
Figyeljünk!
Menni, maradni, vagy netán harcolni? Ezt kell eldönteniük a főszereplőknek Sarah Polley legújabb rendezésében, amiért idén elnyerte a Legjobb adaptált forgatókönyvért járó Oscart. A Women Talking pedig nem árul zsákbamacskát: a film ténylegesen a verbális interakciókra, vitákra épít. Másként megfogalmazva, azt is nyugodtan kijelenthetjük, hogy az alkotók egy vitakörre invitálnak bennünket. Ez talán így, önmagában nem mindenki számára hangozhat izgalmasan, de mindenképpen érdemes figyelni az elhangzottakra. 

Polley beszél az erőszakról, de nem mutatja meg explicit módon, maximum sugallja egy-két hatásos képsorral, ez pedig becsületre érdemes: női abúzust láthattunk már eleget mindenféle formában, annak megmutatása pedig nem mindig mondható hasznosnak, sőt, meglehetősen kártékonnyá és visszássá is válhat. Az erőszak itt csupán katalizátor, a hangsúly pedig azon van, hogy miként lehet feldolgozni egy fizikai, lelki bántalmazást. Kizárólagosan női nézőpontok érvényesülnek, a férfinak egy dolga van: hallgatni, figyelni. Ahogyan azt a Ben Whishaw által megformált egyetlen férfi szereplő készséggel meg is teszi, mint az a karakter, aki feljegyzi az utókor számára mindazt, ami elhangzott a gyűlésen.
A regénnyel ellentétben itt a narráció egy gyermekhang, jelezve, hogy itt a tétek jóval nagyobbak, mint jelenlegi, személyes boldogulása a szereplőknek. Mindig van egy következő generáció, akiknek szükségszerű bebiztosítani a helyét. Akik számára meg kell teremteni egy olyan világot, amely potenciálisan mentes mindennemű abúzustól. Ebből a szempontból a film reményekkel teli, a záró képsorok legalábbis mindenképp erről árulkodnak.

Polley elhivatottságát a színészek is erősítik: Claire Foy, Rooney Mara és az újabbakhoz tartozó Jessie Buckley hozzák a tőlük megszokott nívót, az idősebb korosztály képviseletében pár percre felbukkanó Frances McDormand pedig pár arcrezdülésével is rengeteg mindent tud kommunikálni.
A film ugyan attól távol van, hogy magán hordozza a hasonló felállású Tizenkét dühös ember feszültségét és sokrétűségét, de rávilágít fontos dolgokra. Ügyesen reflektál nem csak a vallásos közösségek okozta esetleges beszűkült látásmódra, de arra is, hogy még mindig nehezen kerülünk ki az erőszakspirálból. Egyes eszmefuttatások ugyan csak a levegőben lógnak és arra várnak, hogy a néző kerekítse le magában (ilyen például a férfiak áldozatszerepe ebben az egész történetben) érződik, nem feltétlen hisz benne a rendező. Viszont minden apró gyengesége ellenére vállalkozása, érzékenysége, empátiája és a téma iránti elszántság abszolút kiütközik, gondolatai érvényesek, üzenetét pedig nem érdemes félvállról vennünk. Sarah Polley rendezői tevékenységét tehát továbbra is érdemes árgus szemekkel figyelni.


