
A nemrég 87 esztendős korában elhunyt Oscar-díjas William Friedkin még a 70-es években készített két majdnem hibátlan filmet. A Francia kapcsolat és Az ördögűző méltán váltak klasszikussá és elmondható, hogy kiállták az idő próbáját. A díjeső és kasszasikereket követően – és főleg a 70-es évek stúdiórendszerének nyitottsága miatt – Friedkin tulajdonképpen azt csinálhatott, amit csak akart. És erre ő úgy döntött, hogy a következő rendezése, Henri-Georges Clouzot francia mozijának, A félelem bérének remake-je lesz.
A félelem ára papíron nagyon jó csillagzat alatt született, de két tényező miatt, mégis hatalmas bukás lett, ráadásul a kritika sem emelte a magasba akkoriban. Az egyik oka a bukásnak az eredeti címe. A Sorcerer, azaz Varázsló címmel indították a mozikban (ami egyébként az egyik teherautó neve a filmben) és a legtöbb néző Az ördögűző után megint valami természetfelettire számítottak. És mélységesen csalódtak, hogy ez egy európai stílusú thriller.
A másik tényező azonban olyan volt, amire senki sem számított: a Csillagok háborúja. Ugyanis egy hónappal előtte mutatták be George Lucas – egyébként fele annyi büdzséből készült – sci-fi fantasy eposzát és onnantól fogva az egész világot csak a csillagközi kalandok érdekelték (gyorsan le is forgattak rengeteg hasonmást, mozi és tévésorozat formájában). Azonban az idő végül kedvezett Friedkin művének, amit vérrel és verejtékkel hozott össze.
A forgatás során a stáb több országban is járt, a kolumbiai jeleneteket a Dominikai köztársaságban forgatták le. Friedkinnek meg persze a pokoli körülményeknek köszönhetően kínszenvedés volt az összes dzsungelben játszódó filmre venni. Scheidert viselték meg leginkább ezek a megpróbáltatások, még az a tény sem tudta jobb kedvre deríteni, hogy minden nap végén megnézte a musztereket és elismerte Friedkin zsenialitását. Ugyanakkor a forgatás végére annyira elmérgesedett köztük a helyzet, hogy annak a több éves barátságuk látta kárát.
Szóval egy teljes óra után kezdődik el a „kaland”, és ekkor szinte azonnal megkapjuk a film csúcspontját, a mozi plakátján is szereplő tizenkét perces hidas jelenetet. Maga a híd egymillió dollárba került a produkciónak, ráadásul a a szeszélyes természet miatt, máshol újra fel kellett építeni, közel három hónapig forgatták ezt a bámulatos jelenetsort. Ugyanis ez azon kevés filmtörténeti jelentőségű jelenet közé sorolható, amit nem lehet ép ésszel felfogni. Minden egyes másodpercében akkora feszültség és zsenialitás árad, hogy a mai néző csak érthetetlenül néz, hogy vajon ez, miért nem lett sikeres és miért nem beszélt róla eddig senki. Szavakkal leírhatatlan és hatalmas felüdülés látni ezt a hidas „műsorozást”, ahol mindenfajta trükk nélkül idézik meg a földi poklot. 
A félelem ára egy mára már kultikussá emelkedett mű, amit manapság már képtelenség lenne leforgatni. Nem csak azért, mert mindent trükkökkel oldanának meg. Hanem mert ez a fajta szabadság, amivel Friedkin élt a mai Hollywoodban mára szinte teljesen megszűnt. Ez a film nem csak afféle lezárása az amerikai filmgyártás egyik legszebb korszakának, hanem egyben a direktor alkotói szabadságának is a végét jelentette. Ezután már képtelen volt megismételnie a régi sikereit, bár néha megmutatta a nevét a világnak (Jade, A bevetés szabályai, Tizenkét dühös ember tévéváltozata, Gyilkos Joe), de az ő lázadó természetéből Hollywood nem kért többet és elmaradoztak az igazán nagy produkciók a neve mellől. De ez semmit sem von le arról a tényről, hogy Friedkin a 70-es években olyan nyomot hagyott a filmvilágban, ami megkerülhetetlenné teszi őt. Műveinek igazi jelentősége viszont manapság a legerősebb, mikor filmjei talán egyfajta útmutatót adhatnának ahhoz, hogy a mai elfajzott filmgyártásnak hova kéne visszakanyarodnia. Ugyanis mára már kevés kivételtől eltekintve elmúltak azok az idők, mikor a nézőket intellektuális partnernek tekintették. Épp ezért tökéletes film 2023-ban A félelem ára.
Korábbi kötelező:


