Ebben a témában szervezett meet-up-ot a Media 2.0 Communications kommunikációs ügynökség, ahol a kiváltképp népszerű HBO-s sorozat, az Aranyélet harmadik évadjára próbálták kiélezni a beszélgetést, de szerencsére olyan univerzális témába vágták a szervezők a fejszéjüket, hogy nagyon nívós körképet kaptunk arról, mennyire sikerült mára nekünk felzárkóznunk a nemzetközi bolyhoz. Büszkén állíthatjuk: eléggé.
December 3-án került megrendezésre a Média 2.0 legutóbbi meet-upja az Anker’t-ben, ahol teltházas „buli” kerekedett. Nem meglepő, hiszen témája az Aranyélet sorozat kampánya köré épült. A témában három HBO-s munkatársat kérdeztek meg: Pinczés-Pressing Ádámot, az HBO Magyarország PR Executive-ját, Rétvári Dánielt, a digital marketing manager-t és Baranyai Szabolcsot, a marketing igazgatóját. Első körben szóba került, hogy mekkora lemaradásban vagyunk külföldhöz képest, hiszen míg kint a ma tapasztalt sorozatreneszánsz már az 1999-es Maffiózók című sorozattal beköszöntött, addig nálunk az HBO-nál a Társas játékkal indult 2011-ben. Nagyon nehéz volt az is, hogy elkezdődhessen eleve a saját gyártás, hiszen míg kint egy jól betanult szakma, addig nálunk egy hosszú tanulási folyamat a hogyan is kell elkezdeni minőségi sorozatot gyártani, illetve eleve hogyan néz ki egy ilyen osztály. Ezért is vásárolt eleinte az HBO külföldön jól bevált formátumokat (Társas játék, Terápia), és bár az Aranyélet is egy feldolgozásként indult, nagyon hamar külön vizekre evezett. A lényeg azon volt, hogy moziélményt nyújtsanak ezek a sorozatok és olyan minőségűek legyen, amiket nemzetközi piacon is jól lehet értékesíteni (lásd az Aranyélet is „meghódította” Amerikát és még 18 más európai országot). A szériák gyártásánál szóba kerültek a színészek is, így elhangzott, hogy nyilván fontosak a húzónevek (Thuróczy Szabolcs, Anger Zsolt, Ónodi Eszter), de szándékukban állt a fiatal tehetségek bemutatása is, így került a képbe Döbrösi Laura és Olasz Renátó is.
Az általános témákon túl elég sok hangsúly került a PR-ra és a marketingre is, amit nem is gondolnánk, de nagyon érdekes és igazán kirívó eset itthon, hogy mennyi mindennel próbálkoztak a szakemberek, hogy a sorozat kampánya beváljon. Első körben a szlogenek kerültek elő, ahol hívószavakat mondtak a munkatársak az egyes évadok fő elemeire. Így mindegyik évad külön szlogent kapott, ami megjelent minden médiaplatformon, a plakáton át a beharangozóig. Ezek a szlogenek voltaképpen a sorozat célkitűzései is voltak, eköré szerveződött a dramaturgia.
A kampány során azonban nehézségekbe ütköztek, és észrevették, nem nagyon tudják ezeket a minőségi sorozatokat bekategorizálni a hazai nézők, így egy hollywoodi nagy költségvetésű szuperprodukció és egy NCIS között lebeg, melyeket valahogy prezentálni kell. Így a második évados plakát legfőbb célja, hogy amerikainak tűnjön, így inspirációnak egy James Bond-film, a Skyfall plakátját használták fel, hogy tökéletes legyen a filmes hatáskeltés. A másik gond pedig a sorozat népszerűvé válása után jelentkezett, ugyanis nagyon nehéz volt bevonzani új nézőket, hiszen az Aranyélet Facebook-oldalán és egyéb netes platformjain eleve a sorozat rajongói voltak jelen, így új médiumokban próbálták meg kiaknázni a lehetőségeket. Így jött az együttműködés a 24.hu-val, ahol a második évadnál már élő Facebook bejelentkezések voltak az adott epizódok után egy nappal. Ezekben a kibeszélő adásokban mindig meghívtak két sorozatban szereplő színészt vagy alkotót, akikkel megbeszélték a látottakat és bevonták a nézőket is. Ez meghozta a sikert, hiszen a nézettségi adatok kiugróak voltak, példaként említették azt a részt, amelyikben Thuróczy Szabolcs és Anger Zsolt volt meghívva, ugyanis ez 24 órán belül 120 ezres nézettséget generált.
A továbbiakban már nem a sorozat, hanem az HBO szolgáltatásainak marketinges vonatkozásai kerültek kibeszélésre. Első körben a social mapping, ahol létrehoztak egy online szavazást, ahol a közönség felé voltak kérdések a sorozattal kapcsolatban, így próbálták felmérni a jelenlegi igényeket. 2017-ben az egész korábbi HBO kommunikáció átalakult és az Aranyélet harmadik évadával összefűződő HBO GO kampánnyá változott, ugyanis ekkortól volt lehetőség közvetlenül előfizetni erre a VoD szolgáltatásra. Azt, hogy a sorozat teljes évada egyszerre elérhető lesz (binge watch) tudatosan csak a premier hetében lett bejelentve. Ez nagyban hozzájárult, hogy a regisztrációk száma hirtelen megnövekedjen, tehát elmondható, hogy az első binge-watching kísérlet sikeresen sült el itthon. Kimondott és egyértelmű cél volt, a HBO GO előfizetői szám növelése is, mivel pay tv lévén az HBO-nál nincs nézettség mérés, így csak az előfizetői számokból tudunk kalkulálni a kínálat milyenségével.
Egyedi és jól elsütött marketinges akciókról is meséltek a beszélgetés résztvevői. Elsőként az egyik legolvasottabb cikk a Forbes online oldalán megjelent Hollós Endre utolsó interjúját jelentette idén, ahol olyan hiteles lett ez az álinterjú, hogy többen valós személyként aposztrofálták Endre bá-t. Másodikként megjegyezték, hogy a mai, 21. században lehetetlen, hogy az ilyen kampányokba ne vonjanak be influencereket, így a harmadik évad első részét egy loft lakásban öt népszerű internetes véleményvezérnek és néhány szerencsés nyertesnek levetítették, amiről készült egy videó is, amely a Youtube-on igen népszerű lett. A harmadik, talán legismertebb akció Janka kampányvideója volt, amit tudatosan, a hazai választások előtt négy nappal küldtek körbe újságoknak nem az HBO logójával, hanem Miklósi Jankaka aláírásával. Ebben a harmadik évadban épülő szállodába szóló wellness csomaggal „vesztegették” meg az újságírókat, azonban az elmondások szerint sokkal nagyobb médiareakciót vártak tőle az HBO munkatársai. Tanulságként megjegyezték, hogy ha 1-2 héttel korábbra időzítették volna, talán nagyobb visszhangja lett volna. Egy nagyon ötletes kampányt sajnos nem is sikerült megvalósítani. Eredetileg uniós projektnek álcázott Aqua Delux Wellness Hotel táblákat szerettek volna kihelyezni gerillakampányként a marketingesek természetvédelmi területekre (pl. Normafa), hogy megnézzék, hogyan reagálna a közönség, azonban ez sajnos elmaradt.
A beszélgetést az eddigi tapasztalatokkal zárták, miszerint levonható a statisztikákból az a következtetés, hogy aki az ingyenes, egy hónapos HBO GO regisztrációt kipróbálja, általában igen nagy arányban előfizetővé válik, valamint a jövőbeli projektekhez is igyekeznek rendhagyó promóciókat kitalálni (pl. nagy visszhangot kapott az akváriumos Wellhello koncert is, ahol a sorozat rajongói bulizhattak egy nagyot a harmadik évad premierje apropóján). Reméljük lesznek még ilyen meet-upok a Média 2.0 szervezésében, mert olyan populáris témákat feszegettek ezen a beszélgetésen, ami a mai generáció tudatos sorozatfogyasztási igényeit elégítette ki. Már nem csak pörgetjük a sorozatokat, hanem amelyik megfog minket, azok után kutatunk, olvasunk róla, elemezzük és ilyen érdekes beszélgetésekben tájékozódunk róla.