
A szépségipar nevű bélféreg
“Érzi a korszellemet”, mondhatnánk A csúf mostotestvér koncepcióját hallva. Kétségtelen, norvég filmünk mintha direkt azért készült volna, hogy keresztezze az utóbbi tíz év két legizgalmasabb horrorfilmes hullámát: a Robert Eggers-féle gótikus vonulatot, illetve a Julia Ducournau (Titán) és Coralie Fargeat (A szer) nevével azonosított feminista-szerzői-testhorrort.
Amit ezenkívül felfedezhetünk továbbá, hogy a mostanság nagy hírverést szerzett testhorrorok szinte mindegyike női kreatív elmék szüleménye (kivéve persze Lanthimost), sőt, e női alkotók kifejezetten nőket érintő, fontos társadalmi kérdéseket tematizálnak a testek érzéki széttrancsírozásán keresztül. Ez elsőre furcsának tűnhet, ám ha kicsit jobban megnézzük a műfaj mögöttes filozófiáját, kiderül, hogy nagyon is indokoltan találnak formát (vagy formátlanságot), a testi deformitás történetein keresztül művészi önkifejezésükhöz. Ugyanis a testhorror a félelem mellett(/helyett) undort is ki kíván váltani a nézőből, mégpedig a test horrorát bemutatva, csonkolások, mutációk, elváltozások által. A testhorror a testben szenvedés, a testtől szenvedés műfaja. Lelkünk börtöne ellenséggé válik, a legnagyobb kínok okozójává, börtönné, melyből nincs szabadulás. 
Rebekka (Ane Dahl Torp), az elszegényedett, özvegy nemesasszony újdonsült férjéhez költözik két lányával, az “eladósorban” lévő Elvirával (Lea Myren) és annak hugával, Almával (Flo Fagerli). Az esküvő után azonban a férfi egyből elpatkol, annak lánya, Agnes (Thea Sofie Loch Næss) pedig Elviráék nyakán marad. A környezetük Agnest gyönyörűnek, míg Elvirát csúnyának mondja – ami Rebekka ambícióival teljesen ellentétes, mivel Elvirát hozzá kívánja adni Julian herceghez (Isac Calmroth). Rebekkának így mindent meg kell tennie, hogy Elvira és Agnes helyet cseréljenek egymással “érték” (értsd: kinézet) tekintetében: a mostoha koloncot lovak és szolgálók közé száműzi, míg tulajdon lányával kapcsolatban a különféle szépészeti beavatkozások képében a testi, a megfelelési kényszer végletekig sulykolásával pedig a lelki terror legmélyebb bugyraitól sem riad vissza.

Elvira egyszerre áldozata a nőket puszta biológiai organizmusként kezelő társadalomnak, annak, hogy ezt a világnézetet mindenféle kritika nélkül magáévá teszi (egy alkalommal arra sértődik meg, hogy a vadászó fiatal fiúk nem akarják “meghágni” (sic!) az erdő közepén), és annak, hogy ezt a világképet az anyja is a magáévá tette, erre felfűzve pedig a legbrutálisabb testátalakító kezeléseknek veti alá a lányát (mely egyébként, lévén az anyagi ranglétrán is feljebb kíván jutni lánya segítségével, gazdasági érdekből is fakad). A végső tőrdöfést pedig az etikettiskola nyomasztó miliője, és a többi lány miatt érzett kisebbségi komplexusa viszi be.
A csúf mostohatestvér egyesíti Robert Eggers felnőttmese-világát az utóbbi évek fesztiválkedvenc feminista testhorrorjának tematikájával. Fájdalmas, lassú, undorító, divatos, akár egy orrtöréssel elvégzett ős-plasztikai műtét.


