
Az idézőjelek is ölnek
Mégis milyen film lehet az olyan, amiben két háttérben kolbászoló redneck egy bolhapiacon kinéz magának két vadászpuskát, majd azt mondja egyik a másiknak: “menjünk a plázába!” Vicces, szatirikus, polgárpukkasztó. Osgood Perkins legújabb rendezése, A majom ugyan valóban bír mindhárom jelzővel, az összhatás mégis felemás érzetet kelt.
Bóklásszunk, akár Maine állam kisvárosaiban vagy a Sziklás-hegység hófödte lankáin, Stephen King univerzuma nem túl jó hely. Ha épp nem ocsmány szörnyek, szellemek, elátkozott tárgyak vagy helyek okoznak rémületet, akkor maguktól sanyargatják egymást a jónépek, testileg és lelkileg egyaránt. Vagy magányos őrültek ülnek tort, kihasználva az emberi gyarlóság és diszfunkcionális társadalom adta lehetőségeket, vagy a mindennapi erőszak megnyilvánulásai ütik fel a fejüket fájóan hétköznapi és “evidens” módon, történjék az akár egy családi ház vagy iskola falain belül. Efelől nézve pedig a fantasztikus rémségek a társadalmi traumák szimbólumaiként, mintegy megtestesült “végpontjaiként” értelmezhetőek – okozatokként és nem okokként. Túlvilági és nagyon is evilági szörnyűségek terrorizálják közös erővel King szereplőit, ember legyen a talpán, aki épp ésszel kibírja e rengeteg gyötrelmet.
Az első meglepetés már a kezdő jelenetben nyakon ver minket, amikor a régiségkereskedésbe berontó pilóta és a boltos interakciója során azt tapasztaljuk, hogy a baljós horrorisztikusság a bekúszó groteszk farvizén szépen fokozatosan fekete humorba csap át. Ezután pedig nem nagyon engedi meg máshogyan nézetni magát a film, mint vérrel és fekete humorral átitatott jelenetek láncolatának (szegény Ida néni kimerevített képe azóta is előttem lebeg), mindezt nyakon öntve a karakterek iránt táplált ironikus és cinikus távolságtartással. A rengeteg elmeroggyant, gonosz és buta karaktert elnézve, melyektől az elátkozott játékbábu még a leginkább kezelhető istencsapásának tűnik, előbb gondolnánk egy új Postal 2, mintsem egy Stephen King-adaptációnak A majmot.
Perkins, bár jó rendező, nem túl jó forgatókönyvíró, a Juliska és Jancsit és a Longlegset ért negatív kritikák is a filmek végére széteső cselekményt, a logikai bakikat és a formának alárendelt tartalmat emelik ki. A majom ebből a szempontból előrelépésnek mutatkozik, sőt, képes sikerrel hozzáírni olyan Kingre jellemző motívumokat (iskolai bullying, destruktív családi minták, komplex szimbólumokként értelmezhető túlvilági gonosz), melyeket az eredeti (Kinghez képest vékonyka) szöveg kevéssé tartalmaz, mégpedig úgy, hogy ezek a síkok nem a semmibe futnak ki, viszonylagos ívük is van, és jól szervesülnek egymásba (amit pl. a Longlegs végéről a kritikus hangok hiányoltak).

Összességében A majomnak egy egészen más síkra sikerül helyeznie magát: a South park és a Lanthimos-mozik “semmit ne tessék komolyan venni” abszurd-szatirikus síkjára, ami a horror-vígjáték műfajához képest egy teljesen más regiszter, más törvényszerűségekkel. A film utolsó mondatát így nem igazán lehet hova rakni, mert ugyan szépen épülni látszott a játékmajom szimbolikus funkciója, e felépítettségen léket ver az irónia, ez pedig azt eredményezi, hogyha mégis komolyodni akarna a film, akkor kizökken a néző abból a fajta élvezetből, amit a karaktereken való gúnyolódás nyújtani képes.
A majom azoknak való, akik bírták a Volt egyszer egy… Hollywood lángszórós végét, vagy A szer utolsó húsz percét (jelen sorok írója ilyen egyébként). Végtelenül karikaturisztikus, nyers, bárdolatlan, az arányok is félrecsúsztak némileg – de talán pont ezekért a fésületlenségekért szerethető egyszernézős “ez meg mi volt?”-film.


