
„Hogy az elején kezdjem: a nevem Rupert Pupkin“
Idén 40 éves A komédia királya, Scorsese pedig épp dupla annyi. Korai filmes korszakának e valódi gyöngyszeme közel sem kapott akkora figyelmet, mint amennyit megérdemelt volna. Mi így is imádjuk, ajánljuk, sokadszorra nézzük újra és sosem unjuk.
A főszerepben ismét Robert De Niro, akinek számos szerepe közül a szakma és a rendező szerint is máig ez az egyik legjobb alakítása. Ennek ellenére az 1983-as Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmje a maga 19 millió dolláros költségvetésével nagyot hasalt, mindösszesen 2,5 millió dollár bevételt produkált, és a mozik is csak alig két hétig vetítették. Majd‘ 40 évvel később a Todd Phillips rendezte Jokernek köszönhetően egy időre újra előtérbe került. Nem véletlenül jogos az áthallás, hiszen a Joker hemzseg az utalásoktól, ráadásul Robert De Niro ott épp egy olyan karakter alakít, amelyet A komédia királyában a végsőkig üldözött. A színészlegenda később Tony Scott 1996-os A rajongó (The Fan) című mozijában még egyszer magára öltötte a megszállott fan szerepét, Gil Renard karaktere azonban köszönőviszonyban sincs Rupert Pupkinéval.
„Pupkin. Betűzöm. P U P K I N.” A megjegyezhetetlennek és könnyen felejthetőnek tűnő névvel megáldott/megvert Rupert Pupkin egyetlen vágya, hogy híres komikus legyen, s ezért bármit képes megtenni. Ezt sajnos a nevén kívül semmi sem indokolja, a viccei manírosak, a gesztusai túl teátrálisak, egyszerűen nem az a típus, aki a stand-up nagyrészt rögtönzésen alapuló műfajára termett. Rupert a házuk alagsorában berendezett helyiségben Liza Minelli és Jerry Lewis papírmasé figurái közt gyakorolva készül a kiugrásra. Jól begyakorolt műsorszámait csak anyja fülsértő hangja szakítja meg, ami annyira abszurd („Rupert megjött a busz“), hogy szinte már Pythonékért kiált. Ezek a jelenetek a Psycho képsorait is megidézik. Ezt a hangot egyébként Scorsese valódi édesanyja, Catherine Scorsese kölcsönözte a filmnek. Ő alakította később a Nagymenőkben Joe Pesci mamáját is (mindenki emlékszik ugye a kell egy nagy kés, mert elütöttünk egy szarvast-jelenetre).



Cameoszerepekben egyébként nincs hiány: Tony Randall, Victor Borge és Ed Herlihy önmagukat alakítják, Scorsese Rupert nagy napján a tv társaság szerkesztőjeként látható, míg lánya, Cathy Scorsese Rupert egy képzelt rajongójaként autogramot kérve jelenik meg az étteremben (Dolores). Jerry Langford ügyvédjét Scorsese valódi ügyvédje, Jay Julien alakítja. A nyitó tömegjelenetben egy pillanatra Mary Elizabeth Mastrantonio tűnik fel közvetlenül Robert De Niro mellett. A rendező édesapja, Charles Scorsese a bárpultnál-, ugyanebben a jelenetben látható Scorsese egyik barátja (Mardik Martin) is. Aki becsülettel végignézi a stáblistát, az Liza Minnelli nevét is felfedezni véli majd, az ő jelenete végül nem került a filmbe.
A komédia királya egy rendkívül szórakoztató mozi, mégha összességében egyáltalán nem a vígjáték, inkább a dráma felé gravitál is. Nagy adag médiakritika, fekete komédia a kultivált hírnév margójára, egy roppant idegesítő, mégis szerethető kisember portréján keresztül, melyet Martin Scorsese és Robert De Niro tett naggyá.
Az előző kötelező darab:


