
Get yourself a gun
Amikor nyolc évvel ezelőtt James Gandolfini itt hagyott bennünket, nem csupán egy remek, szerethető karakterszínészt veszítettünk, hanem az akkorra már lefutott, de azóta is a sorozat-történelem egyik legmeghatározóbb szériája, a Maffiózók (1999-2007) tisztelt-rettegett-gyűlölt-imádott, de mindenképpen rendkívüli főhősét, Tony Sopranót is! Amikor pár évvel ezelőtt felröppent a – „vadkacsás” – hír, hogy az alkotók előzménytörténeten dolgoznak, minden Paulie-fan ördögvasvillás ujjtartással magyarázta a kevésbé szakértőknek: „Én mondom, csak el ne szúrják ezek a… csak el ne szúrják!”

És meg kell mondani őszintén, az aggodalom nem volt alaptalan, hiszen – scusa – a mozifilm sajna nem ér fel az összetett, jól kidolgozott sorozat színvonaláig. Tisztességes maffiatörténet jó régi és új karakterekkel, véres leszámolásokkal és finom filmes kikacsintásokkal, ám valójában nem Tony Soprano története – ezt a plakát egyértelműen sugallja is –, hiszen Anthony csupán mellékszereplő és az ifjú Gandolfini is csak a sztori második órájára tűnik fel – ám, el kell ismerni, tényleg tiszta apja!
Időközben egy fekete taxis letartóztatása miatt lázadás, gyújtogatás tör ki a városban, ami érinti a család üzleti lehetőségeit is, hiszen lehetőséget nyújt a velük együtt dolgozó fekete Harold McBryer (Leslie Odom Jr. – Hamilton, Egy éj Miamiban) számára a fehérek árnyékából való kitörésre.


Szerencsére az ifjú Gandolfini nem roppan össze az apja által örökségül hagyott teher alatt, remekül hozza a fiatal Tony figuráját – már amikor éppen kamera elé kerül. A valódi főszerepet játszó Nivola összetett karaktere az érzelmi skála két vége között ingázik, őt ellensúlyozza Farmiga és Liotta nyugodtabb, szigorúbb figurája, de jól kiegészíti őt de Rossi a Nagy Amerikában szerencsét próbáló, lelkes feleség alakjában. Fájó viszont, hogy az eredeti széria emlékezetes mellékszereplőinek csupán néhány villanás jut, bár az őket újrajátszó színészek szinte egy-az-egyben áthozták Paulie (Billy Magnussen), Silvio (John Magaro) és a több lehetőséget kapó Junior Soprano (Corey Stoll) tévében megszokott apróbb rezdüléseit is.
Nem én választottam a gengszterfilmet, a gengszterfilm választott engem! Bár önmagában jól összerakott, szórakoztató mozi, ám a Maffiózók ismeretében a rajongók számára mégis enyhe csalódás. A lezárás és Michael Gandolfini személye-játéka azonban reményt ad arra, hogy az alkotók folytatják a történetet és egy következő – jobban kidolgozott – filmben láthatjuk azt az utat, amin a kis Anthony a mi szeretett-rettegett Tony Sopranónká vált!


