandre Desplat 2014-ben indult önmaga ellen. A duót a Lelki ismeretek jazzéhez besegítve Jon Batiste egészíti ki, így az 1998-as Mulan óta először van 3 zeneszerző nominálva ugyanazért. Hogy mi a rekord ebben? Nos, a Bíborszínhez nem kevesebb, mint egy tucat zenészt kellett felsorolni – ezért nem rekorder a Borat idei 9 írója.
  • Terence Blanchard előtt fekete szerző soha nem duplázott, és Batiste miatt most először van 2 afroamerikaink külön alkotásnál jelölve ugyanazon évben.
  • James Newton Howard már 7. munkájával ért az Akadémia top5-ébe, ám szobra még nincs. De ezzel messze se ő a legszerencsétlenebb: Alex North és Thomas Newman 14 sikertelenséget, Randy Newman 9-et, míg Roy Webb 7-et volt kénytelen átélni.

    A kapitány küldetése – kritika

  • Neil Young 1994-je óta (Oscaron ez a Philadelphiát fedte) H. E. R. az 1. olyan előadó, aki ugyanabban az évben a betétdali jelölése mellett a Grammy év dala kategóriájában is szerepel. Hogy a számok miképp csendülnek föl az idei gálán, az egyelőre homály, így a Judas and the Black Messiah „Fight for You”-ja nem feltétlen lesz eljátszva.
  • A Globe-ot nyerő Diane Warren az „Io Si”-vel 12. dalát is Oscar közelbe repítette, ám a korábbi 11 szereplése sikertelen volt… de ezzel is csak a 7. legpechesebb a gálák történetében, minden kategóriát véve. Szegény Greg P. Russell 16 üres kézzel vezeti ezt a listát, ráadásul hangmérnökként mostantól aztán a hangvágókkal is versenyeznie kell majd. A zenészeknél említett North és Thomas Newman persze itt is előkerülnek, de dalszerzéseik miatt 14 helyett 15 „kösz, hogy itt volt”-tal a zsebükben. Egyébként Warren sorban 4. éve jelölt, ezt a szériát már korábban is megcsinálta (1996-99 között), de legutóbb ilyet a másik Newman, Randy hozott össze 1998-tól 2001-ig.

    Előttem az élet – kritika

  • Arról már volt szó, hogy 1987 óta először nincs 2 hangkategória és hogy akkor 9/9-es tarolást láttunk a legjobb filmtől (Az utolsó császár): az utolsó egységes hangszobor is ezek közé tartozott. A Mank és a Lelki ismeretek miatt Ren Klyce és David Parker duplán szerepelnek (ők a 11.-12.-ek ebben), ilyen 1977 óta nem fordult elő a hangoknál, persze ehhez ki kell venni a kettészedett időszakot. Az utolsó adalék pedig általánosabb és nagyobb minthogy ide beszórjam, szóval az lesz a cikkzáró.

Technikai keverék

A maradék kategóriák kicsinysége miatt (persze egyáltalán nem lebecsülve ezeket) igazából épphogy csak 1-2 érdekességet tudnak magukkal hozni.

  • A Tenet egyik látványtervezőjének, Nathan Crowleynak ez a 6. jelölése, díja nincs korábbról. Ő már a 4. díszletes, aki a 2000-res években elért ennyi nominációt, de a kvartettben csak 1 győztes van.

    Tenet – Kritika

  • Az operatőrök között csupán 1 eddigi jelölt akad (Phedon Papamichael, korábban a Nebraska, most a Chicagó-i 7-ek), a kategória 80%-a Oscar-újonc. Az elmúlt 83 évben ez mindössze a 2. ilyen alkalom: akkor Linus Sandgren nyert a Kaliforniai álomért. Elég nagy eséllyel idén is újonc diadalunk lesz a Nomádok földje révén.
  • Alan Baumgarten, a Chicagó-i 7-ek vágója csatlakozott William Goldenberghez. Az elmúlt évtizedben ők egyéni és csapatos jelölést is elkönyvelhettek az Akadémiától. Baumgarten az Amerikai botrány 3 editorának egyike volt.
  • Jim Rygiel és Randall Cook után Andrew Lockley lehet a 3. olyan, aki 3 jelölésből 3 szobrot begyűjt a vizuális effektusokért. A korábbiakat az Eredet és a Csillagok között hozta meg neki, Nolan mellett kitartva pedig idén a Tenet révén van itt… főesélyeként. Elődjei a Gyűrűk ura trilógiának köszönhetik 3 sikerüket.

    Emma – kritika

  • Az Emma jelmeztervezője 6. jelölését kapta az elmúlt negyedszázadból (díj is jutott neki 1), de Alexandra Byrne ezzel bőven le van maradva: csak 4. a Sandy Powell (14jel/3díj) és Colleen Atwood (11/4) vezette listán.
  • Apróság, de a Glória, egy nő útja az 1. Julie Taymor rendezés, amit nem jelöltek jelmez Oscarra. Ennél viszont sokkal érdekesebb, hogy a Ma Raineyn dolgozó Ann Roth minden idők 2. legidősebb nomináltja lett: Agnes Varda 3 hónappal volt öregebb a 89 éves tervezőnél, aki még így is előzi a szintén 89 évesen díjat nyert James Ivoryt.
  • Glenn Close sminkcsapatának egyik tagja, Matthew Mungle az 5. jelölését éli meg. Ezzel minden idők 5. legtöbbször előkerült sminkese az 1992-es Drakuláért Oscarral távozó Mungle. A listát Rick Baker vezeti 11-gyel.

    Vidéki ballada az amerikai álomról – kritika

  • Mia Neal és Jamika Wilson révén már csak az effektesek közt nem volt soha fekete jelölt. A Ma Rainey sminkeseinek úttörése a Boseman-láz árnyékában marad majd.

Végül pedig egy, a felsorolásszerű darálásnál többet érdemlő dolog is maradt még. A lenti listán azt látjuk, mikor és mikkel történt meg az, hogy az adott alkotás címe tartalmazta annak a kategóriának az aktuális megnevezését, amiben jelölést kapott. 1971 óta először fordul elő ilyen, a Sound of Metal pedig nagy erőkkel halad a sound szobrocska megszerzése felé:

Noha az általános töriórás rész óta „csak” 65 felsorolásszerű bekezdésen mentünk át, mivel a felvezetésben és egyes pontokban se csak 1-1 tudnivaló lakozik, szerintem nem túloztam az előző cikk végén: ez akár egy „100 érdekesség, amit nem tudtál” című írás is lehetne. Én se mertem külön összeszámolni, pontosan mennyi is ez valójában…

Miközben folyamatosan próbáljuk pótolni a mezőny képviselőit és jönnek a kritikák, ne feledjétek: egy végső esélyles még érkezni fog valamikor 23.-a/24.-e magasságában.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Robert Downey Jr., Meryl Streep, Heath Ledger első lépései a világhír felé
Következő cikk A hét röhögései (378.)