
Több, mint 30 éve rántotta a nézőt a mélybe Luc Besson kultklasszikussá nemesedett alkotása, A nagy kékség. 1988. májusában versenyen kívül mutatták be Cannes-ban,mire a hazai mozikba eljutott (1990. augusztus 2.), addigra Olaszországban be is tiltották a filmet, Amerikának pedig újragondolták. Egy biztos: A nagy kékségnek köszönhetően Luc Besson nevét a szakma örökre megjegyezte. Képi világa lenyűgöző, üzenete megrázó, időtlen alkotás.

„A tenger az enyém.”
Talán ebben a mondatban fogalmazódik meg leginkább a film lényege. Jacques és Enzo számára a tenger jelent mindent. Egy életen át küzdenek vele és ellene, a tenger határozza meg őket, mindent és mindenkit alárendelnek, hogy-akár az életük árán is-meghódítsák a nagy kékséget, s egy olyan elborult és veszélyes sportágban, mint a szabadtüdős (palack nélküli) merülés valóban minden egyes merüléssel meg is kísértik a sorsot. Rendkívül sokrétű film ez a szabadságról, a barátságról, a barátságon belüli rivalizálásról, a magányról, a megszállottságról, emellett egy minden ízében tökéletes alkotás. A dramaturgia, az operatőri munka, a színészi alakítások, a film képi világa, a hangulata, a zenéje, itt tényleg minden nagyon egyben van. Művészfilm és közönségfilm is egyszerre, a rendező itt alkalmazta először a Cinéma du look technikáját, egy eredetileg francia filmes módszert, amikor a látványt és a stílust a történet és a tartalom fölé helyezik.


A filmet az 1988-as bemutatója után hivatalosan nem vetíthették le Olaszországban. Ennek oka, hogy Maiorca pert indított a film készítői ellen, szerinte ugyanis az őt alakító karakter ostoba és túlságosan sablonos, semmi köze a valósághoz. Igaz, hogy az olasz szál tele van sztereotípiákkal, de Besson mindezt ízlésesen adagolta. Maiorca megnyerte a pert, s csak 14 év után, 2002- ben (ekkorra már visszavonult) engedélyezte, hogy egy rövidített verzióját bemutathassák Rómában. Sajnos Mayol ezt már nem élhette meg.
Csodálatosan képi világát 35 mm-re forgatták, a tenger alatti jeleneteket egy mesterséges öbölben vették fel, St.Croixban, az amerikai Virgin-szigeteken, legtöbbször egy Natura nevű delfinnel. A forgatás nagyrészt a görögországi Amorgos-szigeteken zajlott, de ezen kívül még Franciaországban, Szicíliában, Peruban, az Egyesült Államokban, a Bahamákon és Spanyolországban is vettek fel jeleneteket. Luc Besson az egyik búvárt alakítva cameozik is a filmben.
A nagy kékséget számos kategóriában jelölték César-díjra: legjobb film, legjobb rendező (Luc Besson), legjobb színész (Jean-Marc Barr), legjobb mellékszereplő (Jean Reno), legjobb filmzene (Éric Serra), legjobb operatőr (Carlo Varini), legjobb hang (Gérard Lamps, Francois Groult és Pierre Befve), kettőt szoborra is váltott (legjobb filmzene és a legjobb hang). Csak margóinfo, hogy a mezőny elég erős volt abban az évben, a legjobb rendező díját Jean-Jacques Annaud kapta A medve című filmjéért.
Luc Besson a filmet lányának, Juliette-nek ajánlotta, én viszont mindenkinek, aki fogékony még a minőségi filmek iránt. A nagy kékség alighanem a rendező legjobb munkája, saját életművén belül is kiemelkedő, idővel klasszikussá nemesedett, időtlen alkotása.


