
„Egyes játékosok számára a szerencse maga is művészet” – hangzik el A pénz színe című film nyitóbeszédében, amelyet maga a rendező, Martin Scorsese narrál.
Ma már mindennek is készül folytatása Hollywoodban, de az egyik legkorábbi és a ’80-as évek egyik legtöbb bevételét produkáló alkotása épp egy olyan rendezőzseninek köszönhető, aki sosem rajongott a rebootokért. Martin Scorsese 1986-os mozija, A pénz színe nyitotta meg számára azokat a kapukat, amelyeket a kétkedő producerek évekig szorosan zárva tartottak előtte. A pénz színe Paul Newman és Tom Cruise szokatlan párosa, Michael Ballhaus csodálatos képei, Eric Clapton gitárszólója, és persze Scorsese minőségi munkája miatt is számunkra kötelező.

A pénz színe volt az első alkalom, amikor Scorsese egy filmsztárral dolgozott együtt (Robert De Niro és Harvey Keitel karrierjét többek között Scorsese indította be), Paul Newman viszont már nagyágyúnak számított Hollywoodban. Scorsese így definiálta a filmsztár fogalmát: „A filmsztár az az ember, akit tíz vagy tizenegy éves koromban láttam egy nagyszerű filmben. Paul Newman-t én tizenkét éves korom óta csodálom.”
A svindler és A pénz színe a cselekmény szempontjából nagyban hasonlít egymáshoz. Akik mindkettőt látták, azok sok utalást és párhuzamot fedezhetnek fel, de ennek ellenére A pénz színe önmagában is megállja a helyét. A film alapjául szolgáló regényben Fast Eddie ellenfele Minnesota Fats, akit Jackie Gleason alakított A svindlerben. Newman és Gleason ragaszkodott ahhoz, hogy Fats visszatérjen a folytatásban, de Gleason a forgatókönyv elolvasása után már nem érezte magáénak a szerepet, ezért visszalépett a lehetőségtől.
Mindkét film Walter Tevis regénye alapján készült (Tevis művéből adaptálták a szintén sikert aratott Vezércselt is). Sajnos az író csak A svindlert láthatta (Tevis 1984-ben hunyt el).

Ewa Mataya profi biliárdjátékos és sportkommentátor leginkább szakmai tanácsokkal látta el a stábot. De hiába nyüzsögtek a sport nagyágyúi a forgatáson, Tom Cruise végig saját maga játszott, egyetlen technikailag nehezebben kivitelezhető eset kivételével (két labdát kellett egyszerre ugrania). Ahhoz, hogy a színész ezt is megtanulja, további forgatási napokat és több ezer dollár plusz költséget igényelt volna, ezért ezt a lökést Michael Sigel hajtotta végre. Tom Cruise-zal ellentétben Newman biliárd leckéket vett, de Cruise jobb volt, mint Newman öt hét gyakorlás után.
A biliárd A svindler, később A pénz színe bemutatása után amerikai reneszánszát élte, megnőtt a biliárdasztalok eladása, s a játék népszerűbb lett, mint előtte bármikor.
Michael Ballhaus operatőr káprázatos, művészi munkát végzett. Közeli felvételei, dolly zoom-jai a manipuláció drámáját ragadják meg, kamerája behatol a szereplők elméjébe, gondolataiba. A chicagói biliárdtermekben Ballhaus az alacsonyan lógó fénypanelekkel világította meg az asztalokat, drámai légkört teremtve ezzel. Szándékosan kizárólag az asztalok felületeit világította meg, hagyta, hogy a terem többi részét elnyelje a félhomály és cigarettafüst, pont, ahogy az a valódi biliárdtermekben lenni szokott. A poolasztalokat kör- és félkör alakú kamerasínekkel vette körül, így emlékezetesek a film közeli képei.
A film öröksége többek között az 1996-os Hong Kongban rendezett Efren Reyes („The Kid”) és Earl Strickland („The Pearl”) közti háromnapos kilenclabdás bajnokság, amelyet a film tiszteletére A pénz színe névre kereszteltek. Minden idők egyik legjobb videójátékának, a Doom alkotóinak a játék névválasztásában ihletője volt a film azon jelenete, amikor Vincenttől megkérdezik, hogy mi van a tokban, mire ő azt válaszolja: a végzet (Doom).
A pénz színe egy nagyon masculin film, amelynek mozgatórugója a rivalizálás és egy gyarló emberi tulajdonság, a féltékenység. Bár Eddie Felson karaktere A pénz színében a 25 évvel ezelőtti önmagához mérten nyugodtabb, dörzsöltebb és tapasztaltabb lett, de valahogy sehogy sem sikerül rálépnie a Sárgaköves Útra, ugyanazokat a hibákat követi el újra és újra. Hiába próbálja meggyőzni Vincent-et: „Sokszor éppen azzal nyersz, ha veszítesz!”, mert mint minden jó tanácsot, ezt is nehéz megfogadni, főleg, amikor a büszkeséged a tét.
Korábbi kötelező:


