
Egy filmnyi szekunder szégyenérzet
A Milli Vanilli: Az évszázad botránya, még ha nem is nyújt annyira maradandó élményt, végre képes kicsit többről szólni mint bőrlehúzós műfajtársai.
Végre. Végre egy zenés életrajzi film, ami nem tömjénezi főszereplői “emberfelettiségét”, ahol nem a “nagy árat fizetett a zsenialitásáért” hazugság dübörög a háttérben. Ahol nem a sablonos zseni-dramaturgia működik, az “ezt is megteheti, hiszen tehetséges és híres, ezért végül is “ez” (“ez”, azaz: drogok, szex, végtelen partik, antiszociális viselkedés, depresszió, stb.) is megbocsátható”. Ahol végre nevén nevezik a dolgokat, nevezetesen, hogy lényegtelen a teljesítmény, amíg valaki pénzt fizet a Bármiért, addig azt a bármit árusítjuk, legyen az autentikus és kreatív experimentális rock-opera, giccses fali dísz vagy egy darab ürülék a mellékhelyiségből, amíg bárki képes zöldhasút pengetni érte, addig pofa befog és csináljuk az ipart. Show-business-t, jelen esetben.

Az eddig jobbára ismeretlen német vígjátékok rendezőjeként és színészeként ismert Simon Verhoeven írta és rendezte filmünket, ami azért érdekes, mivel a viszonylag oldottabb hangulaton túl komoly téteket is mozgat mozijával. Például olyan gondolatokat is képes pedzegetni, mint amiket előző bekezdésemben felvázoltam. Persze a történet már alapvetően provokálja az ilyesfajta gondolatgazdagságot, hiszen ezúttal a film nem képes eladni magát pusztán a rajongással övezett zseni újabb reprezentációja okán. A történetet nem szívják el a karakterek. Végre.
Amit viszont a film legnagyobb pozitívumának nevezek, az az, hogy képes áthelyezni fókuszát egy olyan síkra, mely felől jobban és relevánsabban képes artikulálni mondanivalóját: a film igazi főszereplői ugyanis nem a pattogó hülye gyerekek, hanem Farian, a felesége Milli (Bella Dayne – ellopja a showt), a vállalkozásuk, na meg a pénzéhes kiadók. Azaz maga a mechanizmus, a lelketlen és mindent pénzzé degradáló sztáripar.
Szóval van itt értékes dolog bőven, és meg sem említettem az enyhe analitikus távolságtartást megteremtő szatirikus nüanszokat (amitől az egész film a jó értelemben vett kínosság érzetét kelti), valahogy mégsem lesz igazán maradandó az élmény. Ennek ellenére kétségkívül pozitív példaként szolgálhat minden zenés életrajzi filmben elmerülni vágyónak Verhoeven filmje.


