
Martin Scorsese a 2019-ben elhunyt Toni Morrison Irodalmi-Nobel-, és Pulitzer-díjas írónő emlékére (is) készített hét részes dokumentumfilmet, a Mintha egy városban lennél címmel. A főszerepben New York és a makettje közt sétáló kissé antiszociális, ám sziporkázó humorú, sajátos látásmódjáról ismert Fran Lebowitz, aki szokásához híven férfi zakóban, cowboy csizmában és farmerben bölcselkedik.
Ebből már nagyjából sejteni lehet, hogy egy kliséktől mentes, kínosan őszinte társadalomkritikával lesz dolgunk. Egyébként nem ez az első közös projektje Scorsesével, 2013-ban már szerepelt A Wall Street farkasa című filmjében, ahol egy bírónőt alakított. Ezúttal az írónő önmagát játssza, elsősorban New York Cityről és annak 50 év alatti formai-, közéleti-, társadalmi- és kulturális átalakulásáról beszél, és arról, hogy milyen volt a ’70-es években 200 dollárral a zsebben semmihez sem értve, végzettség és konkrét tervek nélkül New Yorkban boldogulni. De mielőtt rátérnék a filmre, azok kedvéért, akik nem értenék, hogy e zseniális rendező miért pont egy, a hetvenes éveit taposó bohém nőre pazarolta az idejét, pár szó Fran Lebowitzról.


„A tehetség az egyetlen dolog, ami teljesen véletlenszerűen oszlik el az emberek közt. Nem tudod megvenni, semmi köze semmihez. Nem tanulható, nem örökölhető, nem a genetikán múlik, bárhol felbukkanhat.”
Keserédes tapasztalatait osztja meg a melegek kultúrára gyakorolt hatásáról, talentumukról, valamint arról a kulturális vákuumról, amelyet ezek a tehetséges művészek ’70-es, ’80-as évekbeli generációjának elvesztése után sem sikerült betölteni.
Végül pedig Scorsese egy könyvtárban a könyvek, könyvesboltok, legendás antikváriumok, könyvtárak iránti rajongásáról kérdezi, valamint a korábban újságosbódék mekkájaként ismert város az egykor 24 órán át nyitva tartó újságosstandok letűnőben lévő jelenségéről is beszél.
„Senki sem engedheti meg magának, hogy New Yorkban éljen, mégis 8 millió ember él itt. New Yorkban minden olyan operába illő, minden problémás.”
A filmmel valószínűleg nem akartak bankot robbantani, kétlem, hogy az alkotók tömeges vonzerőre számítanának. Szerintem Scorsese egyszerűen csak barátja segítségével szeretne tisztelegni e bevándorlógenerációk olvasztótégelyéből lett metropolisznak kollektív emléke előtt. Lebowitznak hála, sikerült mellőzni minden giccset és nosztalgiát, ehelyett egy hiteles és jóízlésű dokut készítettek két olyan ember emlékeire hagyatkozva, akik már akkor is ott éltek, mikor a nagy alma a Volt egyszer egy Amerika képsorait idézte. Amolyan hogyan élj túl New Yorkban útmutató, s habár ez a veszély engem nem fenyeget, én legalább olyan jól szórakoztam, mint maga a rendező, aki sokszor hangosan röhögi végig a forgatást.


