
„Kis lépés az embernek, hatalmas ugrás Finch Weinbergnek!”
Mindannyian tudjuk, hogy Tom Hanks eddigi karrierje során – bár rengeteg szerepben brillírozott remekül – legtöbbször a szimpatikus, jólelkű, ezáltal erősen szerethető szomszédember figurájának megannyi verzióját adta elő. Nem is baj ez, hiszen legbelsőbb énje és alakításai a filmtörténet egyik legszimpatikusabb színészévé, sztárjává tették őt. A Finch című posztapokaliptikus viharban azonban kap egy társat is, aki fém létére (majdnem) ugyanannyira a szívünkhöz nő, mint hús-vér, ám kissé meggyötört alkotója…
A jóval földhözragadtabb Finch azonban St.Louis szélfútta utcáin poroszkálva nem tör az ég felé, így sokkal kisebbet is akar markolni a mindent ellepő porból – mégis mélyebben bújik a szívünkbe, mint bármelyik másik világfájdalom-produkció. Talán éppen azért, mert a Föld pusztulása csupán háttérként szolgál a sajátos roadmovie-hoz…
A robot – nem Skynet-módon ugyan -, de lassan öntudatra ébred, járni tanul, kérdéseket fogalmaz meg és apránként önkéntelenül is próbál az egyébként magányos, társaság-kerülő és bizalmatlan ember barátjává szegődni. Egy hatalmas vihar azonban elűzi a társaságot a rejtekhelyükről, így útnak indulnak, hogy a kietlen tájon átvágva eljussanak a biztonságosnak vélt San Franciscóba…
Az izgalmas viharjelent és a film közepe-táji sejtelmes, nagyvárosi kutatás nyújt elég feszültséget, de a Finch távol marad az Emmerich-féle pusztítás-orgiától, hiszen alapvetően két főhősének kapcsolatát mutatja be. Bár a hangulat a szerethető karakterek ellenére valóban baljós, hiába várjuk a porban özönlő zombik vagy sugárfertőzött mutánsok feltűnését. Ám ennek ellenére az infók fokozatos adagolásával a rendező mindvégig képes a levegőben lógatni annak a lehetőségét, hogy vajon mi történik akkor, amikor előbb-utóbb megjelennek a Tom Hanks által annyira került, valódi, hús-vér emberek.
A Finch a bújtatott vagy a dörgedelmesen orrunk alá dörgölt környezetvédelmi üzenet helyett alapvetően olyan egyszerű emberi – és gépi? – érzésekről, érzelmekről szól, mint a barátság, a bizalom és annak hiánya vagy a felelősségvállalás, az esendőség, a hibázni tudás. A megfáradt mérnök és a nála néha emberibben viselkedő gép párosa – na jó, Goodyear kutyussal és a Dewey névre hallgató egyszerűbb robottal kiegészülve – olyan csapatot alkot, akik mellett ülve szívesen gurulunk bele a világvégébe, hiszen általuk tanuljuk és éljük meg azt a fontos intelmet, ami bár pattogatott kukorica-gyártás közben hangzik el, de valójában a film fő üzenetét hordozza magában: Mindig próbálj meg élni!


