
Élősködők
A Disney a hálaadási hétvégét az utóbbi években belövi a latin-amerikai ihletéseknek, ám a Cocóval és az Encantóval ellentétben a Fura világ jóval lazábban kötődik csak a Földünkhöz, a csodálatos látványú helyszín pedig tartogat egy szépen felépített csattanót, amit a veteránnak mondható Don Hall egy átlagos háromgenerációs kalanddal és pár újrahasznosított poénnal dob fel, de nem feltétlen ezek adják a film báját.


A messze legjobb (és a nézők körében is leghangosabb nevetést kiváltó) poénpillanat előtt picivel felsejlett bennem, hogy ott kihozható a 2011-es Micimackóból az egész franchise egyik legzseniálisabb pillanata, a gödrös jelenet újraértelmezése, de elhessegettem ezt, mondván csak elfogult vagyok a Csacsi Öreggel. És mire ez lefutott bennem, mégis megjátszották. Jó, persze menti a helyzetet, hogy a Mulan óta a stúdiónál dolgozó Don Hall első rendezése pont az említett 11 éves epizód volt a Százholdasban, szóval csak önmagát adaptálta. Ettől függetlenül a gegek nem hatnak erőltetettnek vagy ilyesmi, de nem is sziporkázunk Pixar szinten, mikor egy erős, drámai koncepció mellé jut némi sírvaröhögés is (Lelki ismeretek, rád mutatok). E szempontból az Apróláb szintjét kell belőni, az erőteljesen előadott fordulat ott is megvolt (spoiler).
Lehet, csak itthonról nem érzem életszerűnek, de mivel a karakter egy két lábon járó tipikusság a generációs felosztásban, ezért elég idegennek hat tőle az a végtelenül támogató fogadtatás, amit mutat. Mindig érzékeny terület ez és értem, hogy a Disney üzenete mi, csak valahogy ez (és fontos, hogy csak ez) némileg kizökkentő hatást ér el innen, objektívan, középről vizsgálva a látottakat. Persze a kétpólusú interneten és társadalomban a középút nem menő, nem fancy, de itt pont a ló túloldala a baj: az alkotás szépnek bemutatva közöl valamit, ami a való életben közel sem garantált, hogy ilyen mesés menet lesz majd, szóval némileg káros lehet ezek alapján belőni a várható reakciót egy ilyen szitura a valóságban. És ha már benne van, foglalkoznak vele, ezúttal hangsúlyosabban az eddigieknél (ami eleve még szokatlan), akkor nem ártana bátrabb lenni, hiába a műfaji kötöttség. Ez így elég kettős.
A Disney idei év végi üdvöskéje tehát bár nem találja föl történetmesélésben és humorban a spanyolviaszt, legfőbb behúzó aspektusa pont az, amiért – pláne ilyen tálalásban – mindig megéri a nagyvászon. Gyönyörű világ tárul elénk, aminek tényleg csak az alkotók képzelete és jól felépített koncepciója szabott határt és tuti nem működne ilyen jól élőszereplősként, ahol csak egy bajos CGI parádé lenne az egész, de az animációs formátum kilövi ezt a fajta aggályt. Sejthető, miért nem reklámozták agyon, de a mellékszálán túl kell lendülni, mert a fő fókusz érezhetően nem az akart lenni, bármennyire is zavaró egy része. Ne sokat röhögős vígjátékra, inkább aranyos poénokra készüljünk és csak élvezzük, amíg lehet, mert Cameron hamarosan nagyon lekorlátozhatja majd a vetítések számát. Pedig még Pandora se feltétlen lesz másodjára olyan újszerű, mint a Fura világ elsőre…
(Stáblista utáni jelenet nincs, de picit más változatban megy le a film elején debütáló új Disney logó, ami a stúdió 100 éves fennállását ünnepli. De ezt még úgyis látni fogjuk másutt.)


