
Muszlimarvel
A Disney+-ra érkező MCU tartalmak tavaly jól ismert karakterekkel játszottak, idén (a Galaxis őrzőihez köthető címeken és Mark Ruffalo bevonásán kívül) főképp új arcokkal bővítik tovább az igencsak szerteágazó 4. fázist. A Holdlovagnál ugyan több univerzumkötődést találunk a Ms. Marvelben, de ez is egész független mindentől, ami az átlagnézőnek ígéretes, ám azzal vigyázni kell, hogy nem csak a promózott „rajongó tinilány ifi kalandja” rejlik ezen eredetregében, hanem valami nagyon más is.
A Fekete özvegy késve érkezett, de egy újranézési maraton során a Polgárháború után lesve (stáblistás jelenetén kívül) picit mélyít még a későbbi drámákon. A Mi lenne, ha…? teljes kivétel jelenleg, ahogy a Shang-Chi se sűrűn (csak stáblistája alatt) illik a dolgok menetébe. Az Örökkévalók főkonfliktusa nagyban épül az utolsó két Bosszúállók hagyatékára, csak más vonalon, a Sólyomszemnél pedig pont a filmekben átugrott 5 év következményei és a már korábban felépített visszavonulás köszön vissza. Peter Parker 2019-ben reagált elsőként az utóhatásokra és mivel a Nincs hazaútban ott volt Strange, neki se idén volt az első „mi lett vele?” sztoriszálja. Szóval Feige többé-kevésbé igazat mondott.
Nem gond, hogy nem akar önmásolásba átmenni a Marvel, de ha egyszer az összetartás az erejük, amivel átírták a filmes szokásokat és csak nekik ment eddig ennyire – lásd a konkurenciát – akkor biza pont jól jön a jövő hétvégi SDCC és a szeptemberi D23, ahol végre bejelenthetik, hogy sejthetően az 5. fázissal visszalendülünk a minőségi építkezéshez. A Ms. Marvel beépülésével nincs baj, mással már akad és mintha kicsiben magát a 4. fázist másolná le 6 részben.
Mert hát mit ígért a Ms. Marvel? Egy hősrajongó tinilány szemével az MCU-t, tipikus, de mindig működő gimis környezetben kreatív vizualitással, ami Kamala rajz és animáció szeretetéből fakad. Ki kell alakulnia erejének, amit Tom Holland Pókemberénél úgyse láttunk, a Sólyomszemben pedig Hailee Steinfield Kate-jét is már sok versenytapasztalatot szerző profi íjászként ismertük meg, hiába hasonló a Clint felé mutatott rajongása (érthető okokból), mint Kamalának a Carol Danvers mániája (kevésbé indokolt okokból). Bár a Stargirl kellemes a DC oldalán a recept használóiból a korábbi, lazábban kötődő MCU szériák közül a Runaways elég magasra tette a lécet, a Ms. Marvel csak nyitányában ér hozzá fel, mielőtt egy Cloak & Dagger féle nem mindenkinek való túlmisztifikált irányba indulna el, némi töriórával.

Az univerzumban 2025-öt írunk, Jersey pedig bár más állam, lényegében összenőtt New Yorkkal. Az óceán ezen felén kevésbé tudunk azonosulni azzal, hogy elég jelentős teret nyer a pakisztáni muszlim közösség mindennapi élete 24 évvel a WTC után. Velük a sorozat nem erről mesél, de érezni picit az „ők nem rosszak, ugyanúgy emberek” üzenetet, ami helyénvaló, de valahol szomorú, hogy közel 22 évvel az események után is szükséges. Ám a terror, mint olyan egyáltalán nem kerül szóba, hisz bár muszlimok, az iszlámot követik, hangsúlyosan nem csúnya gonosz arabok, hanem… (jajj de fura lesz ezt leírni), lényegében migránsok, akik a II. világháború után a saját földjükön folytatódó dulakodásból menekültek el jó messzire. A feelgood tinisztoriként kezdő sorozat közepén főhősünk anyjával meglátogatja nagyiját és unokatestvéreit Pakisztánban, miközben a brit uralom végén lévő indiai-pakisztáni-bangladesi (utóbbi akkoriban még Kelet-Pakisztán) felosztásról kapunk pár leckét (Srí Lankát és a Maldív-szigeteket kihagyva), mi több, archív felvételeket Gandhiról. Éles váltás ez, nemde?
Iman Vellani anno még cosplayezte Ms. Marvelt, de a címszerepben is remek és beillik a többi ifjonc mellé (Pugh, Steinfield, Lia McHugh, Xochitl Gomez, az érkező Kathryn Newton – egyre jobban össze kéne ereszteni őket a Runawys–Cloak & Dagger nyolcasával, erős a lányfölény). Cuki alakítása magával ragadó és viszi a hátán a produkciót, nem lesz vele gond mozivásznon se. Amúgy Pakisztánban 2 részes bontásban 2-3 hétig futtatva eleve beküldték a sorozatot a filmszínházakba, mert ott még nem indult el a D+ és kedveskedni akartak.
A sulitársakból négyen kapnak több figyelmet. Az anno Pókember castingra jelentkező Matt Lintz az ügyeletes techzseni szárnysegédet játssza nagyon szimpatikusan, meglebegtetve, hogy ő több akar lenni legjobb barátnál (csak hiába fontos, ő is kiesik az utazás alatt). A legjobb barátnőt Yasmeen Fletcher alakítja, aki hiába egy muszlim női aktivista, ez sincs túltolva. Ők simán visszatérhetnek a Marvelekben, bejelentve nincsenek. A szívdöglesztően tökéletes, a gimibe most került rejtélyes álompasit Rish Shah hozza el nekünk, színészileg ide pedig teljesen elég, amennyit letett. Laurel Marsden az influenszerkedő suliszépeként tündököl és kap egy karakterívet, noha csak a nyitásban és a zárásban kap jelentőséget. Mellékszereplőként a szórakoztató tanácsadó érdemel egy apró említést.
Kamala anyját Zenobia Shroff, apját Mohan Kapur, bátyját Saagar Shaikh, bátyjának mennyasszonyát Travina Springer, a Pakisztánban maradt nagyit pedig Samina Ahmad formálja meg. Előbbi három megerősítetten visszatér a Marvelekben, de nehéz elképzelni az újdonsült sógornő kimaradását. Ideális, szerető család ez a jófej, csupaszív apukával, a szigorúan (részben saját hibáitól) féltő, és hagyományőrző anyával (a szülők tiszta Pirula Panda), valamint a falazó és mindig segítőkész, gondoskodó bátyussal. Egyértelműen az anyuka szerepe itt a legfontosabb, aki lényegében az egyetlen állandó pont főhősünk mellett, hisz vele utazik ki meglátogatni a rokonságot és kapcsolatuk alakulása igen fontos a történetben. A három kiemeltebb családtag pompás, a többiek (pl. unokatesók) vagy nem kapnak elég időt vagy jelentős jelenetet ahhoz, hogy kibontakozzanak. A nagyi persze csúcs.
Aztán ott a közösség többi tagja (az imám és a helyi kajaárus), a családhoz köthető két flashbackes, a pakisztáni segítő apja, a nem spoilerezett gonosz bandája, még két más kisebbségi sulis srác, avagy az utolsó rész stáblistás jelenetének vendége (keretesen amúgy még a nyitóepizódot nem érdemes azonnal kinyomni). Temérdek szál-szereplő, mégis a keveset kapók is megjegyezhetőbbek vagy fontosabbak egy ponton, mint a korábbi Disney+ címekben. Derengenek még a kinézetükön túl Westview lakói mondjuk?
Hiába a 4. fázishoz hasonló csapongás, hiába az ígéretektől távoli sztorik behozása, hiába a 6 részre nem túl egységes történetvezetés és az erős kezdés után kimúló alapkreativitás, mégis jelent valamit az, hogy a Ms. Marvelről jött össze a legtöbb karakter a D+ terméséből, holott a „térjünk ki mindenre szépen, de azért gyorsan is” írásstílus nem változott. Ez a minisorozat nem feltétlen az, amire gondoltunk, de olyan eredetelmesélésnek, amiről tudjuk, mi a cél a későbbiekben, lényegében hibátlan. Ettől kiemelkedő nem lesz, de mivel tiszta, hogy kit, mire és hova készít fel a bevezetéssel, már jobb, mint a levegőben lógó Holdlovag. A Ms. Marvel esetében is elég távolra kerülünk az univerzum fősodrától, mégse annyira zavaró, mert tudatos építkezése azt a Marvelt idézi, ami mostanában hiányzott: a célirányos, valamerre menőt. Ám erényei ellenére félúton besüpped a szimplán csak jó nézni kategóriába.




