
A Marvel CGI nője mindig zöldebb
Az elmúlt két hónapban lefutott a Marvel talán legnagyobb hullámvasútja, az eleve ellenszélben, de végül ígéretesen induló Amazon: Ügyvéd, mely kapcsán jogosan merülnek föl az emberekben kérdések. Az, hogy ez már sorban a 4. nagy Disney+ premiere az univerzumnak, ahol nem tiszta, ki is a célközönség, valahol épp erény is, hisz az egykaptafaság vádja még kevésbé érheti a stúdiót, mert a határokat egyre szélesebb skálára tolják ki. Így több a megosztó végeredmény mostanság, de az alkotói szabadság is annak érződik, miközben Amazon méltó kihívójává válik Deadpoolnak.


– Én csak szeretném elmondani, hogy térj a lényegre! Senkit nem érdekel a rizsa, Botond. Ezekkel, aki akar, az már tisztában van és nem ezt várják egy kritikára kattintva. Én vagyok Amazon, rólam szól a sorozat, nem a többiekről, szóval rólam írjál!
– Jól van, oké Jen, értem. Valahol jogos, de nem árt a kontextus, hogy legyen mihez mérjek. És mivel a műfaji határok összehasonlíthatatlanok, így egy általános Marvel közegbe kell elhelyezzem, miként is teljesít a sorozatod. Az írás nem csak a fanoknak szól feltétlen, akik tisztában vannak ezekkel többnyire, bár az egyre nagyobb dömpinggel ez is kérdéses már.
– Szerinted 2022-ben megnyit még bárki olyan szöveget egy 14 éves franchise húszezredik megjelenése kapcsán, akinek kell egy ilyen felvezető? Két mém között úgyis csak a felkonfot és jobb esetben a lekonfot nézik meg a pontszám mellett, aztán mennek tovább és megosztanak egy édi cicát jópofa idézettel. Hagyd már ezt, senki nem kíváncsi rá, bárhogy próbálod feldobni. Tudod, a Marvel is ilyen: ha már nem érdekel valakit, próbálkozhatnak bármivel, úgyse mozgatja meg az adott illetőt. Ha ez megy filmen, szerinted itt más a helyzet?
– Feldobni valamivel? Hát szoktam én olyat? De igazad van, elég a rizsából, innentől… izé… nem is tudom, hogy kéne megfogalmazzam… innentől akkor rád térek teljes erőbedobással.
– Jó, de csak óvatosan, te kis huncut! Fiatal olvasóid is lehetnek, nem 18 karikás a sorozatom, hiába élek az univerzumtársaimnál nagyobb mértékű nemi életet.
– Igazán? Nem láttad a Netflix termést, mi? Pedig az egyiküket behatóan megismerhetted…

A képregények is előbb kezdték a piros zsoldosnál, viszont itt jobban sikerült megfogni a formátum lényegét, mármint a képregényes működését adaptálni. Deadpool egy sablont használ, az ügyvédnő annál több. De ettől még vannak gondok bőven…


A pilot talán a legközelebbi mozgókép, amit csak jogilag kaphatunk Hulkkal a főszerepben. Mark Ruffalo végig ottmarad az eredettörténetben az univerzum egyik legkellemesebb TV epizódját hozva. A negatív előítéletesség után ez egy kifejezetten bíztató kezdés lehetett annak, aki mégis nekiállt. Majd bekerül a képbe Förtelem, akit képviselnie kell Jennek, hiába a személyes érintettség azzal, aki ki akarta nyírni unokatesóját (az egyik legjobb kikacsintás itt van).

Az évad első felében és a záróban vannak stáblistaközi jelenetek, bár a végefőcím mindig más és néhol kiegészíti rajzokkal a történéseket (amolyan epilógus), szóval nem érdemes áttekerni, meg aztán a főtéma is megkapó szerzemény Amie Dohertytől. Amikor nincs plusz szcéna, arra is marad két szinte annak érződő teaser, az egyik ezekből természetesen Charlie Cox Matt Murdockja. Az előzetesen megjelent klip után itt is kitört a hisztéria és természetesen az adásba kerülést követően egy másik pillanat kapott kiemelést a szkepticizmus közepette. Kár vitázni ezeken: az akrobatika tényleg nem néz ki túl jól, de csak annyi, amennyi a klipben van (és amúgy képregényű), az összebújás meg tényleg hirtelen, de mindkettő menthető – mi több, valamelyest már elkezdtek mentődni. A Fenegyerek mosolygott, dugott és szórt egysorosokat a Netflixen is, szóval egyáltalán nem karakteridegen és több jelenetben jó, mint ahányban necces. Tárgyalótermi beszéd, iszogatás, folyosóbunyó, jó, nem volt vér meg káromkodás mellé, de az ne legyen egyből elvárás csak azért, mert korábban megtehette.


A félórák pörögnek, bár darával lehet túl intenzív volna a semmilyenség, a sorozat tisztában van önmagával, Maslany mindent megtesz a nézőért, a 4. fal használata és kulminálódása meg minimum +1 széket jelent. Szóval összege… oh, Jen, te még itt vagy? Épp fejezném be!
– Még komolyan most akarsz összegezni? Boti, így is baromi hosszú lettél megint, 3+ oldalnál tartunk, pedig a sorozatom nem az új Keresztapa trilógia, hanem csak egy limonádé.
– Ez tény Jen, de én megadom mindennek a kellő tiszteletet és részletességet. Körülötted sok az olyan karakter, akikre máskor nem feltétlen térnék ki, mert van náluk annyi fontosabb, hogy ne kelljen, viszont itt nagy a katyvasz.
– Körülöttem lehet sok a karakter, de az nálad is gazdagon megtalálható. És jó, ezt elfogadom, szép hozzáállás mindent ugyanolyan figyelmességgel kezelni, tiszta lappal, netes befolyásoltság nélkül. De szerintem ne összegez jobban most az én esetemben.
– Miért? Az is egy kritika szokott része.
– És az mióta szokott része, hogy csevegsz benne a főhőssel? Vagy legalábbis azt képzeled? Na, ha ilyen van benne, akkor bizony lehet másban is formabontónak lenni!
– Végül is igazad van, ez úgysem az új Keresztapa, nem igaz?
– Látod? És ha az egyszeri olvasó csak idegörget a pontért, az szerinted mekkorát fog nézni, hogy itt egy társalgást talál majd?
– Hát, valószínűleg nagyot.
– Úgy ám! Ráadásul ez már nem is az első csevej, korábban is volt. Minek ide klasszikus lezárás, meg pontozás? Amúgy is, szeretsz pontozni egyáltalán, vagy sem?
– Nem, mert kinyírhatja a kritikát.
– Na ugye! Hátha felkelti a figyelmet egy ilyen valami a végén.
– Igazad van, Jen. Köszi! Szóval kedves hirtelen idetévedő olvasó… uccu vissza fel!
Akik pedig csalás nélkül jutottak el idáig, egyrészt gratulálok, másrészt tudnak, amit tudnak. Pont, mint azok, akik végignézik a sorozatot és nem csak szemellenzővel mennek neki trailerek, képek és reakciók alapján. Ahogy egy alkotást sem érdemes annyiból, vagy egy könyvet a borítójáról megítélni, úgy egy nagy betűhalmazt se csak az elejéről és a végéről. Ugye? Ugyeee…? (Jaj, de naiv vagyok!)


