
Homokba vésett képek
A Dűne című regény megfilmesítése egy olyan kihívás, amivel több, mint 50 éve több filmrendező kísérletezett, és rendre elbukott. Amikor kijött 2021-ben az adaptáció első fele, még nem volt biztos, hogy most sikerül, de biztatóak voltak a jelek. Denis Villeneuve olyan filmes, aki nagyon letisztult koncepcióval áll hozzá az alkotásnak, és a regényhez hűen egy háborús filmet tár elénk ebben az etapban. Olyat, ami nem tűr kompromisszumot, ha a lenyűgöző látványvilágról van szó, és elemi erővel tud atmoszférát teremteni. Olyat, ami óriási homokviharként tornyosul elénk a nagyvásznon, és mi csak tátott szájjal, földbe gyökerezett lábbal figyeljük. Mozirajongóként nem is örülhetnénk ennek jobban.
A Gyűrűk Ura illetve az egész Marvel képregényes univerzum kiaknázásából született MCU filmek sikere is ezen a jelenségen alapszik, de ellenpéldaként rengeteg elbaltázott adaptációt lehet felhozni. Sokáig a Dűne is ezek közé tartozott, mert egy tisztességes mozgóképes alkotás sem készült belőle. Pedig nagyon nagy lendülettel indultak neki a filmesek már a legelején is, de eddig mindenkinek beletört a bicskája. Leginkább a produceri döntések hatására, akik az alapanyag ismerete nélkül, pusztán filmes bevétel gyártó panelek ráerőszakolásával akartak minél több pénzt látni a kultuszregény nagyvászonra adaptálásával.

A 2000-es Dűne minisorozat egy szóról-szóra felmondott képeskönyv lett William Hurt főszereplésével, ami otthon ebéd mellett elmegy, de nem az a mozifilmes csoda, amit a regény 1965-ös megjelenése óta várnak a rajongók. Ezért volt nagy szó, amikor a Szárnyas fejvadász folytatásával bizonyított Denis Villeneuve jelentette be, hogy filmvászonra adaptálja a Dűnét, ráadásul két részben. A dolog pikantériája, hogy csak egy filmre kapott pénzt, ezért az első sikerén múlott, hogy a második elkészülhet-e. És pont akkor jött a pandémia, a stúdió félelmében azonnal streamingre is kilökte a filmet, de még így is elég sikeres volt ahhoz, hogy négy napon belül bejelenték a folytatást, és két és fél év után végre megtekinthessük.
A Dűne története egy feudális sci-fi társadalomban játszódik, ahol a robotok és energiafegyverek helyett klasszikus középkori berendezkedésre hajazó módon népesítette be az emberiség a galaxist. A bolygókat uralkodóházak irányítják, felettük áll a mindent kézben tartó császár saját legyőzhetetlen hadsereggel, és a csatákat kardokkal és energiapajzsokkal vívják, amin csak a lassú penge hatol át. Ebben a világban az Arrakis bolygó – más néven Dűne, a sivatagbolygó – kulcsfontosságú az egész emberiség számára, mert itt terem a fűszer, a hallucinogén anyag, amivel a csillaghajókat irányítani lehet.
A Második rész közvetlen itt veszi fel a fonalat, és a történet Paul és Jessica fremenek közé beilleszkedése, és a Harkonnen uralom bemutatása körül forog. Hűen követi a regényt, de jó adaptációhoz híven tart történetmesélési meglepetéseket, filmes nyelven ügyesen előadott fordulatokat. Ahogy az eredeti mű is egy epikus, az egész galaxis sorsát megváltoztató esemény felé vonul egy fremenek között megjelenő messiás képében, úgy a film is most már teljes pompájában kész arra, hogy visszahozza a hitünket az álomgyári filmkészítésben az utóbbi évek sok elbaltázott képregényadaptációja után.


Minden nagyon valóságosnak hat, mert a rendező alapelve, hogy amit lehet, azt megépítenek, vagy valós helyszínen forgatnak. Jordániában külön stáb végezte a több héten át tartó homokdűne castingot, hogy a legszebb formájú tájakon bontakozzon ki a történet. Ez az alaposság látszik az olaszországi helyszíneken is, és fontos megemlítenünk, hogy a stúdiómunka ismét Magyarországon hajlott, ezért igen nagy büszkeség a sok hazai nevet látni a stáblistán, mert óriási referencia lesz ez a film a karrierjükben. 
Nolanhez hasonlóan Villeneuve is a kimért drámát szereti, a történetmesélésére jellemző egy hidegebb, kimért stílus, ami egyébként a világ legjobb rendezőjeként emlegetett Stanley Kubrick stílusjegye is volt. Villeneuve ezzel az alkotással bebizonyította, hogy ott a helye az ipar legnagyobbjai között, azon filmrendezők táborába lépett, akik kétséget kizáróan meg tudják őrizni az egyéni látásmódjukat, művészi stílusukat egy óriási költségvetéssel készülő stúdiófilm esetében is, sőt, most már elmondható, hogy Nolanhez hasonlóan már a saját filmjéhez is képes volt méltó folytatást készíteni, ami óriási fegyvertény a jelenlegi filmpiacon alkotóként.
A film épphogy csak kijött és azonnal az IMDb legjobbnak értékelt helyén trónol, megelőzve az évtizedek óta az első helyről kirobbanthatatlan A remény rabjait. Az igaz, hogy nem először történik ilyen, pár nagy rajongással várt film az első napokban csinált hasonlót, de általában a premierhétvége végére a méltó helyükre estek vissza. Pont a Nolan által rendezett A sötét lovag csinálta meg azt a bravúrt 2008-ban, hogy az élre törés után csak a 3. helyre esett vissza, és azóta is ott van a dobogón. A Dűne: Második résznek van esélye hasonlóra, mert az a filmélmény, amit nagyvásznon nyújt, teljesen letaglózó.
Méltóságteljesen közelít feléd, mint egy gigászi homokvihar, ami aztán kegyetlenül beszippant, és nem ereszt közel 3 órán át. Ez az a hatás, amiért nem tudta a streaming a pandémia alatt sem átvenni a mozi helyét, bármennyire is megnyirbálta az ipart. Aki emlékszik még, hogy milyen volt az első részt moziban látni, majd megnézte otthon kisebb képernyőn, ahol már nem tudta teljesen azt a hatást nyújtani, az pontosan ért. Mert vannak azok a rendezői döntések, amik egy mozgóképet nagyvászonra álmodnak meg, és Villeneuve egyértelműen ezt az iskolát követi. És mi pedig messiásváró fremenként imádkozunk az ilyen filmekért, amik bizonyítják, hogy a mozi él, és megváltást hoz az életünkbe. Akinek ez meg nem pálya, az úgy is elmerülhet a sorozatdömping sivatagában, nem fogunk összeveszni.


