A Pixar nem először és nem is másodszor kapcsol rövidfilmes sorozatot a Verdákhoz, de ezúttal összefüggő történettel próbálkoztak. Nem csak a négykerekűeknél új ez, hanem önerőből bárminél: a Szörnyszakik koprodukció, a többi Disney+ széria pedig eddig nem képviselt érdemi folytonosságot. De mennyire működik ettől a Verdák az utakon?
Ahhoz, hogy az útkeresést jobban megértsük, vegyük végig a lámpások eddigi sorozatpróbálkozásait. A Szezám utca kereteibe készített Luxo (két 1990-es, és két ’93-as) epizódok és az ABC hétvégi reggeli gyereksávjának reklám/ajánló elválasztó perceinek szánt Toy Story Treats (1996) voltak a korai kezdemények, majd a Disney TV-s animációs szegmense gyártotta a Pixar CGI intróival (7+1 VHS-re) kiegészítve 2000-01-ben a Buzz Lightyear of Star Command sorozatot. Ezek egyike se igazi TV-s debütálás, noha a Treats 54 szkeccsből állt. 2000-ben 17 újabb (Toy Story 2-es), majd 2002-ben hasonló módon, de csak 6 mini követte Szörny Rt. tematikában szerte az ABC-n, nem csak hétvégente reggel.
2006 őszén a Verdák DVD-jére feldobták az első Matuka fókuszú rövidfilmet (egyben Paul Newman utolsó munkáját), ami egy kialakuló trend elején született. Mozifilmhez köthető, nem menüs vagy kánonon kívüli rejtett extraként funkcionáló rövid (mint amiket az Egy bogár élete és a TS2 kapott) addig ugyanis csak a Szörny Rt.-hez, a Némó nyomábanhoz (Jean-Michel Cousteau-val egy élőszereplős dokuhibrid) és a Hihetetlen családhoz járt (ahhoz 2 is, az ismeretlenebb 2D rajzzal, dupla hangsávval elég meta). A Matuka és az UFO-fény viszont még – hasonlóan a Mike új kocsijához és a Furi támadáshoz – egy apró epilógja az alapjául szolgáló filmnek. 2008-ban aztán megtörtént a Pixar valódi sorozatos bemutatkozása.
Ekkor indult a Verdanimációk: Matuka meséi, melyből 4 jött ki: 3 a Disney csatornáin, míg a 4. (a Tokiói hajsza paródia) a Volt előtt moziban. 2009-ben 1-gyel, 2010-ben pedig ismét 4-gyel bővültek a Matuka mesék, előbbi 3 TV-ben, utóbbi 2 az egész válogatást összefogó DVD-n premierezett. Azt hihettük, a Verdák 2-vel le is zárult a sorozat, de nem: annak lemezére jött a Repülő Matuka, ami bemutatott pár karaktert a Repcsikből, majd a végén 4. falazva kikacsint, hogy lehetne film a légi járgányokkal is, nem? (A TV verzióban ez nincs.)
Ez a 10 rész arra a receptre épült, hogy Matuka mond valami merészet, amit Villám nyilván kételkedve fogad, erre lemegy egy műfajt, vagy mást parodizáló őrült „flashback” mese, amibe a vontató a versenyautót is beleszövi, még jobban azt erősítve, hogy kamu az egész – de mindig van egy csattanó, hogy valamilyen formában ugyan, de történhetett hasonló a vén tragaccsal. Összefüggések csak easter egg szinten léteztek, a legtöbb epizód tényleg értelmetlen, de a parodizált célpontok mégis a Pixar erősebb napjait idézik. Folytonosság csak annyi, hogy a 2 után már a frissített karakterdizájnok jelennek meg. Az utolsó, 2012-es darab az Időutazó Matuka, ami persze Vissza a jövőbe ihletésű, de valóban megmutatja Lizzie és Gőzi szerelmének kezdetét és Kipufogófürdő alapítását, szóval a lore-t nagyon jól kiegészíti. Ez pedig előszele volt a következő Verdák sorozatnak.
2013-ban 3 mini részből, 2014-ben 1 hosszabb szövegesből (mind TV-s), majd pár kaszált után 2021-ben 2 némából (a covid alatt otthon animált apróságokat összegyűjtő Pixar Popcornon belül, Disney+-on) állt össze a Verdanimációk: Kipufogófürdő meséi. Minimális idejükkel és földhözragadtságukkal kenterbe verte minőségben elődjét, lényegében a Toy Story Treats örököse lett, persze a Matukánál kisebb kreativitással. A franchise-nak még két kicsi kiegészítése van: a Repcsik 2 és a Verdák 3 mellé érkeztek azok korongjaira. Összefüggés viszont sehol, a tavalyi részek persze lekövették a friss filmet ábrázolásban.
A Verdanimációkkal párhuzamosan a Pixar a Toy Storyt se akarta parkolópályára tenni: a 2 és 3 között játszódó Buzz Lightyear Mission Logs lényegében 3 minidoku (a 3 film Blu-Ray-ein elszórva) a NASA támogatásával, olyasmi, mint az említett Cousteau-Némó crossover. Ez sorozatnak kevésbé nevezhető, de legalább összefüggő. A trilógia gyönyörű lezárása után viszont eredetileg még nem egészestésként akarták kiaknázni az Andy búcsúja után lévő szituációt, így nem sértve a könnyes finálét. Woodyék kalandjai a Toy Story Toons gyűjtőnévben folytatódtak, de összefüggéstelenül: 2011-ben a Verdák 2 és a Muppets film, 2012-ben a 3D-s Némó nyomában újrázás kapott felvezetést a moziban a játékokkal.
Ez a vonal aztán 2013-ban egy halloweeni, 2014-ben pedig egy karácsonyi rendes TV-s epizóddal, kb. 20 percnyi játékidőkben csúcsosodott ki, amilyet a Pixar korábban nem csinált. Egyébként ezek arra mindenképpen jók, hogy egy Toy Story maratonban kellően elválasszák a 3-at és a 4-et, így utóbbi létezése is kevésbé fáj, mert inkább válik ezek folytatásává, mint közvetlenül a 3-énak, pláne, hogy van innen bevezetett karakter. A Pixar ekkor jegelte a TV-t, de jött a Disney+ és ismét a Toy Storyhoz nyúltak: a hetiben érkező, 3-4 perces Villi villámkérdései egyértelműen a legkisebbeket célozta meg, de nem kínos felnőttként sem. A 10 részben egy bögre, egy független visszautalás (a 9.-ben), és az utolsóban egy 4. fal áttörés jelenti a sorozatjelleget, semmi más. Ez 2019-20 fordulóján még épp a vírus előtt ment.
A tudat itt még az volt, hogy a Szörnyszakik lesz az első ízig-vérig Pixar sorozat, rendes 20 perc körüli tagolásban, de ezt aztán átvette a Repcsikért felelős gárda utódja. Lényegében a Disneytoon (a főképp Micimackókat, a Goofy mozifilmet, Csinglingeket, pár mozis és sok VHS/DVD folytatást készítő alstúdió) megszűnése után összeolvadt a klasszikus TV-s csapattal. A Disney Televison Animation (Gumimacik, Balu kapitány, Kacsamesék, Csipet csapat, Micimackó sorozat, a 2000-res Buzz Lightyear, a mozifilmekből készült szériák és azok egész estésként is kiadott epizódjaik, stb.) már korábban is sokszor közösködött Toonnal, sőt 2003-ig birtokolta is – akkor került át közvetlen az anyastúdió alá –, de így a Disney+-ra tulajdonképpen már 100%-ban együtt szülik a tartalmakat. Az űrhajós Repcsik 3 az összeolvadás áldozata lett, a Szörny Rt. rég várt folytatása viszont náluk landolt.
2020 a Pixarnak kellemetlen volt: az Előre nem tudta kifutni magát, SparkShorts címkével eredeti rövidjeikből ugyan több születhet, de már nagyvászon nélkül, a Lelki ismeretek pedig a díjszezon miatt kénytelen volt az USA-ban streamingre kerülni, hogy aztán nemzetközi piacokról 2021-ben jöjjön némi mozibevétel is. Az otthonról dolgozás eredménye lett a Pixar Popcorn, ami a 2 Verdanimációk szegmense mellett tartalmazott még 3 Toy Storyt, 1 Némót, 1 Lelki ismereteket, 2 Hihetetlen családot és 1 Cocót. Az innen kimaradó Fel! szeptemberben saját sorozattal, a Dug kalandjaival folytatódott, ami azon túl, hogy a pilotban felvezeti az alapszitut a szomszéd mókussal és az épp felállított madáretetővel… érdemi sorozatos folytonosságot később nem mutat magával, csak a filmmel. Összegezve tehát: a Pixar nem igen volt jelen a normális sorozatok formulájában. Egészen eddig! Vagyis… félig-meddig.
A Verdák az utakon abban a műfajban gurul, mely hősei számára a lehető legközelebbi, ami csak lehet: a road movie. Az utazás célja és ezzel a történet kerete, Matuka nővérének esküvője. A viszályaik miatt nem szeretett eddig beszélni testvéréről, de ezt a meghívót mégsem illik visszautasítani, így vonakodva ugyan, de elhatározza, hogy elutazik. Villám egyből felajánlja az utat Mackkel, de Matuka természetesen saját keréken akar odajutni. McQueen persze így már kevésbé érez késztetést, elvégre ez már túl sok lenne legjobb barátjából, de Sally meggyőzi, hogy a többieknek se árt egy kicsit csöndesebb lét. Bár többen ajánlanak kihagyhatatlan helyeket (+ néhány jó ötlet egy flashback montázsban tudóik le), azok végül nem szerepelnek. Ez lényegében egy 9 fejezetre tagolt sima egészestés film. Játékidőben is kijön, a Pixartól pedig ily módon a leghosszabb sorozat. Minden epizód egy adott helyi kalandot mesél el, az utolsó meg maga az esküvő újabb filmes karakter felbukkanásával. Ez szépen becsomagolja a látottakat és elhelyezi a történet idejét (a 3 után vagyunk), hisz a Kipufogófürdőn játszódó nyitány után csak itt botlunk „régi” ismerősbe.
Az epizodikus jelleg tehát meg lett örökölve a Matuka meséiből, de ezek közül kevesebb az elszállt (elvont annál inkább), a hihetetlenség faktor csak néhol van meg – de ez szimplán a tálaláson múlik. Folyamatos a témázás az esküvőről, egy ideig velük tart egy menet közben megismert verda (akivel picit később újra találkoznak), szóval ez a még mindig nagyon laza, de létező összetartó erő kifejezetten jót tesz az egésznek. Pedig önmagukban az utazás kitérői néhol tényleg felidézik a komoly mélypontokat, de mivel Villám se csak úgy belecsöppen a sztorizásba és nincs semmi kötelező visszatérő elem egy-egy rész végén… mérföldekkel közelebbinek érezzük a dolgot, még ha közel sem egy Verdák 4-nek vagy egy Matuka spin-offnak. Annyira azért széteső, hogy ez egyben lemenő filmként ne működjön, de így sorozatálcában elmegy. Rövidsége miatt meg úgyis darálható.
Először kapunk egy dinós tematikát (lennének kérdéseim a Pixar teória fenntarthatósága kapcsán) egy álomjelenettel, ami a ’20-as/’30-as évek kaland/szörnyfilmjeinek stop motion hangulatát idézi (Elveszett világ, King Kong). Aztán egy elvarázsolt kísértetszállóban éjszakáznak hőseink szenzációs Ragyogás és egyéb easter egg-gek közepette. Ezután némi motorsport történelem jön a Bonneville-i sóstómeder megfelelőjébe és a sebességrekordok hajszolóinak kellős közepébe tévedve: a Leggyorsabb Indiánt látók, vagy a ThrustSSC projekre emlékezők előnyben. Egy Big Foot vadászós, néhol E.T. beütésű történés a következő, szépen építve arra, hogy autós körökben mi is az a Big Foot. Ezután egy hanyatló vándorcirkusz ijesztő bohócaitól retteg Villám, újrahasznosítva a Verdák 2 idején kijött Opel reklámok karaktereit. Különben egész sok embléma vagy anélküli konkrét autóforma tűnik föl a részekben, legyen az Smart, klasszikus Audi TT, vagy az 1978-as Gyoza pickup, azaz a Pizza Planéta kocsija, az animáció igényessége hozza a Pixar szintjét.
A 6. résznél mondjuk nem tudom mit szívtak. Egy kamionpihenős kúton keveredik össze a Kaliforniai álom nyitánya, a Rontó Ralph 2 musicalbetétje, a Micimackó Apacuka jelenete és picit a Lelki ismeretek stílusa egy amúgy nem is rossz, erősen dallamtapadós, Lin-Manuel Miranda szerű piszkos élvezet dal kíséretében. Szerintem a Láva óta nem csinált ennyire elszállt dolgot a stúdió, de basszus, ez a maga módján bizony működik! Ezután egy filmforgatásba botlunk, ahol naná, hogy Villámot be akarják tenni híres szereplőként színészi tehetség nélkül, jó lesz marketingnek alapon. Az ismert jelenség kritikus kifigurázása amúgy egy Támad a Mars!-szerű, de Ed Wood érzetű low budget produkcióban foglal helyet. És Shaquille O’Neal Superman spin-offja megvan ’97-ből? Az utolsó epizodikus dolog pedig a Mad Max paródia, amibe nem csak A harag útját keverték bele, hanem az Igazság Csarnokát is meg 2Pac és Dr. Dre „California Love”-ját. A zárás maga az esküvő ugye, szóval van itt tartalom dögivel. Meg két potenciális klasszikussá váló poén: a hókotrós és a teslás.
Igen, a Verdák az utakon egynek bőőőven elmegy, bizonyos részeiben még jobb is a Verdák 2-nél (bár ez nem nagy kunszt), de lehet csak az mondatja ezt velem, hogy én a Matuka meséit se egyszer láttam. Se nem kétszer. Inkább nem számoltam. S míg az tényleg nem túl jó, a fent taglalt műfajparódiák jellege ott is erős, én meg azokért néztem újra többször. Itt viszont a keret is normális, bár a fősztorit igazán kiegészítő dolog meg nincs, mint volt az az időutazós résznél anno. Pedig fel lehetett volna húzni úgy is, hogy a többiek által javasolt helyeket nézik végig, még inkább érezve a folytonosságot.
A többiek amúgy kár, hogy csak ennyit szerepeltek, de a formátumba, a játékidőbe és az átutazó cselekmény miatt nem is fértek volna bele, csak így nagyon Matuka-Villám fókusz uralkodik. Nélkülük annyira meglesnék valami hasonló hosszú, de Kipufogófürdőre összpontosító párhuzamos cuccot, ez a Verdanimációk váltásánál is bejött. Többször van stáblistás jelenet és nyitva hagyja a 2. évad lehetőségét, hisz kell legyen egy hazaút is (az csak Pókinak nincs). Ott már esetleg, kevésbé sietve az esküvőre, tényleg beleférnének a többiek által ajánlott látnivalók. De az biztos, hogy a teljes földhözragadtság nem passzolna ide.
Magyar szempontból nagyon fura megszokni Forgács Péter elváltoztatott hangját Gesztesi helyett. Szerintem lett volna jobb választás, mert Péter hangváltása bár jó alakítás, eleinte nagyon kidob. Meg lehet szokni, de jelentősen csökkenti az élményt – persze ez nyilván nem az ő hibája és hogy korrekt legyek: hallani is, hogy miért ő lett a befutó, csak hát… Gesztesi tényleg pótolhatatlan. Forgácstól meg azt szoktuk meg, hogy magához hív egy beszélő autót, nem azt, hogy ő maga a pofázó járgány. Továbbá Ramone sorát nem Bor Zoltán mondja, az Impala is feltűnően más nélküle, de szerencsére csak nyúlfarknyi a szerep.
A Verdák az utakon tehát egy jópofa kis easter egg cunami, ami nem fáj, ha megnézi az ember, de a Pixarnak még bőven van mit tanulnia sorozatok terén. Kérdés persze, hogy akarnak-e egyáltalán, vagy a hátuk közepére se kívánják a Disney+-ra berendelt tartalmakat (eleve van most feszkó bennük filmjeik száműzése miatt). Az irány jó és bár a Szörnyszakikat átadták, a Dug kalandjaihoz (ami hasonló színvonalú amúgy, csak még rövidebb) és a Verdák az utakonhoz felérő apróság nyugodtan jöhet még.
Nem is baj, hogy a filmekhez köthető kiegészítéseknek csak ekkora elánnal vágnak neki, mert így eredeti ötletre tudják ellőni igazán a nagy puskaport. Jövő ősszel ugyanis érkezik első komoly sorozatuk, a Win or Lose, ami egy általános iskolai softball csapat szezonjába enged be minket, minden (20 perc körüli) epizódot más csapattag szemszögéből elmesélve. Ígéretesen hangzik, némi botrány azért lehet majd körülötte, de meglátjuk mi sül ki belőle.
Addig meg elmennek azok, amiket eddig kaptunk. Tök ártalmatlanok és simán nézhetőek.
Érdekelhet még: