
Apa csak egy fél van
A Pixar egy évben két eredeti filmmel csak 2015-ben állt elő. A nyári Agymanók után már szinte mindegy volt a Dínó tesó sorsa, de előzetesen is ezt vártuk. 2017-ben egy tűzoltásra (és szép trilógiazárásra) jó Verdák 3 után robbant bitang erőset a Coco, szóval eddig nem volt vészes az évi két Pixar. Az idei várakozások hasonlóak a 2015-öshöz, csak fordított kiadásban. Ennek megfelelően az Előre bár remek, nagy eséllyel a Lelki ismeretek árnyékában megragadó idei Dínó tesóvá válik majd nyáron.
A Pixar egyik alapvetése volt, hogy fantasyt és tündérmesét nem akarnak erőltetni és ez 25 éves egész estéseket termelő pályafutásukra máig igaz, hisz mostanra összesen 2 ilyen alkotásuk van. Ami az Előre előtt némileg baljós előjelként lebegett, hogy a Merida talán a legrosszabb Pixar mind közül (szoros versenyben a Verdák 2-vel, ami azért takaréklángon is kreatívabb az íjászlánynál), ugyanakkor mint tündérmese, mint a klasszikus Disney hercegnős vonulat képviselője, az egyik legjobb. Csak nem annyira eredeti. Az viszont, hogy a fantasyt összekeverték a technikai fejlődéssel és a mágia elhalásával modern környezetbe helyezve, inkább a stúdióra vall (a Brightnak is bejött másik zsánerben), így ez bizakodásra adott okot.

A főszereplő testvérpár és félig visszavarázsolt elhunyt apjuk (lábai) között ugyanis jobb a kémia, mint sok élőszereplős alkotásban akárkik között. A karakterfejlődés az út során pazar és az utolsó 20 perc is gyönyörű, az arra fogékonyak készítsék be a zsepit, csak sajnos addigra a zárás talán már nem elég ahhoz a „Pixar pluszhoz”, ami a legnagyobbak közé tehetné. Az érzelmes finálé előtt a humor dominál.
És bár a Hihetetlen családokat nem soroltam be fent ifjúságinak, a coming of age poénok ott mindkét részben jobban ütnek.Pixaréknál fontos technikai dolog még az animáció, ami ezúttal nem akart szuperreális lenni, a Toy Story 4 érzésem szerint szebb volt ilyen téren (fényeffektek tekintetében meg pláne), de ide most nem is feltétlen illett volna az a durván fotorealisztikus külső, mert gyanítom a gimnáziumban még manapság sem találni benga orkokat. Viszont talán ebből is fakad az az érzés, hogy a világot ezúttal kevésbé használták ki, vagy nem volt olyan kreatív, hisz mindkét Szörny filmnél jóval erősebb volt a társadalmi karikatúra (igen, némileg több realizmussal), és ha hasonszőrű animációt keresünk még, akkor a Zootropolis is egy tökéletes példa arra, hogy mennyivel okosabban lehet kihasználni bizonyos fajok jellemzőit. Az Előre esetén a tündérek és a minotauruszok kaptak csak ilyet, pedig a környezet ennél sokkal gazdagabb. A teaser eleji hétköznapi snittek például teljesen hiányoznak a filmből, pedig olyan apróságokkal feldobhatták volna ezt.
Viszont annak ellenére, hogy klasszikus nem válik majd belőle, egyrészt mindenképp moziban nézős (örüljünk a nem elhalasztott tavaszi premiereknek…), másrészt még így is egy biztos szintet hoz, ami jócskán az átlagos termés fölé lövi be. Nem kell csodát várni, picit olyan, mint a Fel!: annak az első 10 perce után óriási zuhanásba kezd a színvonal, itt viszont az utolsó 15-re érünk egy nagyon szép csúcsponthoz – csak az odavezető út döcög a furgon alatt. Simán látom, hogyha nem jön 1-2 ismeretlen kicsi a semmiből, akkor 2021 lesz az első olyan év az Oscaron, ahol két egész estés Pixar jelölt is akad majd. Mert igen, van ennyire jó, csupán ettől az 5 betűtől joggal várhat többet is az ember. Mondom ezt elfogultként…
De júniusban meg is kapjuk azt a többet!
(Kísérő rövidfilm ezúttal sincs, ahogy a stáblistába se rejtettek semmi extrát.)


