
Na erre varrjunk gömböt!
Zavarba ejtő az a gondolat-, érzelem-, és mondanivaló kavalkád, amit a Megalopolisz áraszt. Egy közel öt évtizedig dédelgetett grandiózus, intellektuális tanmesét tár elénk Coppola mester. Egy nagyon szokatlan hullámvasútra ültet fel, amiről sokan sikítva menekülnének. Joggal, mert ez a film csak egy szűk rétegnek lesz kultikus élmény.



Hogy ezt a Megalopolisznak is sikerül-e megjátszania, az egy nagy kérdés. Coppola nagyon szeretné, olyannyira, hogy Kevin Costner Horizontjához hasonlóan saját pénzét rajta bele, sőt, az egész 120 millió dolláros költséget maga állta, amihez nagyon értékes befektetéseit adta el, például a kaliforniai borászatát. Így nem csoda ez az létösszegző, mindent bele hozzáállás, a kreatív kontroll nélküli csapongó hangvétel, a szinte gyermeki alkotói önfeledtség, aminek a lenyomatával találkozunk a vásznon. Utóbbit támasztja alá az a motívum is, hogy a mai modern várostervezési szemlélethez híven Cesar tervezőstúdiójában gyerekek ötleteivel összhangban születik az új városrész, és a film zárása is az új generáció jelentőségét, az örökség fontosságát hangsúlyozza ki a maga művészi módján.
A Megalopoliszt nézni olyan, mint leülni egy világlátott, nagyon művelt, habókos nagypapa elé, aki a maga csapongó, szentimentális, értelmiségi módján ad elő egy bölcsességekkel és példázatokkal tarkított mesét a világ működéséről. Nem véletlen a meglátás, hogy az időskor a második gyermekkor, ez a fékezhetetlen önkifejezési vágy érződik a filmet nézve, ami nagyon zavarba ejtő tud lenni. Nagyon hullámzó minőségű a film, de mégis van mögötte valami erő, ami meg fogja találni a közönségét. Sokan viszont ott fogják hagyni a papát monologizálni, ami teljesen érthető. De ha meglátjuk benne az ártatlan gyermeki lelkesedést, akkor nem lehet rá haragudni, sőt, még építhetünk vele egy új jövőt is a politikai csatározások kicsinyességén túl.


