
Körülöttünk dühöng az apokalipszis
Már több, mint 30 éve akarja az álomgyár kiaknázni a játékadaptációkban rejlő potenciált. Uwe Boll neve például szabályosan egybeforrt az ikonikus franchise-okat szégyenletes fércművekbe taszító rendező címével. Tömérdek vállalhatatlan, és pár elfogadható feldolgozás után az utóbbi évek azt mutatják, hogy a megváltás a streaming kisképernyős sorozatai felől érkezik. A Fallout az Arcane és a The Last of Us után újabb ékes példája, hogy lehet ezt jól is csinálni.
A Fallout 1997-ben debütált, mint egy klasszikus, felülnézetes szerepjáték (RPG), ami az addig jellemzően fantasy világba kalauzoló társaival ellentétben egy alternatív történelmi jövőbe repített, ahol a generációk óta földalatti bunkerben élő atomháborút túlélt emberiség egy vállalkozó szellemű tagját irányítod, akinek hősi feladata, hogy a menedékük tönkrement vízszűrő berendezéséhez alkatrészt találjon.
Nagy elszántsággal felmész a pusztaságba, és azt tapasztalod, hogy minden meg akar ölni, szörnyű teremtmények népesítik be a felszínt, fosztogató bandák, sugárzástól torzult emberi és állati lények káosza fogad. Felszerelésed alig, úgy kell összeguberálj mindent, hogy meg tudd védeni magad, majd mindenféle küldetések, sok párbeszéd, és súlyos döntések árán van esélyed megmenteni a menedékben ragadt társaidat. Közben rádöbbensz, hogy a világ nagyon nem olyan, mint amilyennek a bunkerben tanították neked. Ez az a kilátástalan, groteszk hangulat, amit a folytatások, majd most a sorozat is meg kívánt fogni. A gamer rajongók pedig elégedetten csettinthetnek, hogy komoly kompromisszumok nélkül sikerült. 
A 33-as vault-ban kétszáz év múlva épp Lucy esküvőjére készülünk, ami azonnal beránt a Fallout világának abszurd valóságába. Kiderül, hogy a föld alatt az emberek nagy boldogságban élnek, megvan mindenük, hobbijaiknak hódolhatnak, képzik magukat, és várják, hogy ha a sugárzás szint kellően lecsökkel, akkor újra benépesíthessék a felszínt. Nemes küldetéstudatukba a fiatalkori vérfertőző románcok beleférnek, de megfelelő spermaszámmal rendelkező házastársat már a szomszédos menedékből kérnek maguknak a genetikai sokszínűség jegyében. Lucy alig várja, hogy az alagúttal összekötött 32-es menedék ajtaja több év után a speciális alkalom miatt kinyíljon. A jellegzetes hermetikusan záródó fogaskerék ajtó elfordul, és Lucy élete örökre megváltozik. 
A történetmesélés csavarja, hogy kapunk még két másik főszereplőt is. Az egyikük Maximus, aki a felszínen tevékenykedő paramilitarista szervezet, az Acéltestvériség lenézett bakája, akinek legfőbb vágya, hogy a mindennek ellenálló páncélruha viselője legyen egyszer. A páncélt a felkent lovagok hordhatják, akiknek az a küldetésük, hogy háború előtti technológiai eszközöket szerezzenek meg. Aaron Moten leginkább John Boyega Finnjére emlékeztet a Star Wars új trilógiájából, nem rossz, de nem ő viszi a hátán a showt. A legizgalmasabb karakter a Walton Goggins által játszott Cooper Howard, aki összeköti nekünk a múltat a jelennel. Ő egy Hollywood-i sztárszínész a régi világban, aki a cowboy szerepeiről lett híres, és kétkedve figyeli a Vault-Tec működését. Majd ismét találkozunk vele a jelenben, ahol már sugárfertőzéstől eltorzult mutáns emberként, azaz öregedést legyőzött ghúlként éli az életét. Ez a három szereplős felállás bevallottan a Jó, a rossz és a csúfból merít, és a western kötődést külön erősíti, hogy a Goggins ghúlja mint legendás pisztolyforgató fejvadász tartja rettegésben a pusztaság népét. A szerepe leginkább a Westworld Feketeruhás emberére hajaz, ami nem is meglepő, mert a két sorozatot egy fontos szál köti egymáshoz.

Szerencsére minden rész tartogat egy-egy plusz utalást, ismerős zenét, finom easter egg-et a gamereknek, tehát nincs ok az aggodalomra, nem maradunk Mr. Handy, Super Duper Mart, meg persze Nuka Cola nélkül. A hétköznapi néző meg ebből azt veszi észre, hogy egy egyre izgalmasabb rejtélyekkel gazdagodó világ bontakozik ki előtte, ami egyszerre teszi kíváncsivá, borzasztja el, és készteti kínos nevetésre. Pont, ahogy a játék társadalomkritikát, görbe tükröt, és töménytelen fekete humort szégyentelenül arcunkba toló stílusa is tette. Ez itt fan service, azaz rajongókat kiszolgálás a javából, sokkal ügyesebben, mint ahogy a Mandalóri vagy bármelyik Marvel sorozat szerette volna.
És ha ez még nem lenne elég, a történet sokat merít a George R.R. Martin-féle Trónok harca (khm. akarom mondani A tűz és jég dala) narratív trükkjeiből, nem csak azzal, hogy sok, közel egyenrangú főszereplőnk van, akiknek a szemén keresztül kaleidoszkóp szerűen tárul fel egy hatalmas univerzum, hanem azzal is, hogy minden relativizálódik a groteszk káoszban, amit a posztapokaliptikus pusztaság hordoz, és az antagonistából hős, a szimpatikus szereplőből visszataszító gennyláda válik a szemünk láttára. 


Apokalipszis itt és most a képernyőn, az összes rész kijött egybe, a Fallout sorozat egy igazi darálós élmény lesz sokaknak. Mert könnyű rákattanni az ilyen jó érzékkel megalkotott adaptációkra. És jó példa is a pénzes produereknek is, hogy nem szabad sajnálni az tőkés- és kreatív erőforrást egy nagy rajongótáborral rendelkező franchise kiaknázására (integet is bőszen a mémgyárból a spórolós Halo-nak a szemtelen Vault Boy a közösségi médiában joggal), mert megéri. Őszintén, nagyon várjuk a következő évadokat, mert ahogy Fallout mottója is szól: Háború. A háború sosem változik. És szerencsére sorozat formájában is igaz a Nuca Cola fanatikusok nagy örömére.


