A 30. Critics Choice Awards győztesei között voltak meglepetések, elég a legjobb film és rendező kategóriát nézni


kritikusok dijaA 82. Golden Globe-ot a 30. Critics Choice Awards követte. Azért voltak meglepetések az eddigiekhez képest. Az Anora lett a legjobb film, Jon M. Chu  (Wicked) pedig a legjobb rendező, A brutalista stábjából viszont csak Adrien Brody örülhetett. Demi Moore újabb díjával ráfordult az Oscarra. Olyan is ritkán van, hogy döntetlen lesz egy kategóriában. Itt a Nosferatu operatőrét is jutalmazták. A sorozatok között ismét A sógun dominált, Colin Farrell itt is nyert a Pingvinért. A nyertesek teljes listája, összegzés és néhány momentum kiragadva.

Házigazda: Chelsea Handler immár 3. éve

—DÍJAK (filmes kategóriák)—
(** = még novemberben átadva, * = reklámszünet előtt leleplezve és nem élőben átadva)

LEGJOBB FILM: Anora(!)
LEGJOBB IDEGENNYELVŰ FILM: Emilia Pérez (mexikói, francia rendezőtől)
LEGJOBB ANIMÁCIÓSFILM: A vad robot
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM**: Super/Man – Christopher Reeve története ÉS Will & Harper (döntetlen)

LEGJOBB VÍGJÁTÉK*: Rokonszenvedés ÉS Deadpool & Rozsomák (döntetlen!)
LEGJOBB TV/STREAMINGFILM*: Rebel Ridge
LEGJOBB KÜLÖNKIADÁS/STAND-UP*: Ali Wong – Single Lady

LEGJOBB RENDEZÉS: Jon M. Chu (Wicked)(!)
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV: Coralie Fargeat (A szer)
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV: Peter Straughan (Konklávé)

LEGJOBB SZÍNÉSZ: Adrien Brody (A brutalista)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ: Demi Moore (A szer)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ: Kieran Culkin (Rokonszenvedés)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ: Zoe Saldana (Emilia Pérez)

LEGJOBB SZEREPOSZTÁS (2026-tól Oscar kategória): Konklávé (átvette: Ralph Fiennes)
LEGJOBB FIATAL ALAKÍTÁS*: Maisy Stella (My Old Ass)
LEGJOBB TV/STREAMINGFILM ALAKÍTÁS: összevont kategória lévén mindent minisorozatból nyertek, de eleve csak két filmes jelölt volt.
LEGJOBB NARRÁCIÓ**: Steve Martin (STEVE! (martin) dokumentumfilm 2 részben)

LEGJOBB FILMZENE*: Trent Reznor & Atticus Ross (Challengers)
LEGJOBB BETÉTDAL: Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón & Camille – „El Mal” (Emilia Pérez)
(Filmes kötődésű extra érdekesség, hogy novemberben a legjobb zenés doku kategóriát a Zenéjét szerezte: John Williams nyerte.)

LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK*: Dűne – Második rész
LEGJOBB OPERATŐR*: Jarin Blaschke (Nosferatu)
LEGJOBB VÁGÁS*: Marco Costa (Challengers)

LEGJOBB DÍSZLET*: Wicked
LEGJOBB JELMEZ*: Wicked
LEGJOBB SMINK/MASZK*: A szer

Legjobb rövid dokumentumfilm**: The Only Girl in the Orchestra (egyéb dokfilmes díjak itt!)
Életműdíj és #SeeHer Award idén nem volt. Be is fértek az adásidőbe…

TV-s kategóriák:

– Legjobb drámasorozat: A sógun (összesen: 4 díj)
– Legjobb vígjátéksorozat: Hacks – A pénz beszél (összesen: 3 díj)
– Legjobb minisorozat: Szarvasbébi (összesen: 2 díj)

– Legjobb nemzetközi sorozat*: Nyerd meg az életed
– Legjobb rajzfilmsorozat*: X-Men ’97
– Legjobb talkshow*: Everybody’s in L.A. (házigazda: John Mulaney)

– Legjobb férfi főszereplő drámasorozatban: Hiroyuki Sanada (A sógun)
– Legjobb női főszereplő drámasorozatban: Kathy Bates (Matlock)(!)
– Legjobb férfi mellékszereplő drámasorozatban: Tadanobu Asano (A sógun)
– Legjobb női mellékszereplő drámasorozatban: Moeka Hoshi (A sógun)

– Legjobb férfi főszereplő vígjátéksorozatban: Adam Brody (Bármit, csak ezt ne)
– Legjobb női főszereplő vígjátéksorozatban: Jean Smart (Hacks – A pénz beszél)
– Legjobb férfi mellékszereplő vígjátéksorozatban: Michael Urie (Direkt terápia)
– Legjobb női mellékszereplő vígjátéksorozatban: Hannah Einbinder (Hacks – A pénz beszél)

– Legjobb férfi főszereplő minisorozatban: Colin Farrell (Pingvin)
– Legjobb női főszereplő minisorozatban: Cristin Milioti (Pingvin)
– Legjobb férfi mellékszereplő minisorozatban: Liev Schreiber (A tökéletes pár)
– Legjobb női mellékszereplő minisorozatban: Jessica Gunning (Szarvasbébi)

—FILMES STATISZTIKÁK—

A 100%-os banda (minden jelölés díjra váltva):
– 1/1: Rebel Ridge (TV/streamingfilm)
– 1/1: Deadpool & Rozsomák (vígjáték – megosztva a Rokonszenvedéssel)

Díjak filmek szerint:
3 díj (7 jelölésből): A szer (eredeti forgatókönyv, színésznő, smink/maszk)
3 díj (10 jelölésből): Emilia Pérez (idegennyelvű, női mellékszereplő, betétdal)
3 díj (11 jelölésből): Wicked (rendező(!), díszlet, jelmez)
2 díj (3 jelölésből): Rokonszenvedés (vígjáték (megosztva), férfi mellékszereplő)
2 díj (4 jelölésből): Challangers (zene, vágó)
2 díj (11 jelölésből): Konklávé (adaptált forgatókönyv, casting)
1 díj (2 jelölésből): My Old Ass (fiatal alakítás)
1 díj (3 jelölésből): A vad robot (animáció)
1 díj (4 jelölésből): Nosferatu (operatőr)
1 díj (7 jelölésből): Anora (film)(!)
1(!) díj (9 jelölésből): A brutalista (színész)
1(!) díj (10 jelölésből): Dűne – Második rész (vizuális effektusok)

NYERETLENEK:

5 jelölésből: Sing Sing, A Nickel-fiúk
4 jelölésből: Gladiátor II
3 jelölésből: Sehol se otthon
2 jelölésből: Saturday Night – A kezdetek, Áradás, Szeptember 5., Maria, Az élet hőse, The Great Lillian Hall

1 jelölésből: Agymanók 2, Wallace & Gromit: A szárnyas bosszúja, Egy csiga emlékiratai, A zongoraóra; A bérgyilkos, aki nem is volt, Thelma, Furiosa, Abigail, Blitz, Janet és Lacy, Didi, Én még itt vagyok! (I’m Still Here), A szent füge magja, Minden, ami fénynek tűnik; Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!, Beetlejuice Beetlejuice, A Different Man, Better Man: Robbie Williams, A majmok bolygója: A birodalom, The Last Showgirl, Hard Truths, Ami belül van, Música, V/H/S/Beyond, Eretnek, Queer

Az est poénjai és pillanatai:

– Adrian Brody elkezdi magát ünnepelni, feláll, majd ölelget és puszilgat embereket a környékén, mialatt Adam Brody már megy a színpadra a köszönőbeszédéhez.
– Kathy Bates lesokkolódott reakciója azok után, hogy nem 4/4 színészi kategória ment a sógunosoknak.
– Amikor elromlott a színpadi mikrofon az adás közben, s technikusoknak kellett röptében felfutniuk… az élő TV őszinte szépségei.

—ÖSSZEGEZVE—

Az est meglepetéseit, veszteseit és győzteseit ezúttal kissé nehézkes reálisan értékelni, hisz az itteni szavazatok még a Golden Globe előtt születtek és egy héttel rá tartották volna a gálát magát, de azt keresztülhúzta a tűzvész. A szezon akkori képe pedig még igencsak más volt, a Challengers zenei lendülete mellé most még vágóit is kapott (túl későn…), de a Globe óta nagyot erősödő Áradás és Én még itt vagyok! még nem érzékeltethették magukat, ahogy a közben jelentősen meggyengült Emilia Pérez rendezője se véletlenül készült három köszönőbeszéddel… Mindenki kínosan ügyelt arra, hogy a szezon hátralévő részére már max önköltségen utazó, s itt sem jelenlévő nem kívánatos főszereplő nevét ne ejtsék ki, hiába hangzott el a betétdaloknál, mint énekesnő – sőt, Zoe még oda is szúrt neki burkoltan.

A brutalista a főbb, a Dűne 2 a technikai kategóriákban viszont objektíven is alulteljesített, a valódi sokk azonban a Wicked rendezői diadala volt, ami így kihúzta az eseményt az Oscar versenyből. Amikor pedig már épp kezdtem volna leírni, hogy azért az Anorának is fájó lehet a nyeretlenség, akkor a gála történetében először vitte el úgy a legjobb filmet, hogy más szobrot meg nem: a Choice korábbi 29 fődíjasa pedig eddig soha nem távozott üres kézzel az Oscarról sem… Hasonló kis boost az eredeti forgatókönyvekre is igaz lehet, vagy legalábbis kifejezetten jól jöhetett ez a siker most Coralie Fargeat számára.

Szép lesz az animációs szétlövés is, ugyanis a szakmai átadójukon, az Annie-n külön indul az Áradás és a Robot (mint független és mint stúdió), míg a BAFTA legesélyesebbje természetesen a Wallace & Gromit… milyen mázli, hogy a két nagy ausztrál ünnepélyen nincs ilyen részleg, mert akkor még Csiga is bejönne a képbe. A Pixar rekordhosszú oscaratlansági sorozatának megtöréséhez már kisebb csoda és óriási meglepi kell.

Ritka, hogy ekkora kiemelt díjátadón döntetlen legyen, most pedig mind élőben, mind a novemberi dokfilmes rendezvényen volt egy, igaz ezek egyike se kavarja fel az állóvizet az Oscar tekintetében, hisz a 4 alkotásból 3 nem jelölt, a 4. által nyert kategória meg nem létezik az Akadémiánál. A Nosferatu az operatőröknél, a Wicked a díszleteknél és a jelmezeknél erősödött, sőt a maga kategóriáját az eseménnyel párhuzamosan rendezett, a díszletberendezők szakmai estjén is elvitte. Ott még a Konklávé, a Sehol se otthon és a Beetlejuice Beetlejuice győzedelmeskedett. A Dylan film a Choice-on való 3 nominációjával eleve kisebb jelenléttel érkezett, a BAFTA többet számít esetében majd.

A BAFTA, ami jövőhéten alig pár órával azelőtt ér véget vasárnap este, hogy a Saturday Night Live fennállásanak 50. évfordulóját fogja megünnepelni, így sztárok tekintetében picit talán foghíjasabb lesz, pont, mint a Covid alatt, amikor egy napon rendezték a Choice-szal és oda-vissza volt műholdas kapcsolás. Vajon lesz majd bejelentkezés New Yorkból?

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk John Lithgow imádja Jacques Tatit, de ajánl Hitchcock és Brian De Palma rendezést is
Következő cikk Limonov, a ballada - kritika