
Kész őrület!
A XX. század egyik legmeghatározóbb naiv művészének életét bemutató El akartam rejtőzni című filmet Berlinben Arany Medvére jelölték, a főszerepet alakító Elio Germano pedig megkapta az Ezüst Medvét. A közelmúlt talán legsikeresebb olasz alkotása, mely a Golden Globe Italy, a David di Donatello és az Európai Filmdíj átadóról is elégedetten távozhatott.
Vajon mit érezhetett az a kisfiú, akit társai állandóan kínoztak és csúfoltak és akiről a felnőttek is azt mondták, ő egy tévedés, akinek nem lett volna szabad megszületnie? Válaszul az autisztikus jegyeket mutató és a fejében folyton démonokkal küzdő Antonio Ligabue/Anton Laccaube a XX. század egyik legjelentősebb naiv művésze lett, akit még életében elismertek és méltattak. 
Az elmegyógyintézetek és szegényházak állandó lakója, akiből csaknem teljesen hiányzik a gátlás és minden jámborsága ellenére ön- és közveszélyes. Az emberek között feszeng, a neki nem tetsző dolgokra dühkitöréssel válaszol. Képtelen fékezni magát, ösztönösen, már-már állati módin cselekszik, ugyanakkor ez jelenik meg a művészetében is, ami teljesen egyedivé teszi. 
Torz megjelenése és furcsa viselkedése miatt nem volt szerencséje a nőknél, pedig elismert és gazdag művészként egyetlen vágya az volt, hogy találjon valakit maga mellé, akit a tenyerén hordozhat. Állati ösztönök hajtják, az udvarlás nem az erőssége, az intimitás, a testiség, a másik nem közeledése zavarba hozza, hiszen soha senki nem szerette és azt sem viseli jól, ha valaki hozzáér.
Giorgio Diritti filmje olyan, mintha maga Ligaube mesélne arról, hogyan lett művész. A megbomlott elme az időben ide-oda ugrálva próbál meg elvezetni minket a festmények és kisplasztikák mögött rejlő vívódáshoz és mentálhigiénés összeomláshoz. Kizárólag a művészetet meghatározó elemekre koncentrálva hagyja ki a kevésbé fontos és meghatározó életeseményeket, magát az alkotó tevékenységet pedig úgy mutatja be, mint folyamatos szenvedést és gyötrelmet. A Van Gogh az örökkévalóság kapujában (2018) című filmhez tudnám hasonlítani, ahol Willem Dafoe színészi játéka hozta közelebb a nézőt a művész és a mű közötti kapcsolat megértéséhez, befogadásához.


