
Amit John Wayne-ék hosszú évtizedek fáradtságos munkájával felépítettek, azt Clint Eastwood minden idők egyik leghatásosabb westernjében elemi erővel rombolta le egy zsánerfüggetlen, kőkemény USA-kritikával, azaz gyakorlatilag egy ellenmítosszal.

Az alapsztori a megszokott parafrázisokat húzza elő (a névtelen idegen belovagol egy poros kisvárosba, rögtön leterít néhány kötekedő rosszfiút, aztán a települést sújtó krízis központi alakjává válik), azonban Eastwood merészen csavar egyet az unalomig ismert recepten. Így válik a Fennsíkok csavargója minden idők egyik legformabontóbb westernfilmjévé, az amerikai öntudat és énkép kíméletlen, kendőzetlen kritikájává, mi több, a klasszikus magányos hős mítoszának abszolút dekonstrukciójává. Dióhéjban: amit John Wayne-ék hosszú évtizedek fáradtságos munkájával felépítettek, azt Clint papa elemi erővel rombolja le egy zsánerfüggetlen, kőkemény USA-kritikával – azaz gyakorlatilag egy ellenmítosszal.
Csakhogy a film elődeinél egy sokkal magasabb szintre lép, szenvtelenül, komikusan, szatirikusan, sőt, már-már szürreális módon gyűri maga alá a műfaj közhelyeit, és ennek megfelelően a sztoriban és a karakterekben sokkal, de sokkal több van, mint korábban szinte bármikor. Eastwoodnak nincsenek illúziói, gyomorbavágó módon tárja a néző elé az először ártatlannak tűnő kisváros lakosait, akiknek nyugodt, tiszta életét láthatóan egy kívülről érkező zsarnoki erő mocskolta be. A cselekmény előrehaladtával aztán lassacskán kiderül, igazából nem is nagyon volt mit bemocskolni. A kívülről villogó, nemes attitűd, amit a nyárspolgárok képviselnek, valójában erőteljesen bomladozik, a hamis képet gyenge, hazug, álszent és bűnös alapokra húzták fel.
Egyben cinikus kritikája ez a klasszikus westerneknek is, amelyek egy mesebeli álomvilágot közvetítenek, ahol a jóságos pionírok elkeseredetten fáradoznak a civilizáció felépítésén, miközben a fenyegetés mindig valahonnan kívülről jön, és csak egy szintén nemes lelkű, jól fésült hős tehet valamit, hogy helyreállítsa a rendet. A Fennsíkok csavargója ennek a hamis, kiszínezett tévképzetnek a két lábon járó mozgóképes antitézisé, továbbá a kitalált mítoszokat regélő hazugságok kölcsönhatásainak a zseniális tükörképe: a mítosz tehát csupán fantázia, ahogy Amerika felépítése is csaláson, konspiráción és gyilkosságokon alapult.
Gondoljunk csak bele: múltját már a Dollár-trilógiában is homály fedte, szándékai azonban mindig is határozottak és egyértelműek voltak, így utóbbi (haszonszerzés, nyerészkedés) el is vette annak élét, hogy bonyolult tézisek és több oldalas elméletek szülessenek a karakter köré – a Fennsíkok csavargója főszereplőjének eredetével kapcsolatban azonban többféle izgalmas értelmezés is lehetséges. Attól kezdve, hogy az Idegen valójában a várost uraló banda által meggyilkolt és a lakosok által cserben hagyott seriff szelleme, aki bosszúból visszajött, hogy egyenként végezzen azokkal, akik a másvilágra küldték (bár Eastwood tagadta, hogy bármi természetfeletti lenne a sztoriban, ez sem légből kapott gondolat). Esetleg a seriff testvére lehet, és a revans hátterében fivére adósságának törlesztése áll, addig, hogy az ismeretlen férfi igazából a Halál a Pokol Négy Lovasa közül (ezt a tézist amúgy Eastwood egy későbbi westernjében, a Fakó Lovasban tovább is gondolja), vagy inkább maga az Ördög, aki azért érkezett a vadnyugati Szodómiába, hogy begyűjtse a bűnös lelkeket, majd szimbolikusan Pokollá változtassa a várost, aztán dolga végeztével továbbálljon.

Épp az a szép a Fennsíkok csavargójában, hogy bármelyik magyarázat mellett foglalunk is állást, más-más filmet kapunk: vagy egy bizarr, szürreális allegóriát a Pokol bosszúálló lovasáról, vagy egy realista alkotást az amerikai pionírok lecsupaszításáról és a vadnyugat mítoszának és hősképének illúzióromboló eltaposásáról. Akárhogy is legyen, Eastwood második rendezése egy remekbe szabott anti-western az amerikai történelem során nagy mellénnyel hangoztatott civilizálódás hazugságáról (a klasszikus westernekben ezt az utat a borotválkozás testesíti meg – ami ebben a filmben hirtelen és sokatmondóan félbeszakad) és a vadnyugat legendájának szétzúzásáról – ami érdekes módon mégis a műfaj egyik megkerülhetetlen alapműve lett.


