
Az ég(bolt) szerelmére
Eleve moziba szánt magyar animációsfilmből manapság nem sok akad, ám amikor igen, azok általában elég egyedire sikerednek. Az a furcsa helyzet állt elő, hogy márciusban két ilyen debütált, ám míg a Kojot négy lelke kapcsán mindig meg kell említeni a Nyócker!-t, a Műanyag égboltot önmagában elviszi koncepciója és itthon ilyen formában még nem használt látványtechnikája. Nem hiába!
Ez „a rendesen leforgatunk részeket, hogy utána azt leanimáljuk és kiegészítsük” hasznos kisebb költségvetés esetén, ezért a látásmód természetesen más országokban is felütötte már a fejét (meg talán páratok még emlékszik a cirka 15 éves brazil Peugeot 1007 reklámra) és kár volna tagadni, hogy a Műanyag égboltnak is sokkal jobban állt ez, mintha élőszereplősen akart volna kierőltetni magából Magyarország egy poszt-apokaliptikus sci-fit. Nem tudom, hogy az Akadémiának milyen szabályai vannak a rotoszkópra, de ha a Marcel the Shell befért annyi valós képpel, akkor a Berlinálén bemutatkozott magyar-szlovák koprodukciónak is ott volna a helye, függetlenül attól, hogy várhatóan a Pixar az Elemivel végigtarolja a szezont.


Hiába a rotoszkóp, bármennyire is átjön a képekből a valóságban forgatott felvételek, az alakításokat nehezebb értékelni, mint máskor. Keresztes Tamás és Szamosi Zsófia párosa mindenesetre viszik a hátukon a filmet, azonban az animációjában is már szabadabban ábrázolt Schell Judit lopja a showt, mikor felbukkan. Znamenák István és Hegedűs D. Géza is remekelnek történeti helyeiken (hjaaaj de nehéz a spoilermentesség!), a többiek viszont mellékesek. Mondjuk mind Nagy Zsolt, mind Patkós Márton, mind Olasz Renátó figurája hol kimondva, hol kimondatlanul olyan jelenetekben tűnnek föl, ami mind a fent ecsetelt parádés világépítést segíti. A nightklub neve és szerepe az ipartelep maradékán vagy a virtuális nyaralások intézménye legalább olyan fontos kis adalékok, mint a Nyugati új szerepe a város életében. Le a kalappal Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta víziója előtt!
A roncsokkal tűzdelt kiszáradt Balcsi, az elhagyatott autópályák, kihalt vidéki települések félelmetesen hangulatosak és nem kell sok képzelőerő ahhoz, hogy lelki szemeink előtt akár élőszereplősen forgatva jelenjenek meg, mert annyira eltalált környezetekről beszélhetünk. Egy távolból látható tehervonatba lehet csak én láttam bele a GTA V-béli modellt (az alap valódi mozdony fixen ugyanaz), de az autók között látni olyan márkajellegzetességeket, amik mintha 1-1 mai típus evolúciósan lekövethető, a jelenhez képest 1-2-vel későbbi generációja volna, jelezve, hogy az apokalipszis nem 2023-ban, hanem picit később következett be (és ismerve az átlag magyar forgalom korát, az autók gyártása után még pár évvel később).
A Műanyag égbolt tehát a kellő film előtti tudattalansággal egy igazán nagy hangulatbomba, amire méltán lehetünk büszkék. Semmi olyan hiányosságot nem mutat, amit a hasonló nagy hollywoodi (élő)szuperprodukciók ne követnének el, karakterei kellően érdekesek, a világa és az animációja pazarul ábrázolt, nem fél képekkel mesélni és érdekes gondolatokat elültetni bennünk (pl. hogy használnád ki, ha csak 50 évet élhetnél? – mondjuk abba nem mennek bele, hogy mennyit is vesz ki ebből az oktatás és ez a sok válasznélküliség talán a legnagyobb baj).
Bizonyos részei miatt nem ajánlható mindenkinek, de az átlagosabb történetvezetése és magyar helyszínei miatt igazság szerint senkinek nem kéne kihagynia, hiszen a látottakat magyar filmben így még biztosan nem élhettük át és a nagyvászon adta lehetőségeivel is rendesen élni tud a film. Nagyon drukkolok, hogy legyen lendület egy nemzetközi befutásra, mert ennél jóval gyengébb animációkat is jelöltek már Oscarra… Hajrá!


