
„Hey! I’m walkin’ here!”
Vannak filmklasszikusok, amelyekről időről-időre érdemes megemlékezni, azért is, hogy a fiatalabb generáció is tudomást szerezzen róluk. Az Éjféli cowboy az pont ilyen. Itt senki sem lövöldöz indiánokra, viszont megdöbbentő erővel mutatja be a nagyváros csillogó felszíne alatti arccal a pocsolyában fekvő rétegét, akiknek álmuk a létezésükkel együtt semmisült meg. Az Éjféli cowboy megrázó és örökérvényű darab.
John Schlesinger 1969-es filmje, az Éjféli cowboy alacsony költségvetése (3 millió dollár) és nem épp kereskedelmi témái ellenére is vízválasztó volt az amerikai filmtörténelemben. Senki sem akarta megcsinálni, végül 3 Oscart, felnőtt tartalma miatt X-kategóriás (kizárólag felnőtteknek) besorolást és több, mint 40 millió dollár bevételt hozott. A forgatókönyvét Waldo Salt adaptálta, az eredeti regény pedig James Leo Herlihy érdeme. A film a ’70-es években nagy port kavart főleg tabukat döntögető témái miatt (prostitúció, drogok, homoszexualitás, hajléktalanok), ezeket ugyanis finomkodás nélkül tolja az arcunkba. Kőkemény társadalmi tabló egy hazug és embertelen világról, csődbe ment álmokról, amelyek a Hatodik sugárút pöcegödrébe süllyedve érnek véget.
A két főszereplő, Jon Voight és Dustin Hoffman is még kezdőnek számított 1969-ben. Jon Voight alig múlt 30, ez volt a második filmje, aprópénzért vállalta el, csak hogy megkaphassa a szerepet. Ez a gyengén fizetett meló egy Oscar-jelölést és egy Golden Globe-ot (az év felfedezettje) hozott neki. Dustin Hoffman pedig- akire főleg a pályája elején bíztak ehhez hasonló briliáns szerepeket -, szerintem itt felülmúlta önmagát.

Még a gondolata is abszurd, hogy Rizzo legyen Joe stricije, merthogy ez a tervük. Parfüm illatú, gazdag nők helyett azonban „fizető vendégei” teljesen más rétegből kerülnek ki. Rico lepukkant, penészes, mocskos, fűtetlen lakásában, vagy inkább odújában (amiről tényleg egy ilyen patkánylyuk jut eszünkbe) próbálnak túlélni, s közben egy furcsa, nagyon abszurd kötődés, barátság alakul ki kettejük közt. 
Az Éjféli cowboy-hoz tényleg kell egy lelkiállapot, mert ha készült film, ami minden illúzióval leszámol, akkor ez az. A film zenéjét John Barry jegyzi, akinek többek között olyan remekeket köszönhetünk még, mint a Farkasokkal táncoló, a Távol Afrikától, Chaplin, a korai James Bond mozik muzsikája, valamint a kultikus brit televíziós sorozat, a Minden lében két kanál.
Annak ellenére, hogy az Amerikai Filmszövetség szemérmesen X-kategóriával sújtotta az Éjféli cowboy-t, az Akadémiától 3 Oscar-díjat (legjobb film, legjobb rendező, legjobb adaptált forgatókönyv) is kapott, pedig olyan filmek voltak versenyben vele rendezésért, mint A lovakat lelövik, ugye? vagy a Butch Cassidy és a Sundance kölyök. Egy ritka pillanata volt az is Oscar történetének, hogy Dustin Hoffmant és Jon Voightot is jelölték a legjobb férfi főszereplő díjára (ugyanazért a filmért, ugyanabban a kategóriában), ám a szobrot egy valódi cowboy legenda, John Wayne vihette haza A félszemű seriffért.
John Schlesinger megrázó erejű alkotása egy veszteseket élve temető világról és egy barátság szívszorító diadaláról örökérvényű tanulsággal bír. A filmben elhangzó „I’m walkin’ here!” bekerült a legemlékezetesebb filmes idézetek közé is, s talán az sem véletlen, hogy az Éjféli cowboy-t több, mint 50 év távlatából is minden idők legjobb amerikai filmjei közt jegyzik.
Az előző kötelező darab:



[…] ábrázolva, mint itt. Összesen egy hasonló filmes példát tudnék felhozni, ez pedig az Éjféli cowboy c. 1969-es amerikai film, ami szintén a szegénységről szól és aminek a végén szinte […]