
„Életet az éveknek”
Az idősotthonban kémkedő nyugdíjas számos új barátra lel, mert a magánynál nincs rosszabb. Chile ezzel a Kedves kémmel nevezett az Oscarra a legjobb nemzetközi film kategóriában, végül nem válogatták be a legjobbak közé, de dokumentumfilmként igen. Végigjárta a világot és mindenhol szerették, így voltunk ezzel mi is.
Különös álláshirdetés jelenik meg egy újságban, 80-90 év körüli férfit keresnek, akinek van némi műszaki érzéke. Rengetegen jelentkeznek és már az állásinterjú is megadja az alaphangot, amikor a jelentkezők elmondják, hogy egy bizonyos kor felett mennyire nehéz munkát találni és akárcsak máshol, megpróbálják minél jobb színben feltüntetni magukat.
A jó kiállású, intelligens és teljesen önálló Sergio hamar népszerű lesz az otthonban, ahol mindenkihez van egy kedves szava, cserébe egyre többen keresik a barátságát és egyre több személyes titkot osztanak meg vele. A beszélgetések révén betekintést nyerhetünk a lakók mindennapi életébe, megismerhetjük személyiségüket, múltjukat és azt, hogy mire vágynak a még hátralévő idejükben. A testi és szellemi hanyatlás különböző fokán álló emberek látványa szembesít minket mindazokkal a problémákkal, betegségekkel, ami – talán – ránk is vár, ugyanakkor az öregséggel járó bölcsesség, élettapasztalat, nyugalom, valamint a megélt rengeteg emlék és élmény mégis inkább azt mondatja velünk, hogy igenis mindennek megvan a maga szépsége.
Az otthon személyzete mindössze annyit látott az egészből, hogy egy stáb filmet forgat, még az igazgatót is csak a végén avatták be, miért is költözött be Sergio három hónapra. A film amolyan hibrid, a dokumentumfilm jelleg megtartása mellett Sergio egyes jelenetekhez kapott instrukciókat a készítőktől, a kamera követte őt és az ő szemén keresztül mutatta meg ezt a világot, az ő történetén keresztül tárult fel a valóság. Az életének azon a pontján járt, amikor megkérdőjelezte saját korát és azt, hogy mit várhat még, éppen ezért nyitott volt a kalandra, a tapasztalatokra, ugyanakkor botcsinálta kémként a vígjátéki alaphangulatot is megadta.
A filmet elnézve talán nem is a magányon van a lényeg, hanem a hasznosságon, mert amíg úgy érezzük, valakinek szüksége van ránk, addig szívesen vagyunk itt ezen a földön. Sergiót megviseli felesége elvesztése és a hétköznapok monotonitása, de ennyi idősen is új értelmet kap az élete a feladattal, azzal, hogy van mivel elfoglalnia magát, hogy emberekkel ismerkedik, beszélget és segít nekik átlendülni a nehéz pillanatokon. A többséggel megtalálja a közös hangot és a rábízott feladat teljesítése közben ébred rá egy csomó fontos dologra. A stáb, akárcsak a néző, rengeteget tanulhat Sergiótól. Talán magunkba nézünk és feltesszük a kérdést, mit csinálhatnánk jobban, melynek eredményeként bepótoljuk az elmaradt beszélgetéseket.



