A 82. Golden Globe-ot a 30. Critics Choice Awards követte. Azért voltak meglepetések az eddigiekhez képest. Az Anora lett a legjobb film, Jon M. Chu (Wicked) pedig a legjobb rendező, A brutalista stábjából viszont csak Adrien Brody örülhetett. Demi Moore újabb díjával ráfordult az Oscarra. Olyan is ritkán van, hogy döntetlen lesz egy kategóriában. Itt a Nosferatu operatőrét is jutalmazták. A sorozatok között ismét A sógun dominált, Colin Farrell itt is nyert a Pingvinért. A nyertesek teljes listája, összegzés és néhány momentum kiragadva.
Házigazda: Chelsea Handler immár 3. éve
—DÍJAK (filmes kategóriák)—
(** = még novemberben átadva, * = reklámszünet előtt leleplezve és nem élőben átadva)
LEGJOBB FILM: Anora(!)
LEGJOBB IDEGENNYELVŰ FILM: Emilia Pérez (mexikói, francia rendezőtől)
LEGJOBB ANIMÁCIÓSFILM: A vad robot
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM**: Super/Man – Christopher Reeve története ÉS Will & Harper (döntetlen)
LEGJOBB VÍGJÁTÉK*: Rokonszenvedés ÉS Deadpool & Rozsomák (döntetlen!)
LEGJOBB TV/STREAMINGFILM*: Rebel Ridge
LEGJOBB KÜLÖNKIADÁS/STAND-UP*: Ali Wong – Single Lady
LEGJOBB RENDEZÉS: Jon M. Chu (Wicked)(!)
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV: Coralie Fargeat (A szer)
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV: Peter Straughan (Konklávé)
LEGJOBB SZÍNÉSZ: Adrien Brody (A brutalista)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ: Demi Moore (A szer)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ: Kieran Culkin (Rokonszenvedés)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ: Zoe Saldana (Emilia Pérez)
LEGJOBB SZEREPOSZTÁS (2026-tól Oscar kategória): Konklávé (átvette: Ralph Fiennes)
LEGJOBB FIATAL ALAKÍTÁS*: Maisy Stella (My Old Ass)
LEGJOBB TV/STREAMINGFILM ALAKÍTÁS: összevont kategória lévén mindent minisorozatból nyertek, de eleve csak két filmes jelölt volt.
LEGJOBB NARRÁCIÓ**: Steve Martin (STEVE! (martin) dokumentumfilm 2 részben)
LEGJOBB FILMZENE*: Trent Reznor & Atticus Ross (Challengers)
LEGJOBB BETÉTDAL: Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón & Camille – „El Mal” (Emilia Pérez)
(Filmes kötődésű extra érdekesség, hogy novemberben a legjobb zenés doku kategóriát a Zenéjét szerezte: John Williams nyerte.)
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK*: Dűne – Második rész
LEGJOBB OPERATŐR*: Jarin Blaschke (Nosferatu)
LEGJOBB VÁGÁS*: Marco Costa (Challengers)
LEGJOBB DÍSZLET*: Wicked
LEGJOBB JELMEZ*: Wicked
LEGJOBB SMINK/MASZK*: A szer
Legjobb rövid dokumentumfilm**: The Only Girl in the Orchestra (egyéb dokfilmes díjak itt!)
Életműdíj és #SeeHer Award idén nem volt. Be is fértek az adásidőbe…
—
TV-s kategóriák:
– Legjobb drámasorozat: A sógun (összesen: 4 díj)
– Legjobb vígjátéksorozat: Hacks – A pénz beszél (összesen: 3 díj)
– Legjobb minisorozat: Szarvasbébi (összesen: 2 díj)
– Legjobb nemzetközi sorozat*: Nyerd meg az életed
– Legjobb rajzfilmsorozat*: X-Men ’97
– Legjobb talkshow*: Everybody’s in L.A. (házigazda: John Mulaney)
– Legjobb férfi főszereplő drámasorozatban: Hiroyuki Sanada (A sógun)
– Legjobb női főszereplő drámasorozatban: Kathy Bates (Matlock)(!)
– Legjobb férfi mellékszereplő drámasorozatban: Tadanobu Asano (A sógun)
– Legjobb női mellékszereplő drámasorozatban: Moeka Hoshi (A sógun)
– Legjobb férfi főszereplő vígjátéksorozatban: Adam Brody (Bármit, csak ezt ne)
– Legjobb női főszereplő vígjátéksorozatban: Jean Smart (Hacks – A pénz beszél)
– Legjobb férfi mellékszereplő vígjátéksorozatban: Michael Urie (Direkt terápia)
– Legjobb női mellékszereplő vígjátéksorozatban: Hannah Einbinder (Hacks – A pénz beszél)
– Legjobb férfi főszereplő minisorozatban: Colin Farrell (Pingvin)
– Legjobb női főszereplő minisorozatban: Cristin Milioti (Pingvin)
– Legjobb férfi mellékszereplő minisorozatban: Liev Schreiber (A tökéletes pár)
– Legjobb női mellékszereplő minisorozatban: Jessica Gunning (Szarvasbébi)
—
—FILMES STATISZTIKÁK—
A 100%-os banda (minden jelölés díjra váltva):
– 1/1: Rebel Ridge (TV/streamingfilm)
– 1/1: Deadpool & Rozsomák (vígjáték – megosztva a Rokonszenvedéssel)
Díjak filmek szerint:
3 díj (7 jelölésből): A szer (eredeti forgatókönyv, színésznő, smink/maszk)
3 díj (10 jelölésből): Emilia Pérez (idegennyelvű, női mellékszereplő, betétdal)
3 díj (11 jelölésből): Wicked (rendező(!), díszlet, jelmez)
2 díj (3 jelölésből): Rokonszenvedés (vígjáték (megosztva), férfi mellékszereplő)
2 díj (4 jelölésből): Challangers (zene, vágó)
2 díj (11 jelölésből): Konklávé (adaptált forgatókönyv, casting)
1 díj (2 jelölésből): My Old Ass (fiatal alakítás)
1 díj (3 jelölésből): A vad robot (animáció)
1 díj (4 jelölésből): Nosferatu (operatőr)
1 díj (7 jelölésből): Anora (film)(!)
1(!) díj (9 jelölésből): A brutalista (színész)
1(!) díj (10 jelölésből): Dűne – Második rész (vizuális effektusok)
NYERETLENEK:
5 jelölésből: Sing Sing, A Nickel-fiúk
4 jelölésből: Gladiátor II
3 jelölésből: Sehol se otthon
2 jelölésből: Saturday Night – A kezdetek, Áradás, Szeptember 5., Maria, Az élet hőse, The Great Lillian Hall
1 jelölésből: Agymanók 2, Wallace & Gromit: A szárnyas bosszúja, Egy csiga emlékiratai, A zongoraóra; A bérgyilkos, aki nem is volt, Thelma, Furiosa, Abigail, Blitz, Janet és Lacy, Didi, Én még itt vagyok! (I’m Still Here), A szent füge magja, Minden, ami fénynek tűnik; Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!, Beetlejuice Beetlejuice, A Different Man, Better Man: Robbie Williams, A majmok bolygója: A birodalom, The Last Showgirl, Hard Truths, Ami belül van, Música, V/H/S/Beyond, Eretnek, Queer
—
Az est poénjai és pillanatai:
– Adrian Brody elkezdi magát ünnepelni, feláll, majd ölelget és puszilgat embereket a környékén, mialatt Adam Brody már megy a színpadra a köszönőbeszédéhez.
– Kathy Bates lesokkolódott reakciója azok után, hogy nem 4/4 színészi kategória ment a sógunosoknak.
– Amikor elromlott a színpadi mikrofon az adás közben, s technikusoknak kellett röptében felfutniuk… az élő TV őszinte szépségei.
—ÖSSZEGEZVE—
Az est meglepetéseit, veszteseit és győzteseit ezúttal kissé nehézkes reálisan értékelni, hisz az itteni szavazatok még a Golden Globe előtt születtek és egy héttel rá tartották volna a gálát magát, de azt keresztülhúzta a tűzvész. A szezon akkori képe pedig még igencsak más volt, a Challengers zenei lendülete mellé most még vágóit is kapott (túl későn…), de a Globe óta nagyot erősödő Áradás és Én még itt vagyok! még nem érzékeltethették magukat, ahogy a közben jelentősen meggyengült Emilia Pérez rendezője se véletlenül készült három köszönőbeszéddel… Mindenki kínosan ügyelt arra, hogy a szezon hátralévő részére már max önköltségen utazó, s itt sem jelenlévő nem kívánatos főszereplő nevét ne ejtsék ki, hiába hangzott el a betétdaloknál, mint énekesnő – sőt, Zoe még oda is szúrt neki burkoltan.
A brutalista a főbb, a Dűne 2 a technikai kategóriákban viszont objektíven is alulteljesített, a valódi sokk azonban a Wicked rendezői diadala volt, ami így kihúzta az eseményt az Oscar versenyből. Amikor pedig már épp kezdtem volna leírni, hogy azért az Anorának is fájó lehet a nyeretlenség, akkor a gála történetében először vitte el úgy a legjobb filmet, hogy más szobrot meg nem: a Choice korábbi 29 fődíjasa pedig eddig soha nem távozott üres kézzel az Oscarról sem… Hasonló kis boost az eredeti forgatókönyvekre is igaz lehet, vagy legalábbis kifejezetten jól jöhetett ez a siker most Coralie Fargeat számára.
Szép lesz az animációs szétlövés is, ugyanis a szakmai átadójukon, az Annie-n külön indul az Áradás és a Robot (mint független és mint stúdió), míg a BAFTA legesélyesebbje természetesen a Wallace & Gromit… milyen mázli, hogy a két nagy ausztrál ünnepélyen nincs ilyen részleg, mert akkor még Csiga is bejönne a képbe. A Pixar rekordhosszú oscaratlansági sorozatának megtöréséhez már kisebb csoda és óriási meglepi kell.
Ritka, hogy ekkora kiemelt díjátadón döntetlen legyen, most pedig mind élőben, mind a novemberi dokfilmes rendezvényen volt egy, igaz ezek egyike se kavarja fel az állóvizet az Oscar tekintetében, hisz a 4 alkotásból 3 nem jelölt, a 4. által nyert kategória meg nem létezik az Akadémiánál. A Nosferatu az operatőröknél, a Wicked a díszleteknél és a jelmezeknél erősödött, sőt a maga kategóriáját az eseménnyel párhuzamosan rendezett, a díszletberendezők szakmai estjén is elvitte. Ott még a Konklávé, a Sehol se otthon és a Beetlejuice Beetlejuice győzedelmeskedett. A Dylan film a Choice-on való 3 nominációjával eleve kisebb jelenléttel érkezett, a BAFTA többet számít esetében majd.
A BAFTA, ami jövőhéten alig pár órával azelőtt ér véget vasárnap este, hogy a Saturday Night Live fennállásanak 50. évfordulóját fogja megünnepelni, így sztárok tekintetében picit talán foghíjasabb lesz, pont, mint a Covid alatt, amikor egy napon rendezték a Choice-szal és oda-vissza volt műholdas kapcsolás. Vajon lesz majd bejelentkezés New Yorkból?