
Jeane vs. Monroe
Megosztó. Így lehetne a legjobban összefoglalni egy szóban azt, ami a Szöszi lett. Az életrajzi dráma eléri a célját, gondolkodásra késztet, vitákat generál és felkorbácsolja az érzelmeket. Vagy gyűlölöd vagy pedig rajongsz érte, mintha szándékosan nem játszottak volna a középútra. Ana de Armas alakítását már most sokan kritizálják, mi inkább díjesőt jósolunk, de úgy tűnik, Monroe bujasága csak és kizárólag az övé, azt más által visszaadni nem lehet.
A tragikus sorsú hírességek életét feldolgozó alkotások leggyakoribb célkitűzése a tragédia okának megfejtése és bemutatása. Bár ezen hírességek élete látszólag a nagy nyilvánosság előtt zajlott, maga a trauma sokszor rejtve volt és éppen az vezetett a tragédiához, hiszen egyedül maradtak a feldolgozatlan és megoldhatatlan problémáikkal. Az ember ilyenkor igyekszik összeszedni a morzsákat, pletykákból, bulvárhírekből, interjúkból, visszaemlékezésekből és önéletrajzi írásokból, hogy összeálljon egy több-kevésbé teljes kép, amit – ha a szükség úgy hozza – fiktív, de hihető és odaillő elemekkel egészít ki. Norma Jeane életét szokás bevallottan jól ismerni, de hogy pontosan ki is volt ő valójában, valószínűleg soha nem fogjuk megtudni. A Szöszi egy újabb kísérlet ennek feltárására, melyben legalább akkora szeletet kapunk a rendező Andrew Dominikból, mint a főszereplőből.


Ami a válaszokat illeti, könyvtárakat lehetne a vonatkozó szakirodalommal megtölteni és talán azért van sokak részéről az elutasítás és a feszengés, mert az alkotók a színésznő életében máshol találták meg az okokat, a motivációt, a traumatikus pontokat, máshova és másra helyezték a hangsúlyt, ráadásul mindezt egészen különös módon ábrázolták, mely kizárólag az értetlenség(em) miatt tűnik öncélúnak. Lehet, hogy a filmben mégis ott vannak a válaszok és nyugodtan nevezhetem, nevezhetném zseniálisnak, csak én nem vettem észre?
Ha egy film kapcsán, mely egy bizonyos rétegről szól, melynek nem vagyok és soha nem is voltam a tagja olyan kérdések és gondolatok merülnek fel bennem, mely az adott réteg, közösség számára sértő, bántó vagy egyszerűen csak azt a benyomást kelti bennük, hogy vak vagyok, talán az én hibám, talán a filmé. Egy biztos, nekem nem ment az állva tapsolás, ugyanakkor otthagyni sem akartam, mert komolyan kíváncsivá tett. Ana de Armas láthatóan sokat foglalkozott az általa megformált karakter tanulmányozásával és minden tehetségét beleadta, amibe még egy Oscar-jelölést is belelátok. A természetes szépség, az ártatlan naivitás, a szexuális kisugárzás megvan, de a bujaság, ami Monroe-ból áradt, valahogy elmaradt. Rengeteg a jól ismert felvétel, jelenet, fotó és beállítás, mindenki jó végezte a dolgát, de úgy tűnik, ő egyszeri és megismételhetetlen.


