Kevés olyan téma akad a filmvilágban, amely az évtizedek alatt ne vesztett volna bájából. A pillanatnyi lelkesedést meglovagoló Marvel, DC és más képregény kiadók filmadaptációival ellentétben a kaszinók és szerencsejátékosok titokzatos világát alapul vevő filmekkel már a némafilmek idejéből is találkozhatunk. Az egyik legkorábbi említésre méltó alkotás a szegmensben az 1915 -ös Wildfire (magyarul Futótűz) alkotás, ami megmondja a történet egy szerencsejátékos (Oscar-díjas Lionel Barrymore) aki bajba kerül, miután egy kártyajáték. Ugyanakkor nem mind kaszinós és szerencsejáték film cselekménye tartalmaz ármányt, hiszen e filmek világa ugyanúgy szól az izgalomról, nyerésvágyról és magáról a kaszinók jelentette sajátságos atmoszféráról és a szerencsejátékosok bátor, kockázatvállaló mentalitásának bemutatásáról is.
Vegyük időrendi sorrendben elsőnek A Cincinnati Kölyök (1965, rendezte: Norman Jewison) című alkotást, amely a tehetséges és gyors észjárású “Kölyökről” (Steve McQueen főszereplésével) szól, aki ifjú jöttmentként csatlakozik New Orleans egyik hamiskártyás csapatához az 1930-as években. A történet középpontjában a Kölyök és a helyi legendás pókerkirály közötti pókerjátszma áll. A párbajt azonban megzavarja egy bizonyos Slade (Rip Torn) közbeavatkozása, aki a pókersztár régi rosszakarója, s aki megpróbálja megbundázni a párbaj eredményét.
Póker imádóknak egyszerűen kötelező megnézni, mivel a film tele van pókeres szakkifejezésekkel, fordulatokkal. Az 5 lapos draw póker helyett – a filmben 5 lapos stud pókert játsszák a szereplők. Aki nem ismerné, különbség az, hogy ebben osztáskor egy lapot kapunk lefelé, egyet felfelé fordítva, majd a licitkör után, minden további körben már csak látható lapokat kapunk, minden körben tovább licitálva.
Az utolsó jelenetben a játszma Kölyök és az idősebb póker (Edward G. Robinson alakításában) legenda közt hűen reprezentálja a póker és szerencsejáték világára oly jellemző feszültséget, izgalmat és elmejátékot ahol a játéktudáson és a jó lapjáráson múlik a mennybe menetel vagy kárhozat. Klasszikus a javából.
Hasonló kaliberű mozi az 1998 -ban bemutatott Pókerarcok című film John Dahl rendezésében. Roger Ebert, a legendás filmkritikus, adta a film négyből három csillag. A főszerepet az egyetemista zsugázó Matt Damon, aki álmát a kártyaasztalnál próbálja valóra válni. A hírek szerint a nagysikerű filmnek készül a folytatása. A két film cselekménye tisztán a szerencsejátékra épül és nem mint körítés alkalmazza a témát. Az új kaszinós filmek inkább a kaszinó a vele asszociált titokzatosságot, de nem konkrétan a kaszinók és a szerencsejáték működését bemutatni. Ezek a filmek főképp akció és gengszter filmek műfajába sorolhatók.
Ilyen filmek egyike a Tripla vagy semmi. Az angolul Ocean’s Eleven című produkció 2001 -ben került a mozikba. Steven Soderbergh rendezte és az 1960 -as években készült A dicső tizenegy című film újragondolása, a híres Rat Pack közös mozija. A Rat Pack (Patkányfalka) egy előadóművész csoport volt az 1950-es, 60-as években az amerikai szórakoztatóiparban, ami eredetileg Humphrey Bogart és felesége, Lauren Bacall körül szerveződött. Ott volt a többiek mellett Nat King Cole, Errol Flynn, Mickey Rooney, Cary Grant, Judy Garland is. A tagok a Bogart lakás törzsvendégeiből verbuválódtak. Bogart halála után alakult ki a végleges sztárcsapat: Frank Sinatra, Dean Martin, Sammy Davis Jr., Peter Lawford, Joey Bishop. A frontember Sinatra volt, a szürke eminenciás pedig Bishop. Ő írta, rendezte a műsorokat, melyek a pódiumon meggyőzően improvizatívnak tűntek.
Sztorija szorosan kapcsolódik a Las Vegas -i kaszinók bámulatos helyszíneihez, mint például a Bellagio, Mirage és MGM Grand. Még meg sem száradt a főszereplő Danny Ocean (George Clooney) szabadlábra helyezési papírján a tinta máris legújabb, legmerészebb tervén dolgozik. A városban megrendezésre kerülő bokszmeccs éjszakáján akarja Las Vegas három legpatinásabb kaszinóját kirabolni. A profi kasszafúrók 150 millió dollár elrablását tervezik. A sztár dömpinget felvonultató filmben olyan neves színészek kaptak helyet, mint Brad Pitt, Matt Damon, Julia Roberts és Andy Garcia. A sztorit természetesen tovább bonyolítja az érzelmi szál és nem hiányozhat az akció orientáltság.
Habár a szerencsejátékosokra és kifejezetten a kaszinó világát bemutató filmek rajongóinak kevesebb mozival kell beérniük manapság, azért akad még pár film, amely nem távolodott el a szerencsejáték, fogadás és kaszinózás világától és igyekszik azt hitelesen ábrázolni.
A 2013-ban bemutatott Vakszerencse (angol címe Runner Runner) film pedig már a szerencsejáték ipar és kaszinózás egyik legújabb szegmensébe, az online játékok világába nyújt pillanatnyi betekintést Justin Timberlake és Ben Affleck főszereplésével. Az online póker és kaszinó játékok a szerencsejáték ipar növekvő szegmense, és a statista.com felmérése szerint a piac 2003 és 2015 között közel a hatszorosára nőtt és jelenleg 41.4 milliárd dolláros iparág.
A film bemutatja, hogy egy hallgató a University of Princeton alkalmazott matematikai módszereivel képes nyerni az online pókeren. Elég egy pillantást vetni az online kaszinókra ez segíthet elsajátítani a kaszinó játékok alapjait és a kevésbé szakavatott néző mélyebben megismerkedhet a filmben használt szakkifejezésekkel is. A filmet Brad Furman rendezte.
Emellett megemlíthetjük a 2008 -as 21 – Las Vegas ostroma filmdrámát, ami megtörtént esetet dolgoz fel. A Massachusetts Institute of Technology patinás amerikai egyetemen alakult az úgynevezett MIT Blackjack Team és a csapat tagjai kártyaszámolással képesek voltak a nyerési esélyt a saját oldalukra billenteni. A film sztorija: Mickey Rosa (Kevin Spacey) egyetemi professzornak szemet szúr a zseniális matematikai képességekkel rendelkező hallgatója, Ben Campbell akit Jim Sturgess alakít. Meghívja egy különórára, ahol a kártyajátékok valószínűségeit vizsgálják. A csapat kidolgoz egy matematikai módszert, amivel képesek megkopasztani a kaszinókat. Egy ideig sikeresen űzik a stratégiájukat, de az egyik kaszinó biztonsági emberének (Laurence Fishburne) szemet szúr a csoport tevékenysége.
A filmet Robert Luketic rendezte és Ben Mezrich Bringing Down the House című bestsellere alapján készült.