Távol a világtól – kritika


tavol a vilagtolTávol a világtól (Leave the World Behind) R.: Sam Esmail   Fsz.: Julia Roberts, Mahershala Ali, Ethan Hawke, Myha’la, Farrah Mackenzie, Charlie Evans, Kevin Bacon, amerikai filmdráma, thriller, 141 perc, 2023 (16)

Közel az unalomhoz

A Távol a világtól címen 2020-ban megjelent könyv netflixes adaptációja azon katasztrófafilmek sorát gyarapítja, amely nem rombolásorgiával, inkább karaktertanulmánnyal mutat be egy közelgő apokalipszist. Sam Esmail (Mr. Robot) látszólag biztosra is ment a bestsellerrel, de sokszor volt már rá példa, hogy egy sorozatokon edződött rendezőn kifogott az egész estés játékidő.ethan hawke julia robertsA New York-i felső-középosztálybeli Sandford-család (Julia Roberts, Ethan Hawke, Farrah Mackenzie, Charlie Evans) pihenés céljából hirtelen felindulásból kibérel egy zöldövezeti, csendes házat messze a nyüzsgő mindennapoktól. A tökéletesen berendezett lakhelyet és az azt körülvevő csendet szinte azonnal megzavarja néhány furcsa esemény, valamint a ház tulajdonosa (Mahershala Ali) és annak lánya (Myha’la). Elmondásuk alapján a városban teljesen leállt mindenféle internetes szolgáltatás és áramkimaradások is vannak. Sérülésre hivatkozva megkérik a bérlőket, hogy maradhassanak egy éjszakára, amíg minden helyre áll. Azonban egyre csak gyűlnek a normalitástól távol álló jelek és a karaktereken úrrá lesz a pánik és a kétségbeesés. Ebben az állapotban és a szinte teljes elzártság mellett próbálják kitalálni, vajon mi is történik a világban.tavol a vilagtol 1A Távol a világtól leginkább Shyamalan műveinek hangulatát idézi, azonban a sokszor kétes minőséget szállító rendező talán még legrosszabb műveit is izgalmasabban tálalta, mint Sam Esmail. Rögtön az első percekben lehet érezni, hogy a direktor megpróbál szokatlan kameramunkával, manapság ritkán használt zoommal vagy éppen túlzottan színpadiasnak tetsző beállításokkal érdekesebbé tenni egy-egy párbeszédet, de a film egyik legidegesítőbb húzása, hogy ezeket a trükköket a végtelenségig ismétli. Akár ivós játékot is lehetne rendezni abból, hogy hányszor megy át a kamera az ablakon vagy épp a falon át, de a 90 fokos szögben megdöntött jelenetek száma is simán instant részegséget okozna az említett játékban. A teljesen céltalanul felhasznált eszközök nem hogy palástolják, inkább leleplezik a cselekmény elnyújtottságát: egy szűk másfél órában el lehetett volna mesélni, ezt az egyébként közepesen izgalmas történetet, de a direktor úr még 45 percnyit rádobott a játékidőre, mert hát a Netflixen ugye, pláne nem kell törődni a filmek hosszával. julia robertsA vágással amúgy is kolosszális probléma van. Esmail képtelen egyszerre két jelenetet párhuzamosan megvágni úgy, hogy ritmusa legyen, nem egy ilyen szekvenciát láthatunk, sráadásul néha teljesen megfeledkezik egy-egy szereplőről.  Még ezzel lenne a kisebbik baj, sokkal nagyobb gond, hogy egy karakterközpontú filmben maguk a karakterek nincsenek kidolgozva: itt csak vázakat látunk, mozognak és beszélnek, de senkinek egy mondatát sem lehet elhinni, egy cselekedetét sem lehet racionálisan megmagyarázni. Vagyis igazából lehet: csak azért beszélnek félre a szereplők, mert ezzel az ósdi trükkel próbálnak feszültséget okozni.
Sajnos pont ezek miatt lesz teljesen hiteltelen minden egyes másodperc és még azt a pofonegyszerű és bárgyú mondanivalót is kilúgozza a sztoriból. Mert hát, mire is számítsunk olyan emberektől vészhelyzetben, akik értelmiségi mivoltuk ellenére egy mondatot sem tudnak egymással értelmesen és őszintén kommunikálni? Az ilyen párbeszédeket néha megzavarja egy-egy meglehetősen pofátlan termékelhelyezés, vagy néhány tényleg megmagyarázhatatlan „véletlen”, mint például a film plakátján is szereplő szarvas jelenléte. Hogy rájuk és pár teljesen random dologra miért volt szükség…? Leginkább csak azért, hogy végre valami történjen már.tavol a vliagtolTeljes kudarcnak azért nem mondanám a filmet, mert a sok-sok unalmas pillanata és erőltetett feszültségkeltése ellenére, azért fenn tudja tartani a figyelmet, mert a nézőt minden látható ostobaság ellenére érdekli, hogy hová fut ki a cselekmény. A papírvékony karakterek ellenére a színészek beleadnak minden tőlük telhetőt és az ő rutinjuk sokszor majdnem megmentenek jeleneteket. Persze ezek a próbálkozások alapból kudarcra vannak ítélve, de legalább maradt annyi izgalmas dolog a filmben, hogy láthatjuk Roberts, Ali és Hawke arcjátékát, valamint Mackenzie meglehetősen koravén fejét. És bár csak rövid időre, de Kevin Bacon is tiszteletét teszi, ami ellen nekem sosem volt kifogásom.

A Netflix téli nagy dobása tehát majdnem minden szempontból félrement, és noha látszik, hogy nem amatőr stáb forgatott, a végeredmény mégis esetlen és butuska. Azt nem mondom, hogy olyan rossz, mint Shyamalantól például Az esemény, de ember legyen a talpán, aki 2-3 nap múlva akár csak egy jelenetre is emlékezni fog belőle. 45

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A 2024-es Golden Globe jelöltjei között a Barbie és az Oppenheimer dominál, de Nic Cage is ott
Következő cikk SteamWorld Build – játékteszt