
Amikor a sok az sok
Van, hogy egy középső ujj felmutatása képes gyökeresen megváltoztatni az életedet. Egy átlagosan pocsék nappal indul két főhősünk története, hogy aztán egy dühödt, igazságérzettől vezérelt autósüldözésbe torkolljon az egész. Ami történetesen kihat életük következő hosszú szakaszának minden egyes szegmensére. Ha netán unnád már azokat az alkotásokat, amit a Netflix a platformjára feldob, és hiányolod azokból az eredetiséget, akkor a Balhé megmutatja, hogy azért van még remény. 


Amy például egy felszínes, de szenvedélyesnek tűnő kapcsolatba menekül unalmas házassága elől, amit a bosszúállás eszközeire használna fel. Míg Danny saját kicsinyességét és amatörizmusát szeretné testvére elől leplezni terveivel, munkamoráljával. Mindkettőt meg lehet érteni, mindkettő motivációjának a legmélyén ott van valami mélyen emberi, csak épp útközben valami nagyon elromlott bennük.
Közöttük pedig egy olyan karakter is ott lapít, aki bár mellékszereplőként kezdi, a cselekmény előremenetelével egyre hangsúlyosabbat kap a jelenléte. Danny testvére, Paul (Young Mazino). Rajta szemléltethető leginkább az, hogy a forgatókönyv milyen nagy elánnal vezeti a befogadót az orránál fogva. Nézőként már az első jeleneteitől fenntartásokkal kezelhetjük őt, viszont ahogyan bontakozik ki a cselekmény, úgy mond ellent minden prekoncepciónknak a kialakult helyzet. Nem lesz főszereplő, viszont ahogyan a forgatókönyv kezeli őt, ahogyan szép lassan kiderül, hogy ő nem az az üresfejű figura, akinek képzeljük és akinek testvére beállítaná, ahogy rajta keresztül szépen a két központi figuráról hámlanak le a rétegek, az szép és becsülendő. Így ő maga is ugyanolyan fontossá válik. Drámája, bár nem olyan látványos, de körülírt és átélhető. Testvérével való kapcsolata pedig a maga módján tragikus, sokoldalú.

A Balhé erről szól talán a leginkább, hogy az ember mennyire pitiáner tud lenni, hogy mennyi elfojtott, ki nem mondott bosszúság töredezteti, szaggatja szét a civilizált külsejét. És hogy mindez a sok szar, akár kulminálódhat egy „rosszkor, rossz helyen”-szcenárióban. De, ahogyan a sorozat is utal rá, kiút mindig van. Nem mindig könnyű felülkerekedni, nem mindig egyszerű megérteni a másikat, ahogyan az is nehéz, hogy felismerjük, igazából ugyanolyan veszettül gyarlók vagyunk mindannyian. A Baléh a maga játékos, őrült, kreatív és mégis összeszedett módján erre hívja fel a figyelmet.


