
Altatódal teliholdra és fasizmusra
A faun labirintusában Guillermo del Toro elméjének segítségével szállhattunk alá a poklokra. A 3 Oscart és összese 109 díjat elnyerő mozi hamar klasszikussá nemesedett. A 2000-es évek egyik legjobbja, még tartoztunk neki egy szerelmi vallomással.
Ha van film, amit mindenkinek legalább egyszer látnia kellene, akkor az A faun labirintusa, amely sokadszori újranézés után is gombócot rak a torkomba. Pedig 15 éve már, hogy Guillermo del Toro azóta klasszikussá nemesedett alkotása különleges atmoszférát teremtett a mozikban. Az sem lehet véletlen, hogy a Cannes-i Filmfesztiválon 22 perces tapssal köszönték meg a rendezőnek, akinek- még ha ezután egyetlen filmet sem készített volna-, már ezért az egyért is nagyon hálásak lehetnénk. Pedig nem kifejezetten közönségfilmnek szánta. Olyannyira nem akarta lenyomni mindenki torkán, hogy esélyt sem adott a nagy filmstúdióknak arra, hogy a nagyobb nézőszám kedvéért bármit is megváltoztassanak, ne adj’ Isten szirupos változatot öntsenek belőle (Miután 13 évig dolgozott a forgatókönyvön, ez valahol érthető is). 
E végtelenül nyomasztó, sötét és rideg házban Ofelia számára semmi nincs, ami az otthon melegére emlékeztetné. Gazdag képzelőereje azonban gyorsan egy maga kreálta univerzumba menekíti, ahol egy általa írt tündérmesében próbálja kizárni a realitást. A ház körül bóklászva egy régi labirintusba botlik, melyhez képzelete egy titokzatos, föld alatti királyságot rendel, az ott csúszó-mászó, repkedő rovarokból pedig tündéreket teremt. Itt találkozik az elsőre ijesztőnek tűnő faunnal is, aki Moanna hercegnőt véli felfedezni benne. Neki adja a Keresztutak Könyvét, melynek üres lapjait Ofeliának kell megtöltenie. Három kis „tündért” is kap maga mellé, melyek a kislány segítői, védelmezői lesznek, valamint egy varázserővel bíró krétát, amellyel ajtókat teremthet, ha szükség lesz rá. Ajtókat, melyek a lehetőségek szimbólumai.

A film dualitása egy cseppet sem zavaró, mert bár a végletekig kitolja a mese és a valóság határait, mégsem érezzük egyiket sem soknak. Műfajilag szinte csak a legvégén lépnek egymás territóriumába. De vajon sikerül-e Ofeliának még telihold előtt teljesíteni a faun utolsó, hátborzongató próbáját, és egy tökéletesnek álmodott királyságban gyermeknek maradni, vagy e kegyetlen világba ragadva kell idő előtt felnőnie?
A mozi nagyot kaszált főleg Spanyolországban (bár világviszonylatban az a közel 84 millió dollár sem kifejezetten rossz), ahol hét kategóriában is elnyerte az Oscar-díj spanyol megfelelőjeként ismert Goya-díjat- Később az Akadémiától is kapott hármat (legjobb operatőr, látványtervezés, smink) és ugyanennyi BAFTA-t az összesen 106 jól megérdemelt elismerésből.
Nem könnyű egyértelműen bekategorizálni, hogy mit is nézünk, hisz épp annyira klasszikus mese, mint háborús film, de családi dráma és dark fantasy is egyben, méghozzá minden fronton a legjobb fajtából. Nekem úgy lett ez a film az egyik nagy kedvencem, hogy cseppet sem rajongok a fantasykért. Azt mondják, a jó mese tanulsággal bír, Guillermo del Toro megrázó erejű alkotásának legfőbb üzenete „mindazoknak, akik tudják, hová kell nézni”, hogy végül minden szörnyeteg legyőzhető, még azok is, akik köztünk élnek.
Az előző kötelező darab:


