
Elegáns zuhanás
Picit kacifántos, hogy mi is ez a Buzz film, de annyi biztos, hogyha most a ’90-es évek derekán lennénk kisiskolások, egyből gyűrnénk a szülőket, hogy vegyék meg a főhőst akciófiguraként. Bár „élőszereplőt” csinált a Pixar kedvenc csillagharcosunkból, néhol megmaradt a műanyag váz. A stúdió legrosszabb pillanataiban is képvisel egy magas minőséget, amiről ezúttal szó sincs, de házon belül azért így is az alsóház tagja.
A Toy Story univerzumában… ami igazából a Pixar teljesen közös világa (legalábbis immár 10 éve, a Bosszúállók táján kelt szárnyra a könyvet is megélt teória, ami azóta se borult), élt egy űrhajós valamikor az igazságosztók kora után, mikor a büdzsé helyettük már inkább az űrkutatásra terelődött. A ’80-as évekre az asztronauták számítottak szuperhősöknek, a gyerekek azok akartak lenni és nem Irdatlankák. A bizonyos űrhajós talán maga Buzz Aldrin, ezt nem tudjuk, mindenesetre belement abba, hogy egy ízig-vérig nagyszabású sci-fit készítsenek nevével fémjelezve. Nem egy életrajzi mozit, hanem egy franchise és merch alapot jelentő pénzeszsákot. Mint a valakiről elnevezett sportjátékok.
A Lightyear tehát egy olyan metaszintet üt meg, amin egész biztosan sokan fennakadnak, hogy megértsék mi is ez pontosan. Nem akar ez se Toy Story előzmény lenni (mégis valahol az), se bőrlehúzás (mégis valahol az), hanem egy animációs univerzumban létező élőszereplős mozi, amit egy valós személy ihletett, de csak nagyon lazán a nevével. Sokszor láttuk már a fiktív film a filmben receptet, de ezek sose mentek tovább részleteknél, ha csak nem soroljuk ide a kamuelőzetesből lett Machetetét vagy értelmezés szinten ezeket. Mivel világon belül ez egy rendes alkotás, ahhoz igazítva kellett fotorealisztikusnak és sci-finek lennie: analóg kapcsolók és hologramok, akár a klasszikus Star Wars trilógiában, kézzel foghatónak érezhető díszletek, a Lego Space termékcsaládra emlékeztető dizájnelemek, a Pixar többi alkotására is jellemző álvalódi operatőri és vágómunka (hiszen ők többnyire eleve úgy animálnak, hogy azok valóban, praktikusan leforgatható snitteknek látszódjanak), tényleg időutazás az egész.
Az egyetlen fontos különbség, hogy míg eddig azt hittük, a széria és a Rex által játszott videojáték valójában Buzz eredete, ez nincs teljesen így. Látva az idei mozifilmet, retconok történtek, ami persze nyilván a későbbi írásnak köszönhető, de tudatos. A Lightyeart rendező Angus MacLane ugyanis bár elsőfilmes, 1997-2013 között ő animálta a figura CGI verzióját, így az Oscar bejátszóktól kezdve a TV reklámokon át első rendezései a fent említett sorozat Pixar intrói, de hozzá kötődik a 3 Buzz Lightyear Mission Log röviddoku keretének dirigálása is. Ha valaki, akkor ő igazán érti a karaktert és tudta, mit akar kihozni az alapanyagból. Háromszemű földönkívüliek nem szerepeltek most (ahogy más értelmes idegen se), pedig ők is Buzz világának merch-ei, és bár egy esetleges Lightyear 2 még bevezetheti őket, a Toy Story 2-vel és a szériával akkor se fog stimmelni világon belül az „élőszereplős spin-off”. Ezt egy nosztalgiára szépen rájátszó spoiler miatt mondom, értelmet kifejtéssel nyerne, de na.
Ha már nosztalgia, a BURN-E-vel, a szintén Buzz merch-re fókuszáló Kis krumplival, a 22 perces Toy Story: Rémséges kalandokkal és társrendezőként a Szenilla nyomábannal további direktori tapasztalatokat gyűjtögető MacLane jól kezeli a megbúvó utalgatásokat arra, hogy miért gyártották le pontosan olyanra a Buzz figurákat, amilyenre. Két teljesen más karakter, mégis egy a kettő, de ez a kettőség csodásan működik. Nem különösebben tenyérbemászó és nincsenek olyan kellemetlen pillanatok, mint Han Solo nevének és dobókockáinak eredete.
Szíve-lelke nagyon van, egy Fel! szerű montázs és egy megható pillanat is akad (érzékenyek talán zsepiért is nyúlnak), de összességében az univerzumon belüli kijövetelének idejébe jól beillik. Az első két Star Wars trilógia közötti időszak nagyjából tényleg ilyen kaliberű élőszereplős filmeket szülhetett volna, persze ez annyiban pozitív, hogy egyáltalán nem a tékák polcaira készült darabokra gondolok. Mi több, megkockáztatom, hogy a való életben is klasszikussá ért volna egy valag terméket szülve, ha kijön akkoriban (T2/JP CGI tudással), de ezeken filózva megint oda lyukadunk csak ki, ami tényleg működik: a meta alapgondolat.
A Buzz mellé összeállt csapatdinamika teljesen jó. Kiemelendő Taika Waititi figurája (néhol idézi a Presto burleszk erejét, csak nem némafilmesen), a robotmacsek és a rendkívül sűrű hónapot élő Michael Giacchino pedig szintén komolyan vette a klasszikus téma felkérést, noha nem azonnal dallamtapadós, mint a Batman, de a Jurassic-nál jobb (a Thort meg majd meghalljuk – ez az ember amúgy mikor alszik?). Szóval tényleg számtalan kis részletecske van, ami abszolút ajánlhatóvá teszi az alkotást. Legyen az a legnagyobb bajunk, hogy nem mestermű valami!
A fogantatás egy idegen bolygón épp hazajutni kívánó emberkolóniában… ahogy annak létre kéne jönnie… nos, biztos pont arra van költségvetése az ott élőknek? Rosszabb filmmé ettől nem válik a Lightyear, de ha szimplán dramaturgiailag lyukas a szituáció, akkor inkább tényleg hagyják ki, mert innen ez pont kiesik a környezet és az élethelyzet miatt. Ha a Földön játszódna a történet, abszolút nem lenne kizökkentő, így viszont egy idegesítő pont, mivel az előzetes hírek miatt úgyis készül rá az ember, ergo jobban figyel és jobban kibukik a baj.
Az is igaz, hogyha meg teljesen kifejtik, az már túlesne a háttértartalom fogalmán, szóval erre nem volt jó megoldás. A kelleténél (és a látottnál) viszont már többet időztünk itt, szóval hagyjuk is, az meg a film erénye, hogy ennél csak kisebb apróságokkal lehet kötekedni és ez is inkább a csinálják jól/szépen, vagy sehogy tematikába esett ezen formájában. De bárcsak minden megnézett cuccban ilyenek lennének legnagyobb gondjaink…
A Lightyear bár nem váltja meg a világot és a Pixaron belül (vitathatóan persze) a top20 határán, vagy épp azon kívül tanyázik, de ettől függetlenül egy abszolút jó nyári szünetet nyitó szórakozást nyújtó nagybetűs családi mozifilm, amit már csak azért is érdemes nagyvásznon nézni, mert a Disney+ honi premierjével kérdésessé vált a stúdió címeinek sorsa. Örüljünk, hogy a Lelki ismereteket mi nagy késéssel, de moziban láthattuk, mert az ígéretes Elemental jelenleg kérdőjeles… ha csak nem szarrá keresi magát Buzz kalandja vagy változik a Disney mindenkit kiakasztó üzletpolitikája. Előbbire nagyobb az esély.
(Rövidet ezúttal se várjunk a vetítés előtt, Disney+-on csemegézzünk, de van 3(!) stáblistás jelenet: a végefőcím után, a feliratok után és végül most először a Disney-Pixar logók után.)


