A 80. Golden Globe nyertesei között A sziget szellemei, A Fabelman család, Spielberg és Kevin Costner is


spielbergA 80. Golden Globe-díjak nagy nyertesei a filmek között A sziget szellemei és a Fabelman család, Spielberg harmadszor nyert rendezőként, Brendan Fraser nem, Austin Butler Elvisként igen, és Zendaya is megkapta az elsőt az Eufóriáért. Azon mosolyogtunk, hogy a Sárkányok háza a legjobb drámasorozat, de Guillermo del Toro: Pinokkiója megérdemelten diadalmaskodott. Itt a lista és érdekességek az estéről:

—FILMES DÍJAK—

LEGJOBB FILM – dráma: A Fabelman család

LEGJOBB FILM – musical/vígjáték: A sziget szellemei

LEGJOBB ANIMÁCIÓSFILM: Pinokkió (del Toro)

LEGJOBB IDEGENNYELVŰ FILM: Argentína, 1985

LEGJOBB RENDEZÉS: Steven Spielberg (A Fabelman család)

LEGJOBB FORGATÓKÖNYV: Martin McDonagh (A sziget szellemei)

LEGJOBB FILMZENE: Justin Hurwitz (Babylon)

LEGJOBB BETÉTDAL: “Naatu, Naatu” – M. M. Keeravani (RRR)

Golden Globes 2023LEGJOBB SZÍNÉSZ – dráma: Austin Butler (Elvis)


LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ – dráma: Cate Blanchett (Tár)

LEGJOBB SZÍNÉSZ – musical/vígjáték: Colin Farrell (A sziget szellemei)

LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ – musical/vígjáték: Michelle Yeoh (Minden, mindenhol, mindenkor)

LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ: Ke Huy Quan (Minden, mindenhol, mindenkor)

LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ: Angela Bassett (Fekete Párduc 2.)

Életműdíjak: Eddie Murphy (mozi), Ryan Murphy (TV/streaming)

—TV-s DÍJAK—

Legjobb drámasorozat: Sárkányok háza

Legjobb vígjáték/musical sorozat: Abbott Általános Iskola

Legjobb minisorozat, antológia vagy tévéfilm: A Fehér Lótusz

Legjobb színész (drámasorozat): Kevin Costner (Yellowstone)

Legjobb színésznő (drámasorozat): Zendaya (Eufória)

Legjobb színész (vígjáték/musical sorozat): Jeremy Allen White (A mackó)

Legjobb színésznő (vígjáték/musical sorozat): Quinta Brunson (Abbott Általános Iskola)

Legjobb színész (minisorozat, antológia vagy tévéfilm): Evan Peters (Dahmer – Szörnyeteg: A Jeffrey Dahmer-sztori)

Legjobb színésznő (minisorozat, antológia vagy tévéfilm): Amanda Seyfried (A kibukott)

Legjobb férfi mellékszereplő (dráma és vígjáték/musical sorozat): Tyler James Williams (Abbott Általános Iskola)

Legjobb női mellékszereplő sorozatban (dráma és vígjáték/musical sorozat): Julia Garner (Ozark)

Legjobb férfi mellékszereplő (minisorozat, antológia vagy tévéfilm): Paul Walter Hauser (Fekete madár)

Legjobb női mellékszereplő (minisorozat, antológia vagy tévéfilm): Jennifer Coolidge (A Fehér Lótusz)

 

Az est poénjai:

Eddie Murphy 3 tanácsa a sikerhez: “fizesd az adókat, csak a magad dolgával törődj, és ne ejtsd ki Will Smith feleségének nevét a kib*szott szádon!” – zárta életműdíjának átvételét.

“Azt mondták siessek és ne beszéljek túl sokat, mert 11-re végeznünk kell.” – Natasa Lyonne, helyi idő szerint 23:04-kor, 4 átatandó díjjal és egy reklámszünettel az est vége előtt, mikor spontán leállt egy kiselőadást tartani a díjszezon legnagyobb főgonoszáról: az időről. A show-nak 23:22-kor lett vége.

Tarantino erős konferáló:

FILMES STATISZTIKÁK:

A 100%-os banda (minden jelölés díjra váltva):
1/1 – Argentína, 1985 (idegennyelvű)

Díjak filmek szerint:
3 (8 jelölésből): A sziget szellemei (vígjáték, forgatókönyv, vígjáték színész)
2 (5 jelölésből): A Fabelman család (dráma, rendező)
2 (6 jelölésből): Minden, mindenhol, mindenkor (vígjáték színésznő, férfi mellék)
1 (2 jelölésből): Fekete Párduc 2. (női mellék)
1 (2 jelölésből): RRR (betétdal)
1 (3 jelölésből): Elvis (dráma színész)
1 (3 jelölésből): Tár (dráma színésznő)
1 (3 jelölésből): Pinokkió (animáció)
1 (5 jelölésből): Babylon (zene)

NYERETLENEK:
2 jelölésből: A menü, Women Talking, Tőrbe ejtve: Az üveghagyma, A szomorúság háromszöge, Avatar: A víz útja, Top Gun: Maverick

1 jelölésből: A másik nővér, Azt mondta, Ahol a folyami rákok énekelnek, Fehér zaj, Minden jót, Leo Grande; Mr. Harris Párizsba megy, Csizmás, a kandúr: Az utolsó kívánság; Pirula Panda, Marcel the Shell with Shoes On, Inu-Oh, A bálna, A fiú (The Son), Living, The Inspection, Szöszi, A fény birodalma, The Woman King – A harcos, Nyugaton a helyzet változatlan, Közel, A titokzatos nő

-—ÖSSZEGEZVE–-

Az est sokkoló meglepetése: a külső szemlélőnek ilyen lehet az indiai betétdal felülkerekedése Rihannán, Lady Gagán és Taylor Swiften, de egy olyan filmről beszélünk, amire Los Angeles-ben nemrég 98 másodperc alatt telt meg egy IMAX terem és az emberek kisétálva a vászon elé táncolnak a dalra a mozikban, szóval igazán sokkoló meglepetés nem történt… talán még Angela Bassett diadala volt a legváratlanabb (Kerry Condon és Jamie-Lee Curtis helyett).

Az est vesztesei: A Disney(-Pixar) idénre végleg kiszállt az animációs buliból, ez mondjuk várható volt, na majd jövőre az Elemivel. De az, hogy a Minden, mindenhol, mindenkor se filmként, se rendezőként nem nyert, előrevetítheti azt, hogy hiába a kritikusi dominancia a szezon eddigi részében, már az elejétől fogva nem lehetett ezt annyira egyértelműnek érezni, mint az utóbbi években a Nomádok földje vagy a Kutya karmai közt esetén a Globe-hoz érve. Valószínűleg az Akadémiának is elég formabontó lesz, a BAFTÁ-n pláne inkább a “helyimenő” az esélyes, szóval vasárnap a Critics’ Choice-on, aztán februártól a szakmai átadókon kell erősítenie magát. Emellett pedig Brendan Fraser-nek egy másik gyengítő dolog jött közbe…

Az est nyertesei: …méghozzá Austin Butler személyében, aki ezzel az Elvis-ért elkezdte azt az utat bejárni, amit Rami Malek is végigvitt: az előzetes várakozásokkal ellentében a Globe-ig nem sok vizet zavart, onnantól viszont lendületbe jött. Viszonylagos nagy nyertes még az Argentína, 1985 (hisz első díja), bár ennyitől még nem fog megijedni a kategória éllovasa (A titokzatos nő), India pedig bizonyára bánja, hogy nem az RRR-t nevezte az Oscarra. Azonban mivel Butler végig ott lógott a levegőben, az igazi legnagyobb nyertes a Fabelman család és Steven Spielberg, bár ez is némileg összekapcsolt a Minden, mindenhol, mindenkor vereségével és hogy a film nem McDonagh-é ellen indult, hisz ha nem lesz bátorság a direktoroknál március közepén, akkor bizony a nagyöreg marad ott logikus döntésnek.

Hogyan tovább a díjszezonban?

A Golden Globe régi fényében tért vissza a képernyőre, bár még nem teljesen régi helyén (azaz nem a vasárnapi főműsoridőben, részben ezért se volt élőszöveges közvetítés a Facebookon), de jövőre már ez is visszaállhat. A tavaly mellé mondhatni felnőtt Critics’ Choice most vasárnap, eredeti idejében kerül megrendezésre, 2022-vel ellentétben ezúttal nem osztozik egy napon a BAFTÁ-val. A brit jelöltek 19-én, az Oscaré 24-én jönnek, azok után pedig a tervek szerint három nagy cikk a díjszezonról az oldalon és persze március 12-én az élő Oscarozás. A Globe 2024-ben talán nézhető lesz itthon is élőben a SkyShowtime streamingszolgáltató kínálatában, amennyiben átveszik a Peacocktól Európában.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Joaquin Phoenix megint az őrület határán vagy túl, itt az Amitől félünk előzetese
Következő cikk Őszintén és viccesen Az üveghagymáról