
Wallace és Gnómit
Az Aardman elért jubileumi 10. egész estés filmjéhez, bár ezekből csak 8 készült a rájuk oly jellemző gyurmákkal és 9 a saját jellegzetes stílusukkal. Az elmúlt években több franchise-uk is bővült, a Wallace & Gromit összességében 7. része, pedig egyben az 1. közvetlen folytatás a flúgos feltaláló és kutyusa történetében. Noha A szárnyas bosszúja nem olyan parádés, mint a spin-off Shaun, a bárányok, azért nem kell aggódni az alapminőséget illetően. Viszont az Aardman-féle moziélmény nagyon hiányzik, ez másodjára bizonyosodott be.
Persze a mozifilmnél és a 4 kb. félórás résznél sűrűbben láthattuk szereplőinket: 2002-ben egy 10 részes minisorozat 2-3 perces szkeccsekben bővítette a sztorit a Csibefutam BBC premiere idején (ez a Cracking Contraptions), 2003-ból emlékezetes a Renault Kangoo szpot, onnantól pedig számos egyéb reklám, csatornapromó, vagy YouTube-os webizód érkezett. Plusz 2010-ben egy 6 részes élőszereplős ismeretterjesztő sorozat, melynek átkötőiben házigazdaként szerepeltek, akár a Vissza a jövőbe rajzfilm eleji Christopher Llyod jelenetek, vagy a kézzel rajzolt 2D-s Buzz Lightyear sori Pixar intrói. Ha az aprólékot nem, s csak a 7 teljes értékű címet számítjuk, akkor Wallace és Gromit eddigi kalandjai 35 év alatt úgy 5 órát tesznek ki.
Nick Park stúdiója anno a DreamWorksszel működött együtt, a Csibefutam sikere után pedig adta magát, hogy jöjjön egy mozi a feltalálóduóval, ám az igencsak rossz élményeket adott az animátor-rendezőnek, hisz egyrészt felső utasításra amerikanizálni kellett dolgokat, másrészt rájött, hogy neki – és karaktereinek – nem fekszik a félóránál hosszabb forma. Az Elvetemült veteménylény után szakítottak a felek, amit az akkor már nagyban készülő és a kaszát a Paramount által elkerülő Elvitte a víz előtt hoztak nyilvánosságra (5 filmes szerződésük így 3 után szakadt meg). Az remekül lett a Lego mozik előfutára, legalábbis abban, miként lehet CGI-jal elkapni a klasszikus stop motiont – ott a sok vizezés miatt nem akarták áztatni a gyurmákat. Park ezek után összedobta a 4. W&G rövidet, majd visszavonult a rendezéstől.







Ha már zene, felcsendül a jól ismert főcím, de nincs túlzásba víve, itt se a nosztalgia volt a fő, hogy arra, vagy Tollaséra épüljön az egész, sőt egy ponton, amikor nagyon adott lett volna egy másik Aardman dallam behozása, azt is elkerülik. Ez azért érdekes, mert a kezdetek óta a zenéért felelős Julian Nott először kapott társszerzőt, Lorne Balfe személyében, aki 2017-től sorra bizonyítja, mennyire jól ért híres témák újramelegítéséhez (Mission Impossible, Bad Boys, Beverly Hills-i zsaru, a Floridai álom vége, Lego Batman). Kiemelkedő betétdal vagy licenszelt szám most nincs, a Farmonkívüli „Out of Control”-ja és az Elvitte a víz „Bohemian Like You”-ja sokáig megmaradnak az Aardman legmenőbb zenehasználatainak.
Nincs igazán mást mondani a Wallace és Gromit: A szárnyas bosszújáról. Magas minőségű darab, ahogy az Aardmantól alapjáraton megszoktuk. 10 egészestésükből legalább 8 eléri a bőven újranézhető, kifejezetten jót, 3 meg simán mestermű – ez nem az. Aki a régi W&G-ot várja, nem csalódhat, aki viszont nem ismeri őket, az haladjon időrendben a régiekkel, mert ugyan az ezelőtti 5+1-ből bármelyikkel be lehetett szállni, ezzel pont nem és tud emelni a film értékén, ha tisztában vagyunk nem csak a közvetlen előzményekkel, az easter egg vadász énünk hálás lesz érte (akár az újrázásokért is). Az Oscar-jelölés szinte tuti a 100%-os múlttal.
Ez valahol a 35 év összegzése is, amióta a stúdió használja a védjeggyé vált karakterdizájnt, s talán nem véletlen, hogy épp most, épp velük időzítették ezt, pont akkor, amikor kifogytak a gyurmából. Az újrafelhasználás nem pálya, minden figurájukat megtartják. Hogy mit hoz a jövő, jó kérdés, a BBC-n még kifutnak a Creature Comforts-ok, aztán jön az új éra, kezdésnek a Csavard be, mint Beckham író-rendezőnője által készülő eredeti ötlettel.’18-19 után ’23-24-ben is lehozták a kétcsapatos feloszlással az egymást követő filmeket, most 2-4 év szünet jön.
Akik meg a film után a folytatásért ordító, látványosan nyitva hagyott kérdésen filóznának, azok a képekért ugyan nézzék meg nyugodtan a stáblistát, de ne utána, hanem a Csibefutam: A csirkefalatok hajnalának végén keressék az Aardman által indirekt, előre lespoilerezett titok nyitját… és jó alaposan nézzétek meg az utolsó képsorok minden zegét-zugát! Spoiler nélkül maradjunk annyiban: már nem csak Wallace-ék és Shaunék léteznek egyazon közös világban.


