
Zuhanórepülés
Beesett hozzánk A kaszkadőr, ami az idei év egyik legnagyobb szórakozását ígérte, sok biztató jellel kecsegtetve a könnyed szórakozásra vágyó mozinézőket. Ryan Grosling hírhedten megválogatja miben szerepel, Emily Blunt stabil húzónév szintén, a dublőrből lett rendező David Leitch pedig a saját szakmájának szánt egy önreflektív akció-vígjátékot. Mi zuhanhat félre? Egy eseménydús forgatáson bármi.
David Leitch nem véletlen megkerülhetetlen név a szakmában, az ezredforduló környékén még Brad Pitt és Matt Damon bejáratott dublőre volt olyan filmekben, mint a Harcosok Klubja, Trója, Mr. és Mrs. Smith vagy A Bourne-ultimátum. Innen lépett feljebb harcjelenet koreográfusnak, majd kaszkadőr koordinátornak nagy költségvetésű produkciókban, így egész Hollywoodban jó kapcsolatokat épített alakított. Nem volt tehát akadálya, hogy a rendezői ambícióit megvalósítsa, és a 2017-es anyagilag sikeres Atomszőke még több ajtót nyitott ki előtte. A Deadpool 2 részét is ő dirigálta, Halálos Iramban spinoffot is készített a Hobbs and Shaw-val, majd Brad Pittet ültette fel A gyilkos járatra. Az összes eddigi mozija komoly pénzeket hoz a kasszára, és A kaszkadőrben is ott a nézőmágnes recept, a közönség jó része nem fog nagyot csalódni. Ha viszont kritikus szemmel nézzük, akkor látszik, hogy nem minden landolt a megfelelő helyen ebben a mutatványban.

Mert mi is a nagy sztori, amit A kaszkadőr mesélni szeretne? Őszintén, nem sok szót érdemes rá fecsérelni, szerencsére a sorozat ötleteiből csak a apró elemeket vesz át (főemlősök utáni nyomozás azért nincs), de még így is nagyon vékony és érdektelen, ahogy azt nézzük, hogy a Ryan Gosling alakította Colt Seavers egy komoly baleset után az Emily Blunt játszotta Jody Moreno filmrendezőnő kegyeit keresi. Colt egy csúnya esés okozta gerincsérülés után kiesik a pikszisből egy időre, de nő hívására csatlakozik ahhoz a bajban lévő sci-fi szuperprodukcióhoz, aminek sikeres leforgatásán Jody karrierje múlik. A szettbe érve kiderül, hogy nem is Jody hívta, és innentől van valami krimi szál, ahol ki szeretné kideríteni kinek az érdeke, hogy ő újra kaszkadőr szerepben legyen, miközben eltűnik a film főszereplője, ezért nyomozni kezd, meg a deepfake technológia is szóba kerül. Az a gond, hogy egy alapvető koncepciót viszont hitelesen megidéz az eredeti műből, mégpedig, hogy minden eleme a történetnek csak átlátszó ürügy, hogy újabb akciózás történhessen.


Érdekes, hogy Lietch és az egyszerűségében szép John Wick szériát jegyző, eredetileg szintén kaszkadőr Chad Stahelski kedvelik egymást, ami ad némi reményt arra, hogy talán egyszer megfogadja barátja bölcsességét. A Keanu Reeves kaszkadőreként befutott Chad mondása, hogy “Ha én vagyok a legokosabb ember a szobában, akkor rossz szobában vagyok”. Ha ez a fajta alázat A kaszkadőr rendezőjében is megszületik egyszer, akkor sokkal minőségibb mozikat várhatunk tőle. Addig marad a székbe zuhanás és a súlytalan szórakozás.


