
A szent bűnös portréja
Amikor egy olyan elismert rendezőről mint Martin Scorsese új doksi készül, felmerül a kérdés: van-e még bármi, amit megtudhatunk az unásig ismert anekdotákon és az életrajzi tényeken túl? A válasz: igen.
A hollywoodi fenegyerekek közül eddig Spielbergről, Brian De Palmáról és John Miliusról készült nagyobb lélegzetvételű egész estés portré, velük ellentétben a Mr. Scorsese ötrészes. A rendező, Rebecca Miller neve is ígéretessé tette a produkciót, hiszen a férje nem más, mint Daniel-Day Lewis. Ezek után bízhatunk abban, hogy a régi ismeretségnek köszönhetően Scorsese hajlandó lesz még jobban megnyílni. Az egyben elérhető öt epizódot megnézve az eredmény vegyes, de semmiképp sem csalódást keltő.

A baráti körön belül az egyik fiú korai halála az az eddig ismeretlen elem, amitől megértjük hogyan mélyült Scorsese konfliktusa az egyházzal és a környezetével. Rendezőként Scorsese először az itt bemutatott baráti kört mozgatja a kamera előtt a Vesuvius VI című, római korban játszódó, „nyomozós” filmben. Ezután következik a három rövidfilm, amivel bebizonyítja a tehetségét: ezek a What’s a Nice Girl like You Doing in a Place like This?, az első gengszter témájú filmje, az It’s Not Just You, Murray!, és a vietnámi háború őrületére reflektáló The Big Shave.
Az első nagyjátékfilmje, a Ki kopog az ajtómon? kapcsán érdekes adalék, hogy először csak a haveri körrel szerzett ivós, verekedős élményeket szőtte egybe, ami önmagában nem működött, és ezután került be a szerelmi szál. A főszereplő, a Harvey Keitel által alakított J.R. az olasz-amerikai neveltetése miatt képtelen elfogadni amikor a nő bevallja neki, hogy korábban nemi erőszak áldozata volt. Az ő szemében a vágyott nőnek érintetlennek kellene lennie. A hitelesség szembemegy a korszellemmel: 1968-at írunk, és a szexuális forradalom idején furcsán vette ki magát a fiú konzervativizmusa.


A Dühöngő bika című film Scorsese híres megtisztulása. Eredetileg nem érezte a magáénak a történetet, mégis mindaz, amit hozzátett, a Dühöngő bikát a 80-as évek egyik legjobb filmjévé tette. Mindehhez persze a kulcs a barát- és alkotótárs, De Niro Martyval, és önmagával szembeni kitartása volt. Ezek után felmerül a kérdés, vajon a celebritássá váló rendező és színész furcsa görbe tükre, a Komédia királyának kritikai és pénzügyi bukása nem tett-e rosszat a viszonyuknak, elvégre utána évekig nem készítettek újabb közös filmet.
A film szintén megmutatja, hogyan emelkedik ki tehetségben Marty a pályatársai közül. Itt már Miller nagyban támaszkodik a korabeli interjúfelvételekre is, ahogy egy-egy film kapcsán a rendező nyilatkozik. Láthatjuk még Irwin Winklert a Dühöngő bika és a Rocky filmek producerét, és az eredetileg újságíróként megismert, de forgatókönyvíróként gyakori alkotótárs, Jay Cocks is többször megszólal. A fenegyerekek közül itt mindössze Spielberg és De Palma nyilatkozik újonnan.



Ahogy fogy az idő, egyre hézagosabb a dolgok kifejtése: Az ír kapcsán nincs elmesélve, mennyire nehezen jött össze az évtizedeken átívelő maffiaprojekt az elképesztő hármas fogat (De Niro, Pacino, Pesci) dacára. Sokatmondó volt, a Megfojtott virágokat már az Apple finanszírozta, de arról sem esik szó, hogy az évek során már a többedik filmtervük dől dugába DiCaprióval, aki zárásképpen elmondja, hogy Scorsese akár ingyen is dolgozna, csak filmezhessen.
Scorsese maga is létszükségletként említi a filmkészítést, mégis igazán kaphatott volna nagyobb hangsúlyt az a számos dolog, amihez Scorsese a nevét adja: az alapítványa, aminek a révén régi filmeket újít fel, a számtalan kortárs rendező filmje, amiket ő producerként támogat, vagy azok a dokumentumfilmek, amelyben kellő finomsággal mesél különböző szeretett alanyairól (George Harrison, Bob Dylan, a Powell-Pressburger duó). Ehelyett csak egy pár snittet láthatunk arról, ahogy az irodájában ténykedik. Összességében azért elmondható, hogy Miller sorozata egy széles merítésű portré, ami sokat markol, és azért egészen sokat meg is fogott.


