
Kamaradarab Istenről, életről és halálról
30 évvel azután, hogy Anthony Hopkins maga is eljátszotta C. S. Lewist, ebben a filmben idős színészként Sigmund Freud szerepébe bújva vitatkozik vele (az írót itt Matthew Goode alakítja). Ez a lassú és elgondolkodtató kamaradarab a II. világháború küszöbén és Freud elhatalmasodó betegségének végén kérdez Istenről, az életről és a halálról.
Ez a fiatal oxfordi tanár a film története szerint nem volt más, mint C. S. Lewis, akit leginkább a Narnia krónikák szerzőjeként és Tolkien barátjaként ismerhet a nagyközönség. Pedig C. S. Lewis ezek mellett teológus is volt, és a BBC-n saját rádiósorozata volt a kereszténységről. Elköteleződése a vallás felé egész életében fontos volt a számára, még ha változó intenzitással is élte ezt meg, néha egészen az ateizmusig hátrálva belőle. Freudhoz is ekképp, keresztény gondolkodóként került.
A film egy nap eseményét meséli el, amelyben Anna Freud elmegy otthonról, út közben találkozik Lewisszel, aki az apjához siet. A két férfi először távolságtartóan vitatkozik, miközben a rádió egyre kétségbeesettebb híreket közöl, Freud implantátuma és állkapcsa pedig morfium nélkül már alig elviselhető, amihez Annára van szüksége, aki a saját életét hátrahagyva utoljára rohan haza. És idő közben Lewis múltáról is több dolog kiderül.
A színészek természetesen kiválóak, hiszen nem csak a létező személyek adhattak kapaszkodót nekik, de gyakorlatilag 2 (+1) szereplő játszik a filmben végig, volt lehetőségük alaposan megformálni a karaktert. A kérdések, amivel a film foglalkozik, igaziak és mélyek, mégis talán képernyőn máshogy hangzanak, mint egy színház zárt és visszhangzó terében, a szomszédok szuszogása mellett. Egy filmben legalább akkora erővel kellett volna ezt a végzetességet vizuálisan is megmutatni, hogy ne az elhangzott érvek, hanem a képek zsigeri hatása vágja gyomorba a nézőt. Ez viszont nem történt meg, a vége után azt éreztük, hogy színházban ez valószínűleg erősebb lett volna. Ugyanezekkel a színészekkel pedig egyszerűen ajándék.
Semmiképp sem háttértévézésnek ajánljuk, hanem olyan estékre, amikor nézőként igazabb gondolatokra vágyunk. Akár társasággal is, hiszen a legnagyobb érdeme a diskurzus elindítása lehet.


