
Besúgók és provokátorok
Az Aranyélet után az HBO ismét felkarolt egy magyar sorozatötletet, ám a mai Magyarország settingje helyett ezúttal a Kádár-korszakig nyúlnak vissza a készítők. Hazánkban kirobbanó sikert arat a Besúgó, mégis sokan kritizálják történelmi hitelességét, narratív húzásait és elnagyolt történetét. A sorozat befejezése után hasonló gondolatok kavarogtak bennem. Végül arra jutottam, hogy a Besúgó egy fiktív rendszerváltást előkészítő mese, amely inkább szól aktualitásokról, mint a ’80-as évek problémáiról, de csak külsőleg az ellenzéki szervezkedésekről.
Mocskos idők, szeretned kéne,
a jövő itt van, és sose lesz vége!
Mocskos idők a sarokba bújva!
Mocskos idők, kezdjük újra!
(Európa Kiadó: Mocskos idők)
Rengeteg klasszikus hidegháborús kémfilmet köszönhetünk a kimeríthetetlen alapanyagból dolgozó politikai thriller műfajának, olyanokat, mint a Keselyű három napja (1975), a Nincs kiút (1987), vagy a Mások élete (2006). Több hazai produkció is készült a témában, elég csak a Rákosi-korszak emberek közötti bizalmatlanságát hitelesen bemutató Vizsgára (2011) gondolnunk, amelynek idén érkezik folytatása Játszma címmel. Noha a Rákosi-korszakról és a Kádár-korszakról számos alkotás született már, nagyon kevés olyan film látott napvilágot, amely a rendszerváltás körüli ellenzéki szervezkedésekkel, vagy ezzel a korszakkal foglalkozna.






Az összképet kétségtelenül torzítja az elszállt fordulatokkal operáló, átlagos kémtörténet, de mégsem ez a legnagyobb baj a Besúgóval. Az igazi probléma a széria felszínessége és az átadni kívánt üzenetek erőltetett beültetése a sztoriba. Olyan témákat pedzeget, hogy lehet-e forradalom nélkül forradalmat csinálni, hogyan válik egy a demokráciáért küzdő egyén zsarnokká a közegén belül, hogyan tud változást elérni egy maroknyi egyetemista, de még azt is felveti, hogy milyen alternatívát nyújthat a demokrácia és mivel járhat a változás. Megpendíti a társadalom besúgások miatti megosztottságának, a művészet cenzúrájának és a szociális egyenlőtlenségek növekedésének problémáját is, de nem kezd velük semmit, hiszen ezek alá vannak rendelve a narratívának. Így rétegzett mondanivaló helyett csak üres sallangokat kapunk. Ugyan felvázolja a népi, nemzeti és urbánus ellenzékiek közötti vitákat, a békés vagy radikális rendszerreform dilemmáját, de nem tud/akar részletesen belemenni ezekbe a ma is aktuális kérdésekbe, ezért saját rendszerkritikus szándékának súlya alatt roskad össze.
Szentgyörgyi Bálint sorozata tehát abban bukott meg, amire vállalkozott. A Besúgó nem tanulságos korrajz, hanem egy szórakoztató, de végére döcögő mese, ami kerek lezárása ellenére egy esetleges folytatás lehetőségét is nyitva hagyja. És azért kritikus meglátásaim dacára kíváncsi lennék Demeterék rendszerváltására és az első Száva-kormány megalakulására.


