
ajándék,
mellyel meglepem
e kávéházi szegleten
magam
magam
Jim Jarmusch minimalista rendezői stílusának, egyéni látásmódjának produktumai az olyan tiszta filmek, mint a 2003-ban bemutatott Kávé és cigaretta, amely lehetne a független filmkészítés egyik iskolapéldája is. Jarmusch a hangulatteremtés mestere, tekintete bagatell, oda nem illő részleteken is megakad, és a small talk lényegét, a sehová sem tartó, felszínes beszélgetéseket, kellemetlen üresjáratokat, kínos feszengéseket úgy tudja tálalni, hogy azokat egy percig sem unjuk (Ennek Tarantino is nagy mágusa, a Ponyvaregény tulajdonképpen ettől vált kultfilmmé).

17 év munkája e 11 kisfilm, amelyből hármat külön-külön rövidfilmként is bemutattak. Az elsőt Roberto Benigni és Steven Wright főszereplésével 1986-ban forgatták le, „Strange to meet you”címmel, szerintem ez a legjobban sikerült mind közül, majd 1993-ban, 1995-ben és 2003-ban újabb epizódok készültek, amelyeket Jarmusch különböző projektjei közt készített. A „Somewhere in California” című epizód az 1993-as Cannes-i Filmfesztiválon a legjobb rövidfilm kategóriában Arany Pálmát nyert, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon pedig még ugyanebben az évben közönségdíjas lett.
Ráadásul mindez fekete-fehérben, leginkább premier plánban felvéve. Jarmusch a technikai stábbal is szeret biztosra menni, Frederick Elmes operatőr, vagy Jay Rabowitz vágó személyében. Egy kis technikai baki: az asztalokat minden jelenetnél legalább egyszer felső gépállásból láthatjuk, a harmadik jelenetben (Somewhere in California) miután Iggy és Tom már legalább két cigit is elszívtak fejenként, a hamutartó üres, még hamu sincs benne.


Jarmusch a stáblista végén olyan zenészek, írók, rendezők, színészek, feltalálók előtt is tiszteleg, akik meghatározták és formálták stílusát, egyéniségét, személyiségét. Többek közt Nikola Tesla, Otis Blackwell, Elvis Presley, Lee Marvin (akinek portréja a 8. jelenetben a háttérben látható is), egy Giant Robo nevű japán mangasorozat, az ’50-es évek rajzfilmjei, Vivienne Westwood, Spike Lee, a ’40-es évek burleszkpárosa, Abbott és Costello, Sam Mendes, Paul Thomas Anderson, Gary Goldberg. A „Long Live Joe Strummer!” pedig kedvenc zenekarának, a The Clash frontemberének szól, aki 2002-ben hunyt el egy veleszületett szívbetegség következtében.
A film szinte már nosztalgikus múltidézés és meghajlás az egyik legfontosabb szociális interakció, a beszélgetés művészete előtt. Alapmű, kiváló színészi alakításokkal, remek dialógusokkal, fura helyszínekkel és még furább karakterekkel, egy nagyon szeretnivaló darab, amely számunkra képtelen veszíteni bájából.
Másik kötelező Jarmusch:


