
Érted jöttünk, nem ellened
Idegenek próbálják meggyőzni egymást egy tóparti kunyhóban arról, hogy hamarosan itt a világvége, ha egyikük nem hal meg önszántából, ami persze némi ellenállásba ütközik. M. Night Shyamalan ezúttal is a természetfelettivel riogat minket, miközben lecsupaszítja az emberi lelket és odadobja az apokalipszis négy lovasának. A Kopogás a kunyhóban komplex mozi, talán egy kicsit sok gondolatot zsúfol be a négy fal közé, de ügyesen állja sarat. 

A film elején látunk misztikus rajzokat és ábrákat, valamint történik utalás az apokalipszis négy lovasára és valahol sejthető is, hogy itt egy bibliai méretű, rajtunk kívül álló és emberi ésszel fel nem fogható dologról van szó. Mint mindig, az ember kételkedik és válaszokat keres, próbál rájönni, hol is van az átverés ebben az egészben. Itt és most tényleg nagyon jól kijön az, hogy a ma embere milyen világban él, milyen érzések és gondolatok töltik ki a mindennapjait, hogyan nevelkedett, szocializálódott, milyen hatások érték és milyen problémákkal kell(ett) szembesülnie. Ez egy világmérető kamaradarab, egy erdei kunyhóba száműzött kipusztulás(megváltás?)történet. 

A témaválasztásban továbbra is tetten érhető volt Shyamalan különcsége, csak éppen a kivitelezés, a feldolgozás nem volt olyan erős és ötletes, egyedi. De mi van, ha mi értettük félre őt és soha nem a csattanón volt a lényeg, meg a különcségen, hanem annak ábrázolásához, hogyan viszonyul az ember a természetfelettihez, hogyan keresi a magyarázatot, különösen, ha maga is érintett a dologban?
A Kopogás a kunyhóban (jaj) egy elgondolkodtató és zavarba ejtően, már-már fájdalmasan őszinte alkotás, ami csak annyira rugaszkodik el a valóságtól, amennyire azt a néző a saját elméjében hagyja. Nem mérhető azokhoz a műveihez, melyek ennyi év távlatából is kísértenek minket, beszélgetünk, vitázunk róluk, de azért tud meglepetést és fejtörést(fájást?) okozni.


