
Mit hoz a holnap?
1981-ben Wim Wenders elkészítette a 666-os szoba című 45 perces dokuját, melyben kollégáit (Spielberg, Godard, Antonioni, Fassbinder), kérdezte a film jövőjéről. Eltelt 40 év, a mozi ismét nagy kihívások előtt áll. Kortárs rendezők beszélnek arról, hogyan látják a helyzetet. Jobban belegondolva arról szól ez az egész diskurzus, hogy újabb 40 év elteltével lesz-e még kiket összehívni, lesz-e még miről beszélgetni. Reméljük lesz. Addig is itt van nekünk a 999-es szoba (benne Paolo Sorrentino, Baz Luhrmannn, Ruben Östlund, David Cronenberg, Joachim Trier, Asghar Farhadi…), na meg egy csomó jó és kevésbé jó film. 
A streaming csak egy dolog, még ha nagyon fontos is, de mellette ott vannak a társadalmi és technológiai változások, a generációs különbségek. Jelentősen felgyorsult az élet és felnőtt egy olyan nemzedék, amelyik számára a szórakozás teljesen mást jelent, ami az igényekben és az ítéletekben is markánsan megmutatkozik. Ráadásul mozgalmak jönnek és mennek, hol emellett állunk ki, hol amellett, hol ezt szabad, hol pedig azt. Hogy régen jobb volt-e minden? Nem tudom, minden esetre más volt. Nagyon más.
A filmet már sokszor eltemették, de mindig megkereste és megtalálta a maga helyét a világban. Legtöbbször képes volt úgy megújulni, hogy nem szakított teljes mértékben a hagyományokkal, nem fordított teljesen hátat a nagy elődöknek. Sokak szerint mostanra ez is veszélybe került, nagynevű alkotók kongatják a vészharangot. A közös moziélmény iránt vágy és úgy egyáltalán a moziba járás rituáléja kezd megkopni, de mindig vannak olyan alkotások, melyek képesek újra és újra tömegeket bevonzani. A minőséget most hagyjuk, ezeroldalas tanulmányt lehetne írni belőle, arról nem is beszélve, hogy ízlések és pofonok különbözőek.

Az általam látott vetítés után megszólaló filmrendezők és moziüzemeltetők személyes benyomásai olyan – első kézből származó – plusz információval és érzelmi töltettel szolgáltak, ami a többi vetítésen értelemszerűen (sajnos) nem adatik meg a nézőnek. Ettől függetlenül a film önmagában, mindenféle körítés nélkül is megállja a helyét, igaz, a teljes élményhez nem árt ismerni az egyes rendezők (de legalábbis egy részük) munkásságát és habitusát, különben csak mások által híresnek gondolt embereket látunk, akik mások által fontosnak vélt gondolatokat osztanak meg velünk. Mozirajongóként ez persze ennél sokkal, de sokkal többet jelent, sokkal, de sokkal többet ad.


