Jeanne du Barry – A szerető (Jeanne du Barry), rendező: Maiwenn, Fsz.: Johnny Depp, Maiwenn, Melvil Poupaud, Pierre Richard, francia filmdráma, 113 perc, 2023 (16)
A pedánsokat hódító
A miheztartás végett a hazai forgalmazó okosan odabiggyesztette az eredetileg csak szimplán Jeanne du Barry című film végére, hogy „A szerető”. Nem mi vagyunk az egyetlen ilyen ország, aki ezzel a trükkel élt a cím terén, mivel Franciaországon és a Versailles-i palota történelmének rajongóin kívül kevesen tudják, kit is takar a név. Az érdekes, hogy csehektől, a görögökön át a portugálokig a „Király kedvence” alcímet adták neki tisztázás képpen, csak itthon egyszerűsítettük le pusztán szeretőnek. Ennél azért egy komplexebb karakter du Barry grófné, és Maiwenn mindent megtett, hogy a közemberből kurtizánná váló, majd nemesi rangot kicsalva királyi kegyeltként az egész udvar életét felkavaró hősnőnk kalandjait a szemünk elé tárja a klasszikus kosztümös filmek hagyományait betartva.
Az udvar a teljes pompájában ragyog, a király azt csinál, amit akar, ahogy egy királyhoz illik (persze ez a viselkedés aztán igen ellentmondásos figurává tette Lajosunkat a történészek megítélésében, de a film drámájában ennek nincs helye), és nem győznek neki elég érdekes nőszemélyeket bemutatni, akikkel hajlandó lenne szóba állni. A történelemből tudjuk, hogy Madame Pompadour töltötte be ezt a szerepet éveken át, de ő már eltávozott, és a király ki van éhezve egy intellektuálisan is lenyűgöző szeretőre. 
Maiwenn rendesen túlvállalta magát ezzel a projekttel, ezt maga is beismerte azóta interjúkban, hogy többet ilyet nem csinálna olyan filmet, ahol mindent ő irányít, és a főszerepet is neki kell lejátszani. Habár gyerekszínészként, majd Luc Besson első feleségeként nagyon otthonosan mozog a filmek világában, sztárrendező férjétől hamar elválva még stand-upos karriert is befutott, majd direktorként is nevet szerzett magának a sok szerepe mellett, ez még nem elég mindenre. Hazájában igazi jelenség, nem véletlen, hogy nincs szüksége utónévre, őt már elég a művésznevén emlegetni. Ha van a személyével kapcsolatban bármi ellenérzésed, akkor messziről kerüld ezt a filmet, mert ez nagyon is az ő története az elejétől a végéig. 
Ezért is meglepő, hogy a rendezőnő színtiszta, hagyománytisztelő, 35mm-re forgatott mozifilmet csinált, ahol a rizsporos parókák és a fűzőktől pipiskedő színészek olyan nagy mozgóképes elődöket idéznek meg, mint Kubrick Barry Lyndonja. Nincs CGI, nincsenek modern zenék, kortárs gegekkel kulturálisan közelebb hozott karakterek, csak nagyon odafigyelve megalkotott látványvilág, aminek pompájában lehet gyönyörködni, még ha nagyon életidegen is. Az egyik szereplő szájából ki is bukik az udvar kapcsán: „Ez groteszk”. Mire kapja is a riposztot azonnal: „Nem, ez Versailles.” Szóval ha valaki szereti a francia udvarban játszódó filmeket, akkor egy nagyon jó két órának néz elébe. Nem kell tőle Amadeust, vagy a Király táncolt várni, de Maiwenn beletette azt, amit tudott, még ha nem is a legjobb arányban, de legalább érzékkel és igényességgel. 

A Jeanne du Barry egy olyan film, amit nagy lelkesedéssel, kellő mennyiségű pénzből, jó színészekkel készítettek, és a műfaj rajongóit teljesen kiszolgálja. Lesz, aki könnyezni fog rajta, mert van romantikája. Közben az udvari intrikákon, odaszólogatásokon jókat lehet derülni, nevetni a túlzásba vitt konvenciókon és azok kifigurázásán – ezeket a pillanatokat nagyrészt du Barry felszabadult személyiségének köszönhetünk, de végighallgathatjuk a narrációt, ami történelmi kontextusba helyezi a látottakat. Depp játéka, a CGI nélkül is gyönyörű udvar, és a bravúrosan felvett gyertyafényes jelenetek maradnak meg az emlékezetnek.
Minőségien eltöltött 113 perc, ez lenne a minimum, amit várhatnánk egy mozijegyet kifizetve. Ezt meg is kapjuk, és hálásak lehetünk érte. A kosztümös film feltámadása nem itt keresendő, ezt jelenleg tiszteletadás a nagy elődöknek, és ha úgy tartja kedvünk, akkor pajkos összekacsintás egy rendezővel, aki megmerte valósítani az álmát.



