A bálna (The Whale), rendezte: Darren Aronofsky, szereplők: Brendan Fraser, Sadie Sink, Hong Chau, amerikai filmdráma, 117 perc, 2022., 16 éven aluliaknak nem ajánlott!
Partra vetve
A túlsúlyos Brendan Fraser egy kórosan elhízott irodalomtanárt játszik, aki a saját nyomorult életének a foglya. Magyarul egy süllyesztőbe került Hollywood-i sztár váratlanul visszatér a nagyvászonra, amiben saját élethelyzetének karikatúráját játssza, és a kritikusok ódákat zengenek róla. Ez gyanúsan ismerős helyzet. Ó, igen, Mickey Rourke is így tért vissza 15 éve A pankrátorral. Oscar-jelölés, Golden Globe-díj, teljes siker. Ki is rendezte? Darren Aronofsky. Na, ne, megint megcsinálta? Meg. És most még mélyebbre visz, hogy még magasabbra emeljen. 
Innen szép nyerni, és Brendan Fraser épp az Oscar-díjért versenyez a szerepben úgy, hogy ezelőtt több, mint tíz évig hírét se hallottuk az egykori filmcsillagnak. Pedig a ’90-es évek végén a csúcson volt kisportolt testével és kisfiús arcával, sorral halmozta a sikereket szórakoztató és drámai szerepekben is, mint a Múmia és A csendes amerikai. Aztán személyes és egészségügyi okok miatt kihátrált a rivaldafényből, felszedett jó pár kilót, eltűnt a pajkos fény a szeméből, és csak pár mellékszerepet vállalt be az elmúlt 15 évben. Mígnem a film tavalyi Velencei Filmfesztiválos premierje óta újra tele van vele a sajtó, visszatérését ünneplik. Joggal, mert Fraser olyan merész húzással rúgja be Hollywoodi sztárok elit klubjának ajtaját, mint ahogy anno szétplasztikázott arcú Mickey Rourke tette kivénhedt Pankrátorként, ami szintén Oscar jelölést ért 2008-ban. Úgy fest Darren Aronofskynak külön érzéke van az ilyen húzásokhoz, és a történelem újra ismétli önmagát.


Szégyenletes alaphelyzet ez, amivel a felettébb intelligens főszereplőnk nagyon is tisztában van, de ösztöneinek nem képes parancsolni. Házassága tönkrement, a volt feleségétől született lányát, Ellie-t nem látta nyolc éve, és Charlie utolsó óhaja felvenni vele kapcsolatot. Ebből a helyzetből indulunk ki, hogy egy színházi darabhoz méltóan nagyon erős párbeszédek, és kamaradrámai jelenetek sodrásában ismerjük meg egyre jobban Charlie-t, és próbáljunk megfeledkezni attól az elhatárolódástól, amit a film eleje óta érzünk iránta. Aronofsky ebben mesteri módon kormányozza a filmet.
Ez egy olyan film, amiről nem lehet semlegesen távozni. Ha szereted Aronofsky munkásságát, akkor ebben újra átélheted a végletekkel zsonglőrködő rendezői zsenijét, majdnem olyan érzékenységgel, mint utoljára A forrás végén tehetted. Ha nem vagy oda a rendezőért, de szereted a filmdrámákat, akkor is tisztelettel fogsz adózni a film ereje előtt, és hálás leszel magadnak, hogy ezt moziban láthattad. Ha pedig nem bírod az ilyen tömény, arcodba tolt történeteket, akkor már úgy is az első 10 perc után hagyod az egészet a fenébe, mert ez a film nem árul zsákbamacskát. Ellentétben a nagyon hasonló mélységű Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) Innáritu mozival, aminek plakátja és előzetese jól félrevezette az embereket, sokan csalódottan jöttek ki a végén róla, mert egy újabb szuperhősös akciófilmet vártak a marketing alapján. A bálna tálalása nem ilyen, és nagyon bízom benne, hogy megtalálja Magyarországon is a közönségét. Aronofskyt látni ünnep, és ezt nagyvászon átélni a legméltóbb.


