
Hollywoodi viszályok
Ezzel a tematikával indított új antológia sorozatot Ryan Murphy, aki filmimádatát nem titkolva eddig is tett le olyan alkotást az asztalra, amiben megidézhette korai kedvenceit, mégpedig a horror témájában, ez az American Horror Story. Murphy szintén valós történetet dolgozott fel tavaly az American Crime Story: Az O.J. Simpson-ügy során, amiért megkapta a legjobb minisorozat díját is a Golden Globe-on. A dokumentum és a fikció elegyítését itt már sokkal bátrabban bontakoztatta ki, most új sorozatával ezzel a filmnyelvi eszközzel tér vissza a tv képernyőre.
A Feud az alkotó tervei szerint évadonként más-más közismert viszályt fog feldolgozni, melynek első alanyai nyolc részen keresztül Bette Davis és Joan Crawford lesz, akik egymás utálatuk legnagyobb csúcspontját közös filmjük forgatásakor, a Mi történt Baby Jane-el? alatt élték meg, és az első évad ennek a filmnek a forgatásáról és annak utózöngéjéről fog szólni. Maga a film is szinte kettőjükről szól, ugyanis a története szerint két testvérpár örökös féltékenysége áll a közpéppontban, akik a „Hollywood Csillaga” címre pályáznak, azonban egy tragikus baleset miatt Davis karaktere ápolni kényszerül nővérét, akit válogatott kínzásokban részesít. A történetet kísértetien hasonlít a valóságban is fennálló viszonyukra. A két színésznő a harmincas-negyvenes években voltak a csúcson, egyfajta szakmaféltés volt jelen kettőjük között, valamint a pletykák szerint szerelmi háromszögek is alakultak ki az évek folyamán, így kölcsönös szakmai kapcsolatuk életük végéig megmaradt egy békíthetetlen viszály formájában. A legendás film forgatásán zajló csínyek is leginkább a publikumnak szóltak, a háttérben azonban halkan, de elismerték egymás tehetségét.

Ahogy említettem, Murphy nagy filmrajongó, amit korábbi horror témájú sorozata is bizonyít, itt pedig felsejlik a korai dívák iránt érzett elismerése, hiszen témája hasonló pszichoszomatikus problémákat taglal, mint amivel Billy Wilder is foglalkozott az Alkony sugárútban. A klasszikus remekműben a hangosfilm beköszöntével a harmincas években a némafilmsztárok eltűnőben voltak, rengetegen emiatt megbolondultak, idősebb korukra vagy öngyilkosok lettek vagy mentális problémáik miatt intézetbe kerültek. Az idős Gloria Swanson szinte saját sorstragédiáját éli meg a filmben Norma Desmond karakterébe bújva és a filmben rengeteg olyan saját magát alakító sztár is megjelenik, akiket a korszakváltás tett tönkre (Buster Keaton, Ann Q. Nilsson) és Hedda Hopper, aki a Feud-ban is jelentős szerepet kap Judy Davis alakításában, ugyanis a színészi karrierje mellet a Los Angeles Times pletykarovatának írójaként vált ismerté, később pedig tv-s és rádiós szereplései is voltak. A hirtelen jött siker és csillogás sok valakit tönkretett. Itt a hatvanas években berobbanó televíziós korszak filmezésre gyakorolt hatását hivatott bemutatni, ami a Mi történt Baby Jane-el?-ben is megjelenik, mikor Joan Crawford idős korának legfelemelőbb eseménye, hogy régi filmjeit bemutatják a tv-ben.
Ryan Murphy sorozatában a legnagyobb kihívást az fogja jelenteni, hogy hogyan tartsa fenn a figyelmünket, hiszen a történetet már ismerjük. A Mi történt Baby Jane-el? korszakos műalkotás lesz olyannyira, hogy saját szubzsánert teremt, a psycho-biddyt, amiben középkorú nők valamilyen tragédia hatására mentálisan teljesen összeomlanak és veszélyessé válnak. A sorozatot az egyedi elbeszélésmód és a színésznők fogják elvinni a hátukon, valamint remek belső filmes utalásokat is tartogat majd azok számára, akik imádják a klasszikus filmeket.


