
Küzdelmek játékideje
Bonaparte Napóleon megosztó személyiség volt. Briliáns hadvezér és olyan sérült pszichéjű ember, akiről még komplexust is elneveztek. Joaquin Phoenix a tökéletes választás a szerepre, Ridley Scott évtizedes rendezői tapasztalata garantálja a lenyűgöző csatajeleneteket. Napóleon kitartását a történelem igazolja, kérdés, hogy a mozinéző is megküzd-e a két és fél órás játékidővel?

Napóleon amúgy is egy nagyon izgalmas történelmi figura, olasz származásúként lett francia király Korzikáról, átlagnál alacsonyabb termetével (amivel a film elegánsan szinte nem is foglalkozik, amúgy sem volt törpenövésű a karikatúrákkal ellentétben), de a származása, akcentusa, modortalan viselkedése miatt, tényleg folyamatos megjegyzések és kirekesztés tárgya volt kortársai körében. Hírnevét a csatatéren, és forradalmi tetteivel vívta ki, de közben több száműzetést és az utód nélküli házasélet megbélyegzését is el kellett szenvednie. A film tablószerűen, kronológiai sorrendben minden fontos eseményt végigvesz, ha nem lenne annyira brutális némelyik jelenetében, akár iskolai tananyagként is használható lenne. Bár a megjelenésekor érte kritika történészektől a pontatlanságok miatt, ez egyrészt egy játékfilmnél természetes, másrészt nagyon látszik az igyekezet, hogy a francia vezérről egy komplex, átfogó képet kapjunk.


Minden elköltött dollár jól látszik, CGI-t nem lehet kiszúrni (pedig biztos tele van vele minden, ahogy az összes nagyköltségvetésű filmben manapság), de ez nem csoda, hiszen Ridley Scott ebben nagymester. A még szinte mindent praktikus effektekkel forgatott Gladiátor, A Sólyom végveszélyben és Mennyei Királyság óta történelmi kortól függetlenül volt lehetősége tökélyre fejleszteni a műfajt, amit legutóbb a zseniális nézőpont ütköztető középkori drámájában, Az utolsó párbaj csatáiban csodálhattunk meg. Szóval nincs abban semmi meglepő, hogy Napóleon történészek által is elismert zsenialitásának a háborús csatái állítanak emléket a nagyvásznon Scott szándéka szerint. Viszont ez nem tölti ki a hosszú játékidőt, és van, hogy túl sokat kell időznünk olyan személyes drámákat mutató helyeken, amitől nem érződik, hogy mozdulna a cselekmény.
Itt most mindent megkapunk egy kalap alatt, két változatban. Aki a csatajeleneteket szeretné megnézni, az megkapja moziban, és örülhet, hogy csak ennyi magánéleti és politikai rész jutott neki, aki pedig jobban elmerülne Phoenix személyes drámai játékában, az pedig pár hónapon belül újrázhat otthon. Praktikus megoldás ez, de hasonlóan ellentmondásos, mint Napóleon. Mert a mozijegyet kifizetők közül lesz, aki így sem lesz elégedett a látottakkal, és csodálkozni fog, hogy miért jó a drámázást ennyi ideig nézni.
A Napóleon egy jó film, de a fentebb vázolt rendezési és forgalmazási döntések miatt messze van a mesterműtől. Mindent egy lapra tett fel – ahogy címszereplője is sokszor a csaták során, és Scott is a karrierjében nem egyszer – hogy Napóleont bemutassa a maga sokszínűségében. Ez viszont megosztottsághoz vezetett. Kapunk a háborús filmen kívül egy magánéleti és egy politikai drámát is egy filmbe sűrítve, amit Phoenix játéka összetart, de ez nem elég a teljes összhanghoz. Napóleon és Josephine kapcsolatában van egy határozott minőségváltás, amire semmi magyarázatot nem kapunk – valószínű az a streaming verzióban lesz kifejtve – és ettől is leesnek a későbbi jelenetek a vászonról. Nincs kétség abban, hogy a háborús jelenetek a mai filmezés csúcsai. Amit ha kicsit is szereti az ember a műfajt, akkor látni kell. Viva la harc!


