
Álmodnak-e a kistinik elektronikus sellő egyszarvúkkal?
Újabb lépcsőfokot lépett a Pixar a sorozatok világában, az utolsót a teljes értékű betörés előtt. 28 évnyi ilyen-olyan próbálkozás után az Álom Stúdió messze a lámpások eddigi legjelentősebb tévés munkája, amely tökéletes megidézése az áldokumentarista sitcomoknak, csak épp irodai környezet helyett a filmforgatások szatíráját látjuk benne, miközben nem felejti el azt sem, amiért olyannyira szeretjük a két Agymanókat.
Még a Verdák az utakon kapcsán foglaltam össze a Pixar teljes TV-s/sorozatos múltját addig, azóta pedig olyan sok minden nem történt, de a teljesség igényével folytatva a sztorit, azért említés szinten átrobogunk, mi vezetett el az Álom Stúdióig, ugyanis kritikánk tárgya sem úgy indult, mint ahogy megvalósult. Egyrészt lement a 2., s ha minden igaz, már készül a 3. évad a Szörnyszakikból, amihez a Pixar továbbra is csak a karaktereket és a környezetet biztosítja, plusz némileg beleszól az írásba, de amúgy tisztán Disney produkcióról beszélünk.
A Pixar útkeresése a sorozatok világában, avagy mit tud a Verdák az utakon?
Másrészt a magyar Disney+-ra is felkerültek a Pixar a való életben és a Pixar belülről c. realityk, de nyilván a kandikamerás móka és a kulisszák mögötti stúdiótúra nem releváns ide. A NatGeóval közösen készülő, idén januártól futó Egy igazi bogár élete már egy fokkal közelebbi a Pixar múltjához, hisz pont az Egy bogár életéhez és a Némó nyomábanhoz adtak ki korábban is természetfilmeket, ahol Fürge és Szenilla rendesen animálva jelentek meg, ilyenről viszont itt szó sincs. Ezzel le is fedtem két évet, mivel a régóta várt nagy áttörést – amivel a Verdák az utakon kritikát is zártam – 2025-re tolták.
A Dug kalandjaiból ugyan bemutattak egy plusz részt az Elemi előtt tavaly nyáron mozikban, na meg idén szeptemberben jött a LEGO Pixar: Kockanimáció is (egy Verdák, egy Merida, egy Hihetetlen család, egy Némó és egy Coco epizóddal), de az inkább a dán cég flottájához kapcsolható, hisz a Pixar érdemben csak a licenszet adta, majd utána csekkolta a szkripteket. A maguk Lego módján amúgy nem rosszak, ha ismerjük a kockanizált animációk immár 20+ éves történelmét. Az Agymanók spin-off sorozatát még jó rég dobták be, korábban, mint a 2. mozifilm tényét, szóval nem csoda, hogy nagyobb átalakuláson ment keresztül.
Az Álom Stúdió házon belüli rebootja ’22 szeptemberében történt, amikor bejelentették a ’20 januárja óta készülő Agymanók 2. premiernapját. A nagyérdemű viszont csak idén májusban szembesült a teljes átalakítás mivoltával, s bár azt már az Agymanók 2. teaserének idején is tudtuk, hogy párhuzamosan annak utómunkáival, pár hónapra rá jönni fog a spin-off, de még akkor is abban a tudatban voltunk, hogy az eredeti terv valósul meg. De mégsem.
Az író-showrunner (és az 1. negyed rendezője) Mike Jones, aki korábban a Lelki ismereteket és a Lucát is írta, azokat csak társként, most viszont egyedül ő dolgozott ezen, hagyományos írószoba pedig nem volt, noha a Pixar munkamoráljához tradicionálisan hozzátartozó „összeülés” biztosan nem maradt el, már csak Pete Docter és a párhuzamosan készülő 2. rész miatt sem. Szerencsére abszolút nem érezni, hogy bármennyire is fekete bárány lett volna a projekt, hogy csak a Disney erőltette ki (a Szörnyszakikat lehet ezért adták oda nekik), így aki bármennyire is félt, hogy jelentős szintromlás lesz, vagy csak megijedt a valóban nem túl acélos és mélyreható trailertől, nos… nem kell mitől tartania!
Riley ugyanakkor főszereplő marad és itt jön be az, hogy a szatirikus karikatúra mellett az Álom Stúdió megmarad teljes értékű Agymanók franchise tagnak is lenni. A költözés nehéz megélése és az edzőtábori beilleszkedés nyomása után ismét egy átlagos alapszitu pár napja adja annak keretét, mi zajlik a lány fejében. Most épp az első iskolai báljára készül rengeteg kétség közt a 2. moziból megismert barátnőivel, akiknek így kronológiailag ez a bevezetésük.
Az, hogy van egy Rileykamera és az álomszűrőn keresztül születik az illúzió (amúgy nem messze a Tudatalattitól) kvázi CGI-ként, egy szépen lefektetett, a sorozathoz nélkülözhetetlen alap. Na de itt szinte minden részre jut 1-1 fogalom/jelenség bemutatása, amikről szintén hosszú órákat lehetne elmélkedni, de nem ám csak a gyerekkel, hanem arra vevő felnőttekkel is. Megcsípjük az ébrenlét közben történő álmodozások tematikáját, ami akár egy rajzként is kivetülhet (mi több, teaselheti a 3. mozit); belemegyünk az alvajárás működésébe, ami szintén egy mélytéma (és tök jól ábrázolják, hogy ott lényegében bár alszunk, de agyunk egy fontos része meg tudatosan ébren van mindeközben); valamint elmélázunk az éberálmon is, amikor észrevesszük, hogy csak álmodunk, s így átvehetjük az irányítást. Mindezeket olyan erősen és kreatívan megfilmesítve, amik a filmek legjobb pillanatait idézik. A trailerben ezekből nuku.
Mint a hagymák és az ogrék, nagyon sok rétegű az, amit az Álom Stúdió kínál nekünk másfél órájában, ugyanis ilyen jó filmipari kritikát ritkán láthatunk (maga a rendszer nem engedi), más kérdés, hogy most épp pont kettőt egyszerre – hello, Franchise a Max-on! – és pár elemében a nyári blockbuster szezont nyitó A kaszkadőr se állt ettől oly távol. Riley elméje és memóriája a „közönség”, amit úgy kell lenyűgözni, ahogy csak lehet. Ha ehhez egy régi nagynevű rendező bukdácsolása mellett már kellenek az alóluk kinövő, a nagyoktól mindent megtanuló arcok, vagy a művésziesebb megközelítést preferáló, a trailerekben csak „visionary director”-ként aposztrofált új generáció tagjai, akkor bizony őket fogják tolni, pláne ha még rokoni szálak is fűznek valakit a vezetőséghez. Annyira pompásan látjuk megjelenítve ezeket az archetípusokat, miközben cinefilekként csak úgy szórnánk ki magunkból, hogy kikre ismerünk rá ebben, vagy abban a karakterben, hogy ez csak emeli az amúgy is bitang erős univerzálisan érthető álomfilozofikus szálak, párhuzamok és metaforák melletti színvonalat.
A sorozat főhőse Paula, őt láttuk dirigálni az első filmben, és visszatér az unikornis sztár is. Van egy átemelt történeti eszköz 2015-ből, az pedig csak mélyíti az idei Mount Crushmore poént, plusz most is érintjük halványan azt, hogy Riley nagy rajongója a Pirula Pandában látott fiúbandának, ezzel csak még inkább erősítve a Pixar teóriát, melybe néhány egymástól független cím már erőltetés nélkül is simán összefűzhető. Szóval a lámpások saját utalgatásai most is dögivel jelen, a labdakereséshez és a Pizza Planéta szpottinghoz meg sok sikert!
Az Álom Stúdió tehát egyáltalán nem okoz csalódást. Rétegeiről egyenként lehetne ennél a kritikánál többször hosszabb elmélkedéseket folytatni. Olyan tartalomgazdag másfél órát kapunk, hogy a technikai dolgokról, vagy az érdemi karakter/sztori ismertetésektől most el is tekintettem. Ahol nincs ennyi minden extra, ott elfér, ide viszont fölösleges volt, ez pedig mindig az igazán fantasztikus alkotások ismérve. Nem kell tehát félni, a színvonal nem csökkent érdemben a két Agymanókhoz képest, ebben a világban kimeríthetetlen a kreativitás, ez pedig csak ékes példája ennek. Mindenkinek kötelező, aki szerette a filmeket, ha pedig hagyunk utána időt, remek utóbeszélgetéseket indukál majd. Akár az álmokról, akár a filmiparról. Akár a gyerkőcökkel, akár a felnőttekkel. Köszi, Pixar!
(Ezek után pedig egy fokkal még inkább várós az első igazán teljes értékű és eredeti sorozatuk, a februárban érkező Nyerni vagy veszíteni, amely gyaníthatóan ennyi év késéssel szintén átesett némi átalakításon bejelentése óta.)



