
Kokainmámoros óda a filmművészethez
A némafilmes és a hangosfilmes korszak határán játszódik Damien Chazelle legújabb filmje, melyben központi szerepet játszik a zene és az álmok kergetése. Ez a váltás sokak számára a sztárság végét jelentette, akiknek a méltósággal való „nyugdíjba vonulás” nem volt éppen az erőssége. A Babylon háromórás játékideje nincs maradéktalanul kihasználva, de amikor beránt, akkor tényleg beránt, Margot Robbie pedig akkorát megy, hogy minden kételkedőt meggyőz páratlan tehetségéről. Ha csak az első 45 és az utolsó 5 perc készül el, már maradandó filmélmény. 

A némafilmes gárdából nem mindenki tudott alkalmazkodni ehhez az új szemlélethez. Sokszor előfordult, hogy egy korábban ünnepelt sztár egyszerűen képtelen volt megtanulni a szöveget vagy nem tudott bánni a hangjával, esetleg olyan hevesen gesztikulált, hogy azt a hangosfilm már egyáltalán nem indokolta. Volt, aki fel tudta dolgozni a mellőzöttséget és volt, aki nem. 

Damien Chazelle forgatókönyvíró-rendező négyük történetén keresztül mesél arról, hogyan mentette át magát Hollywood az egyik korszakból a másikba. Olyan vad partikat rendez a szemünk láttára, hogy abba Hieronymus Bosch is belepirulna. Aztán ahogy telnek az évek, úgy változik meg filmipar és vele együtt a szereplők élete is. A partik a hatalmas villák pincéjébe költöznek, Chazelle pedig átmegy drámába, ahol bár otthonosan mozog, ütemet veszít és némileg túlgondolja a mondanivalóját. Korábbi munkáinak köszönhetően ezúttal szabad kezet kapott ehhez a produkcióhoz, de néha nem árt egy kis kontroll.
Chazelle-t 30 évesen Oscar-díjra jelölik forgatókönyvíróként, majd a legfiatalabb rendezőként 32 évesen meg is kapja azt. A Whiplash (2014) című filmjével robbant be a köztudatba, amit a Kaliforniai álom (2016) követett, bizonyítva ezzel, hogy a zene és az álmok képi megjelenítésében nagyon erős. Az első ember (2018) nem aratott osztatlan sikert, ám témáját tekintve ez is az álmok megvalósításáról szól és mind a képi, mind pedig a zenei világa magával ragadó. És ha már megemlítettem a zenét, itt van nekünk állandó munkatársa, a vele egykorú Justin Hurwitz is, aki fantasztikus dallamokat tesz a rendező elképzelései alá, tökéletes egységet alkotva ezáltal, amiből – mások mellett – Linus Sandgren operatőr és Tom Cross vágó is kiveszik a részüket, de a jelmezek és díszletek is lélegzetelállítóak. Hurwitz a korszak zenéjébe csempészte bele a Kaliforniai álom fülbemászó dallamát és az egészet „megvuduzta” az afrikai törzsi motívumokkal.
A Babylon gyönyörűen beleillik a Chazelle-i „életműbe” (38 éves, mennyi minden vár még rá), hiszen újfent az álmok és a zene foglalnak el benne előkelő helyet, miközben új szereplőként lép be a mozgókép, ezzel állítva Hollywood hőskorának kokainmámoros emléket. Imádja rendezni a káoszt és megfilmesíteni a zenét., ami nagyon jól áll neki, de ha a Babylon cselekményét két órában mondaná el, akkor filmje zseniális lenne, így viszont sajnos csak nagyon jó.


