
Ha én egyszer kinyitom a számat…
Az olasz gengszterfilmek és sorozatok a reneszánszukat élik és magas művészi színvonalon hozzák el a véres hétköznapokat. A két és félórás játékidő elsőre talán hosszúnak tűnik, de sok dolgot kell felelevenítenie, hogy összeálljon a teljes kép. Tommaso Buscetta látszólag gondtalanul élt Braziliában, ám az olasz maffiánál eltöltött évtizedeket soha nem tudta maga mögött hagyni. Ellentmondásos személyére épít Az első áruló, amikor megmutatja, hogyan juttatott rács mögé és koporsóba több száz embert. A Budapesti Távmoziban láttuk.
A Cosa Nostrát feldobó Tommaso Buscetta (vagy ahogy a legtöbben ismerték és szólították, Don Masino) az egyik legellentmondásosabb személyiség a modernkori olasz történelemben. A szicíliai Palermóban született, majd fiatalon csatlakozott a maffiához és néhány év alatt teljes jogú taggá vált. A film cselekménye 1980-ban kapcsolódik be a történésekbe, amikor a maffián belül béke köttetik, a palermói maffiavezér bizalmát élvező Buscetta mégis úgy dönt, hogy felnőtt fiait (összesen nyolc gyermeke született) Olaszországban hagyva harmadik feleségével visszatér Brazíliába, ahol több alkalommal is élt már. A béke kérészéletűnek ígérkezett és százával kezdtek el hullani az emberek (nem csak a gengszterek), ez azonban egészen addig nem érdekelte, amíg személyessé nem vált a dolog. Hiába van távol a maffiaháborútól, előbb-utóbb színt kellett vallania.
Nem egyszerű kérdés ez, hiszen a Cosa Nostra egy nagy múltú. nagy hagyományokkal bíró szervezet, mely teljesen összefonódott a helyiek életével, szabályozva és gyakran segítve is azt, és úgyszólván a nemzeti identitás részeként épült be az olasz köztudatba. Buscetta a szolgálata 40 éve alatt alaposan megismerte a maffiát belülről. Van úgy, hogy az ember kiábrándul vagy egyszerűen csak bűnbocsánatot akar nyerni, de betyárbecsület is létezik a világon, na meg a következményekkel való szembenézés. Ő úgy látta, a Cosa Nostrának mindenképpen vége, de nem mindegy, hogyan.
Az olasz hatóságok ígéreteket és gesztusokat tesznek az irányába (már-már szállodai körülmények között tartva őt), a néző pedig elgondolkozhat azon, vajon gyávaság vagy bátorság az, amit lát, ám a külsőségek ellenére igazi pokoljárás az övé. Buscetta a kihallgatása során valós képet fest a szervezetről (a maffia szót következetesen nem használja, mert azt a sajtó találta ki) és helyretesz bizonyos dolgokat. Saját magát egyszerű katonaként írja le, aki abszolút hűséggel tartozik a Cosa Nostrának, amiből soha nem lehet kilépni. sokakat meglepett, hogy bár nagy tiszteletnek örvendett és sokan felnéztek rá, soha nem akart feljebb kerülni a ranglétrán. Számára a szervezet egy értékvesztett (mert igenis voltak) valamivé vált, ami már nem tisztel senkit és semmit.
A játékidő másik részét a perek teszik ki, amikor a maffiára megpróbálják ráhúzni a vizes lepedőt, tárgyalótermi dráma helyett azonban inkább kutyakomédiát látunk, a vádlottak ártatlanok, mint a ma született bárány, mindenki betegeskedik, de minimum amnéziás és az ügyvédek is totál hülyét csinálnak magukból, hogy megdolgozzanak a tiszteletdíjukért, nem beszélve a mediterrán temperamentumról. Mint egy forgalmas nap a halpiacon, a híres kézjelekből is kapunk egy jókora adgot. Az ítélethirdetés után Buscetta az Egyesült Államokba megy és a mindennapok részévé válik az állandó életveszély, az üldözési mánia, a költözködés, az új élet és az új személyazonosság. A tárgyalás utáni megtorlás ellenére sokan mégis megnyílnak és beszélni kezdenek, megjelennek a politikai összefonódások is.
Marco Bellocchio rendező régi motoros a szakmában, a hatvanas évek óta filmezik, több területen is kipróbálta magát, színészként, forgatókönyvíróként, rendezőként és producerként a világ számos rangos fesztiválján megfordult és megfordul ma is, ahonnan általában nem üres kézzel tér haza. Az első árulót Cannes-ban Arany Pálmára jelölték, valamint kijutott a César-, Európai Filmdíj-, David di Donatello-, Kristálygömb-, Golden Globe-, illetve FIPRESCI-díjakból és jelölésekből is, mondhatni megérdemeltem.
Volt, aki tiltakozott a film bemutatójának dátuma ellen, mert számára szomorú évfordulóhoz volt köthető, de a korszak erőszakosságát tekintve valószínűleg kevés olyan időpontot találnánk a naptárban, ami nem érintene érzékenyen valakit. Az első áruló kényes, máig vitatott témát dolgozz fel és egy olyan szervezetet mutat meg belülről, melyről általában egy erősen idealizált képe van az átlagembernek.


